خبرهای داغ:
مدیر کل کتابخانه های استان گلستان:

مطالعه باعث پیشرفت جامعه می شود/فرهنگ مطالعه باید در خانواده ها نهادینه شود

آخوند عبدالحی میرزا علی گفت:ما در 4 شهر قرق، سنگدوین، دوزین و گلیداغ تعدادی از روستاها متاسفانه کتابخانه نداریم اگر بنای 100 متری با حق انتفاع 15 ساله در اختیارمان قرار دهند آن را تجهیز می کنیم
کد خبر: ۹۴۶۷۹۹۶
|
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹

مطالعه باعث پیشرفت جامعه می شود/فرهنگ مطالعه باید در خانواده ها نهادینه شود

کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد.

از سال 1372 ، 24 آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال 1372 با پیام رهبر جمهوری اسلامی برگزار شد. در این هفته در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود. علت نام گذاری این روز در تقویم به خاطر ارزش والای کتابخوانی و رشد فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.

به همین مناسبت به دیدار آخوند عبدالحی میرزا علی مدیر کل کتابخانه های استان گلستان رفتم و لحظاتی را به گفتگو نشستم. در ادامه این گفتگو را میخوانید:

در خصوص وضعیت کتاب و سرانه مطالعه در استان توضیحاتی را بفرمائید.

وضعیت کتابخانه ها با عنایت به جمعیت استان، خوب است ، ولی نیاز است که از این بهتر بشود. به جهت اینکه کتاب و کتابخوانی و مطالعه باعث پیشرفت جامعه می شود. به همین خاطر باید بیشتر تلاش کنیم چون دوست داریم که جامعه ما پیشرفت کند و باید کتاب و کتابخانه ها را توسعه بدهیم و کتابخوانها را بیشتر کنیم. ما در 4 شهر قرق، سنگدوین، دوزین و گلیداغ تعدادی از روستاها متاسفانه کتابخانه نداریم و اگر اعضای شورای شهر و روستا ، شهرداری یا دهیاری یا مردم ساختمانی را به مساحت 100 متر مربع به مدت 15 سال حق انتفاع آن را در اختیار اداره کل کتابخانه ها قرار دهد ما آمادگی داریم تا در جهت تجهیز و تامین منابع و همچنین به کار گیری یک نیرو از همان شهر یا روستا اقدام کنیم.

در خصوص سرانه مطالعه آمار، متفاوت است، چرا که برخی از عزیزان مطالعه در کتابخانه را ملاک قرار می دهند  و عده ای هم مطالعه در منزل را ، چون بسیاری از مراجعه کنندگان کتاب را به امانت می برند تا در منزل مطالعه کنند. اما در برنامه ای اجرایی دیگر از قبیل مسابقات کتابخوانی، نشست های کتابخوان، جشنواره رضوی و ... که با استقبال خوب مردم عزیز مواجه می شویم نشان از مطالعه آنها دارد. ما در جشنواره رضوی رتبه ششم کشوری را کسب کردیم.

 

آیا در استان کتابخانه سیار هم داریم که در مناطقی که فرمودید کتابخانه وجود ندارد خدمات دهی کنند؟

ما هنوز در استان کتابخانه سیار نداریم. خیلی از روستاها و حاشیه شهرها کتابخانه ندارند و جزو مناطق کم برخوردار و در معرض آسیب های اجتماعی هستند. با استاندار محترم، سازمان مدیریت و معاون سیاسی امنیتی استاندار صحبت شد که یا اعتباری اختصاص دهند و یا وسیله ای در اختیار بگذارند تا بتوانیم کتابخانه سیار را راه اندازی کنیم. پیگیر هستیم تا این مهم محقق شود حتی اگر سازمانی به صورت موقت وسیله ای را در اختیارمان بگذارد ما این کار را خواهیم کرد و کتابخانه سیار را تامین و تجهیز می کنیم.

 

چه تعداد کتابخانه در استان وجود دارد؟

ما در استان 75 کتابخانه داریم که هم نهادی ، هم مشارکتی و هم مستقل است. از این تعداد 63 کتابخانه نهادی است که مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه هاست . 11 باب به صورت مشارکتی است که مکان و نیروی انسانی با مشارکت کننده است و تجهیزات و منابع به عهده نهاد کتابخانه های عمومی است و 1 باب هم کتابخانه مستقل داریم.

در کل آمار کتابخانه های شهری ما 35 باب و کتابخانه های روستایی ما 28 باب می باشد.

 

مخاطبین شما در کتابخانه ها چه قشری هستند و آیا امکانات لازم برای برخورداری این عزیزان از منابع مطلوب وجود دارد؟

کتابخانه، عمومی است. از کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال و همه آحاد جامعه را شامل می شود. ما هر ماه حداقل بین 200 تا 300 جلد کتاب بر اساس درجه بندی که کتابخانه ها دارند، وارد قفسه ها می کنیم. همچنین ما یک مرکز مبادله ای داریم که کتابهایی که بلا استفاده در شهرها داریم به کتابخانه هایی که به آن منابع نیاز دارند منتقل می کنیم.

 

برای بهبود وضعیت سرانه مطالعه در استان چه راهکاری دارید؟

اخیرا دومین دو سالانه قصه گویی در استان برگزار شد و 60 نفر به مراحل پایانی آمدند و از این تعداد 12 نفر به عنوان نفرات برتر به مسابقات منطقه ای قصه گویی  راه پیدا کردند. همین قصه گویی برای نونهالان و دانش آموزان بسیار تاثیر گذار بود و نزدیک به 800 دانش آموز در سه تایم در کانون طاها این جشنواره را به نظاره نشستند. همکاران ما با هنر قصه گویی دیگران را به مطالعه دعوت می کنند و مورد استقبال خیلی از دانش آموزان نیز قرار گرفت.

نهاد کتابخانه عمومی در گذشته فقط در حد تحویل و دریافت کتاب بود ولی اخیرا در بحث فرهنگی ورود پیدا کرده است چرا که کتابخوانی نیاز به کار فرهنگی زیادی دارد.ما سعی میکنیم نحوه مطالعه صحیح را به مردم آموزش دهیم. در مدارس قصه گویی و اهداء کتاب را داریم. با همکاری دستگاههای مختلف برای مردم مسابقات کتابخوانی برگزار می کنیم. و می بینیم که مردم استان به مطالعه علاقه مند هستند.

 

چه انتظاری از مردم یا مسئولین در جهت کمک به بهبود وضعیت کتابخانه ها دارید؟

انتظار داریم مردم و مسئولین با ما بیشتر تعامل داشته باشند، چون اگر مطالعه نداشته باشیم به جایی نمی رسیم، پس به خودمان بیائیم و در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ، کتابخانه های عمومی را تبلیغ و پویا کنیم.

از والدین می خواهم که اول خودشان به سمت مطالعه مفید بروند، چون فرزندان از ما الگو می گیرند، آنها ابتدا از خانواده و بعد در مدارس و بعد از آن در جامعه الگو برداری می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار