خبرهای داغ:
شاهرود_ به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، جایگاه و تولیدات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در فناوری‌های نسل چهارم صنعت جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۳، رتبه هشتم در حوزه رباتیک را کسب نموده است.
کد خبر: ۹۵۸۳۹۴۶
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

کسب رتبه هشتم دانشگاه صنعتی شاهرود در رشته رباتیک کشوربه گزارش خبرگزاری بسیج، حمید حسن پور معاون پژوهشی و فناوری، تولیدات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود اظهار کرد: در بخش فناوری‌های نسل چهارم صنعت از جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۱۳ احراز رتبه هشتم در حوزه رباتیک بوده است. او افزود: دانشکاه صنعتی شاهرود دومین دانشگاهیست که اقدام به راه اندازی رشته رباتیک کرده است.
سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نیز گفت: انقلاب صنعتی چهارم را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در دهه‌های اخیر قلمداد کرد که می‌تواند مزایای زیادی را برای کسب و کارها، صنایع و افراد جامعه داشته باشد.
رئیس مؤسسه ISC افزود: این انقلاب صنعتی مبتنی بر هوشمندسازی است و به همین علت نیز تجهیزات هوشمند و فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، چاپ سه بعدی، فناوری‌های ارتباطی نسل جدید (۵ G، رباتیک، کلان داده، بلاک چین‌ها و فناوری پهپاد) حرف اول را در این انقلاب صنعتی می‌زنند. انقلاب صنعتی چهارم یک واقعیت در حال ظهور است که منشا تغییرات فراوانی در حوزه‌های حکمرانی دولتی و ساختار‌های اقتصادی و اجتماعی و آموزشی خواهد شد و در چنین ساختاری ماهیت و هویت دولت-ملت تغییر اساسی خواهد یافت.
فاضل زاده افزود: در چنین انقلابی، فناوری‌های نسل چهارم صنعت سهم مهمی در ارزش آفرینی اقتصادی دارند. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته جهان برای استقبال از این تغییر بسیار مهم فلسفی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی سند‌های مفصلی در دست تهیه است تا بتوانند در آینده این تحولات سهمی داشته باشند. در بیان ارزیابی و تحلیل وضعیت پژوهش و فناوری ایران، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های اساسی در بخش آموزش، پژوهش و فناوری کشور، متاسفانه در بخش صنعت ضعف‌هایی وجود دارد که نشانگر آن است که ارتباط تعاملی، تناسبی و توازنی بین نظام‌های تولید علم و دانش و فناوری و نظام‌های تولید صنعتی در کشور ناهماهنگ است. با توجه به مطالب ذکر شده، بررسی و تحلیل جایگاه علمی در فناوری‌های نسل چهارم صنعت کشور‌های پیشرو جهانی و اسلامی در بازه زمانی ۱۰ ساله اهمیت زیادی دارد، اگر چه جمهوری اسلامی ایران در بعضی از حوزه‌های فناوری‌های نسل چهارم از لحاظ توسعه فناوری و محصول وضعیت مناسب تری دارد، ولی به دلیل بعضی از محدودیت‌ها تولیدات علمی کمتری در عرصه بین المللی انتشار یافته است.

کسب رتبه هشتم دانشگاه صنعتی شاهرود در رشته رباتیک کشور

ارسال نظرات
پر بیننده ها