خبرهای داغ:

گردهمایی تشکیل‌های زیست محیطی منتخب جایزه مهرگان در شاهرود

شاهرود_ به میزبانی جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود، چهاردهم و پانزدهمین جایزه مهرگان، با حضور تشکل‌های زیست محیطی منتخب کشور برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۳۳۶۱۷
|
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳

گردهمایی تشکیل‌های زیست محیطی منتخب جایزه مهرگان در شاهرودبه گزارش خبرنگار بسیج، در این مراسم که در باغ اورس شاهرود با حضور اعضای جمعیت دیده با محیط زیست شهرستان شاهرود و منتخبین تشکل‌های زیست محیطی منتخب جایزه مهرگان برگزار گردید، علیرضا زرگر بنیانگذار جایزه مهرگان علم در سخنانی با ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم در شاهرود بعد بیش از دو سال با بیان اینکه برای انتخاب برگزار کننده این جشنواره از بین ۸۰۰ تشکل زیست محیطی کشور، ۱۴ تشکل انتخاب شد، افزود: بعد از بررسی‌ها هفت تشکل انتخاب و در نهایت جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود برای میزبانی این جایزه انتخاب شد.
او با نام بردن از داوران جایزه مهرگان علم، اظهار کرد: این جایزه به برگزیدگان در عرصه علوم زیستی و محیط زیست و تشکل‌های برتر زیست محیطی و نویسندگان این عرصه و یک عمر تلاش در عرصه زیستی اعطا می‌شود.
بنیان گذار جایزه مهرگان علم، گفت: این جایزه از سال ۱۳۷۸ آغاز شده و تاکنون به فعالین عرصه زیست محیطی این جایزه اهدا شده و در سال گذشته، پرفسور علی یخ کشی جایزه یک عمر تلاش در عرصه زیست محیطی را کسب کرد.
او با ذکر یاد از اسکندر فیروز اولین رئیس سازمان محیط زیست ایران، او را الگوی عشق به طبیعت و محیط زیست نام برد.
گردهمایی تشکیل‌های زیست محیطی منتخب جایزه مهرگان در شاهروداسماعیل کهرم بوم شناس و مشاور سابق رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در جمع طبیعت دوستان شاهرود، با بیان اینکه جایزه مهرگان با تلاش و افکار و توانایی یک نفر ایجاد شده است، گفت: در تداوم این مسیر طبیعت دوستان و فعالان محیط زیست نقش مهمی دارند و این دوست داشتن سبب تداوم می‌شود.
او پرنده شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، با تاکید بر اینکه ما اجازه تعرض به جنگل ابر و شاهوار را نخواهیم داد، افزود: این اتحاد و همدلی مردمی در حفظ محیط زیست بسیار ارزشمند است و باید تداوم یابد.
گردهمایی تشکیل‌های زیست محیطی منتخب جایزه مهرگان در شاهرودمحمد درویش کنشگر محیط زیست و پژوهشگر و بیابان شناس، نیز در این گردهمایی با بیان اینکه مردم شاهرود از دیرباز نشان داده اند که در حفاظت از محیط‌زیست در ایران فعال بوده اند، گفت: در نخستین سال قرن جدید بزرگترین اجتماع محیط زیست توسط شما رقم خورد تا یاری گر محیط زیست باشید.
او با اشاره به اینکه امروز زیست سالاری را نام می‌برند، افزود: افتخار کشورهاست که ۸۰۰ سال پیش شیخ ابوالحسن خرقانی بیان می‌کند (هر که در این سرا درآید نانش دهید از ایمانش مپرسید، چرا که آنکه نزد خدا به جان ارزد، نزد بوالحسن به نان ارزد) و فردوسی ۲۰۰ سال قبل از آن می‌فرماید (میازار موری که دانه کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است.)
این کویرشناس مطرح کشور با تاکید بر اینکه باید این فرهنگ را نسل به نسل منتقل کنیم، ادامه داد: به نظر بنده روزگار طبیعت ایران بدتر شده است و مردم باید در صحنه باشند که سبب فعالیت کنش‌گران هستند تا تخریب‌های زیست محیطی کم شود.
او به انتقال آب خزر به استان سمنان در زمان عیسی کلانتری اشاره کرد و گفت: در این راه به گفته رئیس سابق سازمان محیط‌زیست ۴۰ هکتار جنگل هیرکانی از بین می‌رفت که مردم به میدان آمدند و ایستادند و باعث تعجب او شد چرا که بیان کرد از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از ۲ میلیون هکتار جنگل از بین رفته و مردم اعتراضی نکردند و این اثر شما مردم را نشان می‌دهد.
درویشی با تاکید بر اینکه نباید بی تفاوت و ناامید بود و باید برای حفظ محیط زیست تلاش کرد، ادامه داد: ما نسل حافظ محیط زیست هستیم و انجمن‌های مختلف حفظ محیط‌زیست در سراسر کشور شکل گرفته باید گسترش یابد.
او با تقدیر از زحمات جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود در تلاش برای حفظ جنگل ابر و شاهوار و آب، بر این اتحاد و همدلی تاکید کرد.
حسین ولیان رئیس جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود نیز در این گردهمایی با ارائه آماری از فعالیت‌های این جمعیت در حفظ و حراست از محیط زیست شهرستان، بر تلاش در جهت حفظ شاهوار و جنگل ابر و منابع آبی تاکید کرد.
در این مراسم از سه تشکل فعال زیست محیطی با اهدا جایزه مهرگان تجلیل و از جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود به عنوان تشکل برتر زیست محیطی با اهدا نشان مهرگان تقدیر به عمل آمد.
در این مراسم نهال سروی به یاد اسکندر فیروز غرس و گروه سرود نونهالان جمعیت به اجرای سرود پرداخت و از زحمات دست اندرکاران برگزاری این مراسم تقدیر شد.

خاطر نشان می‌شود جایزه مهرگان علم و ادب از سال ۱۳۷۸ تاکنون در راستای تقدیر از برترین‌های علم و ادب در حوزه زیست محیطی برگزار شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها