خبرهای داغ:

مراقب پیامک جعلی سامانه ثنا باشید

کلاهبردارن با جعل ادرس اینترنتی سامانه الکترونیکی قوه قضائیه (سامانه ثنا) و با ارسال پیامکی دلهره‌آور نظیر حکم جلب، کاربر را ترغیب به مراجعه به سامانه از طریق لینک جعلی نموده و با سرقت اطلاعات کاربران از آنان کلاهبرداری می نمایند.
کد خبر: ۹۴۰۶۴۳۰
|
۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، طبق اعلام پلیس فتا در این روش از کلاهبرداری فرد کلاهبردار با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی) پیامکی با محتوا‌هایی نظیر ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه و... که در نهایت به یک لینک پرداخت برخط منتهی می‌شود برای شهروندان ارسال می‌کنند و از آنجایی که برخی از شهروندان از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آن‌ها آگاهی ندارند و مبلغ عنوان شده نیز بسیار ناچیز است روی لینک کلیک کرده و اقدام به عملیات پرداخت وجه می‌کنند.


لینک معرفی شده در این پیامک‌ها حاوی یک بدافزار است و مجرمین اینترنتی با این شگرد مجرمانه، اطلاعات کارت بانکی متقاضیان را به سرقت برده و نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آن‌ها اقدام می‌کنند.

 

پیامک جعلی ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا

کلاهبردارن با جعل ادرس اینترنتی سامانه الکترونیکی قوه قضائیه (سامانه ثنا) و با ارسال پیامکی دلهره‌آور نظیر حکم جلب، کاربر را ترغیب به مراجعه به سامانه از طریق لینک جعلی نموده و با سرقت اطلاعات کاربران از آنان کلاهبرداری می نمایند.


۱- پیامک ارسالی از سوی قوه قضاییه فاقد لینک می‌باشد.
۲- به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نمی‌باشد.
۳- پیامک مذکور، هرگز با شماره سیم کارت شخصی ارسال نمی‌شود.
۴- برای اطمینان، کاربران می‌توانند به سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضایی به آدرس https:‎//eblagh.adliran.ir مراجعه و از این طریق ابلاغ قضائی را بررسی کنند.
۵- ابلاغ قضائی از طریق پیام کوتاه ارسال می‌شود و در شبکه‌های ابلاغ‌های قضائی به اطلاع رسانی نمی‌شود.
۶- پیام ابلاغ قضائی به افرادی که سابقا در سیستم ثنا ثبت نام کرده اند ارسال می‌شود و کسانی که در سیستم ثنا ثبت نام نکرده اند به نشانی محل سکونت و یا محل کار افراد از طریق پست ارسال می‌شود

اخیرا شاهد افزایش ارسال پیامک‌های جعلی با مضمون #ابلاغ_الکترونیک_قضایی به شهروندان هستیم که در آن به افراد اعلام می‌شود که شکایتی علیه شما در این سامانه ثبت شده که برای اطلاع از تاریخ حضور و دریافت اطلاعات پرونده مبلغ 2000 تومان پرداخت نمایید.
پیامک ارسالی از سوی مجرمان سایبری حاوی یک لینک برای ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی است که در صورت کلیک بر روی آن کاربر به یک سایت جعلی و فیشینگ هدایت شده و در ادامه اطلاعات بانکی وی مورد سرقت و برداشت غیرمجاز قرار می‌گیرد.

در صورت دریافت اینگونه پیامک‌ها تحت عناوین مختلف نظیر سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی به سرعت به آنها اعتماد نکرده و ابتدا صحت موضوع را بررسی نمایند. خصوصا اگر این پیامک‌ها از طریق شماره‌های ناشناس اپراتورهای تلفن‌ همراه برای آنان ارسال شده است به هیچ عنوان به آنها توجه نکرده و بر روی لینک ارسالی کلیک نکنند.


انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها