با همکاری سپاه و مرکز امنیت غذایی دانشگاه امام حسین(ع)؛

تولد نخستین بره های آی وی اف در شهرکرد

نخستین بره های آی وی اف در ایران با اجرای طرح تجاری حفظ و افزایش ژنوم گوسفند ایرانی با همکاری سپاه و مرکز امنیت غذایی دانشگاه امام حسین علیه السلام در شهرکرد به دنیا آمدند.
کد خبر: ۹۴۱۳۹۰۸
|
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ رئیس پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد گفت: برای نخستین تولد نخستین بره‌های آی وی اف در ایران بار 6 بره نژاد خالص از چهار مادر میش جوان رضاعی به دنیا آمدند، که هر کدام از حدود ۲۰ تا ۷۰ میلیون تومان ارزش دارند.

آقای شمس افزود: این بره‌ها حدودپنج ماه قبل به صورت بلاستوسیت یا جنین آزمایشگاهی هفت روزه در رحم اجاره‌ای مادران رضایی قرار داده شدند.

وی گفت: طرح انتقال جنین به رحم دام پیش از این هم به صورت آزمایشگاهی انجام شده بود، ولی این نخستین بار است که به صورت تجاری و گسترده در خارج از آزمایشگاه عملی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد افزود: طرح تجاری حفظ و افزایش ژنوم گوسفند ایرانی با همکاری سپاه و مرکز امنیت غذایی دانشگاه امام حسین تهران در حال اجراست.

به گفته شمس، اجرای این طرح منحصر به فرد بر اساس دانش بومی صورت گرفته و به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

وی افزود: با اجرای این طرح توانسته ایم دو و سه قلوزایی را افزایش داده و خطر ناباروری و سقط جنین را به صفر نزدیک کنیم که به راحتی می‌تواند جمعیت گله‌ها را اقتصادی و دو برابر کند.

مسئول بسیج عشایری کشور هم با بیان اینکه ۲۷ نژاد در گله‌های عشایری کشور در حال کاهش و یا انقراض است گفت: این طرح بر اساس سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی و حفظ ژنوم ایرانی در استان‌های عشایری اجرا می‌شود.

سرهنگ سعیدی افزود: به منظور اجرای این طرح، ۸۰ انتقال رویان به ۴۰ رأس میش منتخب انجام شد و پس از حدود پنج ماه از انجام انتقال و تشخیص آبستی با سونوگرافی، دام‌های آبستن در اختیار دامداران شهرکردی قرار گرفتند.

رئیس مرکز امنیت غذایی دانشگاه امام حسین تهران هم گفت: این طرح با دانش بومی و مراحل تجاری فقط در ایران صورت گرفته و در چشم انداز ۲۰ ساله بازار منطقه را آز آن ما خواهد کرد.

آقای علاء الدینی افزود: این طرح پر هزینه از مصداق‌های پدافند غیر عامل بوده که به صورت رایگان برای عشایر اجرا می‌شود و در آمد سرشاری را برای دامداران خواهد داشت.

گفتنی است؛ این طرح با همراهی و همکاری قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت زدایی سپاه (کوثر)، مرکزعلم و فنآوری امنیت غذایی و کشاورزی (غدیر) دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام )، بنیاد تعاون بسیج و پژوهشکده فنآوری جنین دام دانشگاه شهرکرد در حال اجراست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار