عزم جوان فرمهینی برای تحقق اقتصادمقاومتی/کشت قارچ در پارکینگ!

حمیدرضا فرمهینی فراهانی، جوان سخت کوشی که با دریافت تسهیلات بسیج سازندگی در قالب طرح اقتصاد مقاومتی کارگاهی برای تولید و پرورش قارچ ایجاد کرده و توانسته نیاز شهرستان‌های استان را در این بخش تأمین کند.
کد خبر: ۹۴۷۰۳۳۱
|
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ از فراهان اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تأکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد.

به سراغ یکی از جوانان شهرستان فراهان رفتیم که در کنار همسرش با فعالیت در زمینه پرورش قارچ گامی مؤثر در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته است.

این جوان با انگیزه با پشتکار و همت خود توانسته یک کارگاه تولید پرورش قارچ در محل سکونت خود ایجاد کند و بخشی از نیاز شهرستان‌های استان را تأمین کند.

حمیدرضا فرمهینی فراهانی که از سال 93 وارد عرصه تولید قارچ شده است.

ایده پرورش قارچ از کجا به ذهن شما رسید؟

سال 89 تصمیم گرفتم کارم را در یک شرکت خصوصی رها کنم چرا که می‌دانستم نمی‌توانم با کار در آن شرکت برای خود و خانواده‌ام آینده‌ای بسازم. دوست داشتم یک کار تولیدی را تجربه کنم.

شروع به تحقیق کردم و چند گزینه را برای ادامه راه انتخاب کردم و باتوجه به علاقه‌ام به پرورش قارچ و امکاناتی که در اختیار داشتم، تصمیم گرفتم به سراغ این کار بروم.

برای شروع کار دوره‌های آموزشی خاصی هم گذراندید یا تنها به تحقیقات بسنده کردید؟

در دوره‌های آموزشی که جهادکشاورزی فراهان برگزار می‌کرد شرکت کردم ولی باز نیاز به آموزش بیشتری در خودم احساس کردم به همین دلیل از دوره‌های آموزشی که در مرکز استان هم ارائه می‌شد، استفاده کردم.

برای شروع کار از مشورت و تجربیات یکی از فعالین این حوزه "مهندس مقیمی" در اراک استفاده کردم و ایشان در آغاز راه چندین مرتبه به کارگاه ما می‌آمدند و گام به گام موارد را یاد می‌دادند؛ ادامه راه را هم با آزمون و خطا پیش رفتم.

عزم جوان فرمهینی برای تحقق اقتصادمقاومتی/کشت قارچ در پارکینگ!

سرمایه اولیه چقدر بود؟ چه مدت زمان برد تا به سود دهی برسید؟

به توصیه یکی از دوستان نزدیک با کمترین امکانات و سرمایه اندک کار را در یک پارکینگ و با ظرفیت کم شروع کردم؛ نمی‌خواستم اگر نشد خسارت زیادی ببینم. تقریباً حدود دو سال به سود قابل قبول رسید.

برای چند نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اید و بازار فروش‌تان چگونه است؟

با توسعه کارگاه با پنج سالن که ظرفیت هر کدام 5 تن است نیاز به تعدادی کارگر داشتیم که به غیر از خودم و همسرم 4 کارگر دیگر( دو تا قارچ چین و دو کارگر) که در طول ماه 20 روز به صورت روزمزد در کارگاه کار می‌کنند. 

برای پیدا کردن بازار کار در ابتدای کارمان سختی و مشکلات بسیاری داشتیم، روزهای اولی که اولین برداشت را انجام دادم تا صبح بیدار می‌ماندیم و قارچ‌ها را برداشت می‌کردیم، ساعت 7 بار می‌زدیم و برای فروش به شهرهای اراک، آشتیان و فرمهین می‌بردیم. عصر که برمی‌گشتیم مجدد شروع به چیدن می‌کردیم؛ در ادامه راه این تجربه را کسب کردیم که محصول را به چند بازاریاب بدهیم تا آن‌ها کار را برا‌یمان انجام دهند و خودمان زمان بیشتری را صرف برداشت محصول بیشتر کنیم.

از شما حمایت هم می‌شود؟

بسیج سازندگی خیلی حمایت کرده و تسهیلات لازم را می‌دهند، خدا خیرشان دهد به کارگاه سر می‌زنند و هر کاری از دستشان بربیاید دریغ نمی‌کنند؛ جهاد کشاورزی هم حمایت کرده ولی آنگونه که باید باشد، نیست.

عزم جوان فرمهینی برای تحقق اقتصادمقاومتی/کشت قارچ در پارکینگ!

چه توصیه‌ای برای کسانی دارید که دوست دارند مانند شما وارد این عرصه شوند؟

اولین توصیه‌ام این است که بدون آموزش و داشتن دانش وارد این عرصه نشوند، توصیه دیگر اینکه تصور نکنند کاشت و برداشت قارچ کار ساده‌ای است، بسیار حساس‌تر از کاشت سایر محصولات کشاورزی است و اگر علم به کار نباشد در همان گام اول هم متضرر خواهند شد.

و حرف آخر

از همان ابتدا که کار را شروع کردم آرزو داشتم بتوانم کارم را آنقدر توسعه بدهم که یک کارگاه بزرگ تولیدی داشته باشم و برای افراد بیشتر فرصت شغلی ایجاد کنم ولی هر قدر جلوتر می‌رویم احساس می‌کنم رسیدن به این هدف دشوارتر می‌شود چراکه هم قیمت مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند و هم اینکه بازار فروش وضعیت مناسبی ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار