خبرهای داغ:
مسئول کارگروه جمعیت و خانواده قرارگاه قرب بقيه الله(عج):

مهمترین عامل کاهش جمعیت ایران؛ نفوذ فرهنگ غرب در خانواده ها و فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی است

کلالی گفت: متاسفانه در اکثر خانواده های ایرانی فرهنگ زندگی غربی حاکم شده و زمانیکه به اوضاع اقتصادی بهتری می رسند به جای فرزند آوری، ماشین و منزلشان بهتر می شود که این امر ناشی از فاصله گرفتن از فرهنگ اسلامی و ایرانی است.
کد خبر: ۹۴۷۴۴۶۲
|
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵

کلالی مسئول کارگروه جمعیت و خانواده قرارگاه قرب بقيه الله(عج) کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، با اشاره به کاهش روند رشد جمعیت در کشور گفت: متاسفانه این موضوع در حال تبدیل شدن به یک ابربحران در کشور است که دارای پیشینه ای غربی است.

وی ادامه داد: تا قبل از سال ۱۹۶۰ میلادی اکثر جوامع؛ خانواده محور و دارای ۴ فرزند و بیشتر بودند اما با انقلاب صنعتی و بروز مباحث فمنیستی این نرخ باروری کاهش یافت.

کلالی اظهار داشت: اندیشمندان جوامع به این نتیجه رسیدند که اگر این نرخ باروری به همین شکل ادامه یابد در آینده نه چندان دور کشور ها را دچار بحران و خطر می کند که بایستی تدابیری برای حل آن اندیشیده شود.

مسئول مواسات مادری کشور افزود: در برنامه ریزی های انجام شده در جوامع برای افزایش نرخ باروری به دو راهکار رسیدند؛ ابتدا اینکه تلاش کنند که خانواده ها فرزندآوری را افزايش دهند و برای افزايش جمعیت تشویق هایی را داشته باشند اما با وجود تلاش ها این روش چندان موفقیتی نداشت.

وی افزود: راهکار دوم این بود که افرادی را از کشورهای مختلف آموزش دهند تا با خانواده ها صحبت کنند که سیاست کاهش جمعیت را آنها نیز در کشورهایشان اجرا کنند.

کلالی بیان کرد: آن زمان در ایران حتی شاهزاده های قجری برای این آموزش ها فرستاده شدند و خانه های بهداشتی در نقاط روستایی و دور افتاده با همین دیدگاه ایجاد شد.

مسئول کارگروه جمعیت و خانواده قرارگاه قرب بقیه الله کشور گفت: اما با انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس به واسطه شرایط فرهنگی حاکم، این تفکر در ایران چندان تاثیری نداشت به گونه ای که در سال ۱۳۶۵ شاهد نرخ باروری ۶/۵ در کشور و پدیده انفجار جمعیت بودیم.

وی عنوان کرد: با توجه به سیاست های آن زمان به نظر رسید که بایستی این نرخ باروری کنترل شود تا به نرخ ایده آل که ۴ فرزند است برسیم اما این سیاست برای یک چشم انداز ۲۲ ساله تعریف شده بود که با وجود استقبال خانواده های ایرانی در بازه ۳ ساله به این نرخ باروری رسیدیم.

مسئول مواسات مادری کشور بیان کرد: در سال ۱۳۷۱ ایران به نرخ باروری ۴ فرزند رسید و این روند همچنان ادامه یافت که در سال گذشته به نرخ باروری ۱/۶ رسیدیم، حتی پایین تر از حد ایده آل و این امر بسیار خطرناک است و در آینده نه چندان دور ایران به یک کشور سالمند قطعی تبدیل می شود.

مسئول کارگروه جمعیت و خانواده قرارگاه قرب بقيه الله کشور بیان کرد: مهمترین دلیل عدم تمایل خانواده ها به فرزندآوری مباحث فرهنگی است.

وی ادامه داد: در یک مصاحبه و کار میدانی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که خانواده های متمکن و ساکن در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ که از لحاظ مالی و اقتصادی شرایط نسبتا خوبی دارند اما متاسفانه در امر فرزندآوری تمایل کمتری دارند.

کلالی اظهار داشت: متاسفانه در اکثر این خانواده ها فرهنگ و آداب زندگی غربی حاکم شده و به جای فرزندآوری به سمت تربیت حیوانات خانگی از قبیل گربه و سگ می روند.

مسئول مواسات مادری کشور افزود: خانواده های مرفه زمانیکه به اوضاع اقتصادی بهتری می رسند به جای فرزندآوری؛ ماشین و منزلشان بهتر می شود که این امر ناشی از فاصله گرفتن از فرهنگ اسلامی و ایرانی است.

وی عنوان کرد: متاسفانه امروز فرهنگ غربی جای خود را در میان خانواده های ایرانی پیدا کرده و بسیار در زندگی آنها نفوذ کرده است.

مسئول کارگروه جمعیت و خانواده قرارگاه قرب بقيه الله کشور گفت: مهمترین عامل کاهش جمعیت و فرزندآوری فردگرایی و راحت طلبی افراد و پیروی از فرهنگ غربی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها