آنچه یک نماینده مجلس باید بداند!

رعایت و پایبندی به قانون لازمه کار نمایندگان قانون گذار/سهم خواهی در انتصابات سم مهلکی برای اهالی بهارستان

انقلاب اسلامی مجلس را مظهر واقعی اراده، رای و خواست مردم قرار داد لذا بدین جهت عصاره ملت شد ملتی که همه خواسته و آرزویش تحقق اسلام ناب و پیشرفت توام با عدالت عزت و استقلال واقعی و ایستادگی در مقابل زیادی خواهان و زور گویان بوده است
کد خبر: ۹۴۱۷۹۶۰
|
۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛انقلاب اسلامی مجلس را مظهر واقعی اراده رای و خواست مردم قرار داد لذا بدین جهت عصاره ملت شد ملتی که همه خواسته و آرزویش تحقق اسلام ناب و پیشرفت توام با عدالت عزت و استقلال واقعی و ایستادگی در مقابل زیادی خواهان و زور گویان بوده است.

اما به راستی مجلس شورای اسلامی که مدعی داشتن ویژگی های یک نماینده انقلابی  می باشد در همه حال می بایست منادی شعارهای اصولی انقلاب و پاسداری ترسیم شدهاز سوی معمار کبیر انقلاب حضرت امام(ره) باشند.

موئلفه هایی همچون الهی و خدایی بودن،اسلامی بودن و پاسداری از اسلام،ادامه و تداوم راه ا انقلاب اسلامی،ضرورت ها و اولویت ها در عرصه قانون گذاری،وحدت و تعامل سایر قوا با یکدیگر،مردم سالاری و خدمت به محرومان،ایستادگی در مقابل دشمنان و داشتن روحیه استکبار ستیزی، از جمله مواردی است که باید نمایندگان  توجه ویژه ای داشته باشند.

امروز یکی از موارد و آسیب هایی که در باب جایگاه نمایندگان مجلس محسوس دیده می شود دخالت های نا بجا و کورکورانه توسط برخی از این افراد بوده که تقابل صریح با مفاد قانون اساسی دارد و موجب به وجود آمدن یک آسیب در روند کار طبیعی مجلس و بدنه دولت خواهد شد.

این در حالی است که مقام معظم رهبری در بیاناتشان در خرداد ماه1400 اشاره داشتند:یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرائی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکلّ فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنائی را من کاری ندارم امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرائی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرائی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال اینها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.

دکتر محمد جواد یاری کارشناس ارشد مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: دخالت در عزل و نصب های مدیران اجرایی توسط نمایندگان مجلس اگر خیرخواهانه هم باشد شائبه به دنبال خود ایجاد می کند که تصور می شود به نوعی دارند مهره چینی می کنند.

وی افزود:و دیده می شود بعضا کسانی که آن نماینده  مجلس  را در ستاد های انتخاباتی همراهی کرده اند به جایگاهی در سیستم اجرایی خواهد رسید و افرادی را برای خود داشته باشد که در انتخابات های بعدی او را حمایت کنند که این مدل کار را نوعی سهم خواهی نیز می توان قلمداد کرد، و به تبع فاصله گیری از مسئولیت های ذاتی نمایندگی خواهد بود و این می تواند اصل 57 قانون اساسی در باب تفکیک قوا را نقض نماید.

کارشناس مسائل سیاسی استان مرکزی گفت:وظیفه اصلی نمایندگان مجلس قانون گذاری و نظارت بر روند صحیح اجرای قانون  و تذکر بر اقدامات انجام شده اما در بعضی مواقع دیده می شود این ابزار قانونی وسلیه ای برای سو استفاده توسط برخی از نمایندگان گردیده است یعنی نظارت و سوال برای باج خواهی و رسیدن به منافع حزبی و شخصی تبدیل می شود.

دکتر یاری افزود:مدیرانی که با سفارش و رانت بر مسند مدیریت قرار می گیرند مسلما آن کار آمدی خود را نخواهند داشت و مسئولین بالادستی قدرت ارزیابی و تسلط کامل بر آن مسئول مربوطه را از دست می دهند و به تبع یک ناکارآمدی را برای دولت به ارمغان می آورند.

وی خاطر نشان کرد:نظر و فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص فصل الخطاب است به نحوی که موارد استثنا و گاها تذکر مبنی بر به کارگیری افراد توانمند و دلسوز و جلوگیری از موارد خاص می تواند راهگشا باشد .

گفتنی است تبیین و واکاوی عملکرد نمایندگان در عمر قریب به دوسال در جایگاه نمایندگی در مجلس امروز یک ضرورت مهم از سوی نخبگان،خواص به ویژه رسانه ها خواهد بود که به راستی مردم باید در مقام قضاوت عملکرد نمایندگان خود را ارزیابی نمایند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار