استاندار مرکزی:

راه خروج از اقتصاد وابسته به نفت تحقق اقتصاد مقاومتی است

مخلص الاءمه گفت: راه خروج از اقتصاد وابسته به نفت تحقق اقتصاد مقاومتی است و کل تجارت خارجی کشور تحت تاثیر تحریم قرار دارد، اما در مجموع این تحریم ها وابستگی به نفت در کشور را کاهش داد هرچند که فرآیند فروش نفت در کشور در حال افزایش است.
کد خبر: ۹۴۰۳۳۷۳
|
۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در هشتمین جشنواره استانی جهادگرانی علم و فناوری بسیج با اشاره به گرامیداشت نهم دیماه، اظهار کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری، علاج مشکلات کشور اقتصاد مقاومتی است که دارای دو رکن اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مردمی است.

وی تصریح کرد: برای مقابله با فشارها و تکانه های خارجی و حفظ مسیر رشد و شکوفایی کشور اقتصاد مقاومتی باید  مبنای حرکت همه دستگاه ها و نظام باشد.

مخلص الائمه با بیان اینکه درحوزه اقتصاد دانش بنیان اقدامات سال های اخیر محصول پیگیری و مطالبه رهبری است و گفت: با وجود کارهای خاص و ارزشمند، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، در حال حاضر گردش مالی اقتصاد دانش بنیان بالغ بر ۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) است و سهم آن در تولید ملی به ۴ درصد می رسد.

استاندار مرکزی بیان کرد: طبق اطلس پیچیدگی اقتصادی جهان محصول دانشگاه هاروارد، سهم نفت در اقتصاد ایران بالغ بر ۷۷ درصد است و حتی گاهی صادرات میعانات گازی که در واقع محصول نفت است تحت عنوان مضحک، صادرات غیرنفتی بیان می شود و این وابستگی رقمی تکاندهنده است.

وی با اشاره به اینکه راه خروج از اقتصاد وابسته به نفت تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: کل تجارت خارجی کشور تحت تاثیر تحریم قرار دارد، اما در مجموع این تحریم ها وابستگی به نفت در کشور را کاهش داد هرچند که فرآیند فروش نفت در کشور در حال افزایش است.

مخلص الائمه اظهار کرد: جهاد گران عرصه علم و فناوری در تحقق اقتصاد دانش بنیان نقشی موثر دارند، ایران رتبه اول علمی منطقه را دارد که محصول دانشگاههای مقاله پرور است و در کنار آن تولید مقاله برای رشد علمی جهان انجام می گیرد، اما خودمان از این مقالات استفاده شایانی نداریم.

وی با اشاره به صنعت نفت کشور، اظهار کرد: نفت بر اقتصاد کشور چنبره زده است و شکل گیری اقتصاد دانش بنیان قطعا می تواند راهکاری برای دور شدن از این وابستگی باشد و این سیاست تا حدودی مغفول مانده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه اجرای سیاست ها در واقع عبارتی غلط است چراکه سیاست ها باید رعایت شود و مورد توجه قرار گیرد، افزود: ۷ سال پیش سیاست های علم و فناوری کشور از سوی معظم له ابلاغ شد، اما سیاست های کلی نظام که شامل بیش از ۵۰ سیاست می شود، در ساختارهای معیوب اجرایی گرفتار شده اند و سیاست هایی که نهادهای جهادی به سراغ آنها رفته اند وضعیت بهتری دارند.

وی با اشاره به نکات مهم درج شده در سیاست های علم و فناوری، اظهار کرد: در بخشی از این سیاست ها مسئله شجاعت علمی مورد توجه قرار گرفته است، متاسفانه برخی از دستگاه ها مانع اجرای اقتصاد مقاومتی می شوند در حالی که طبق این سیاست ها باید حامی شجاعت علمی باشند و نباید اجازه سقوط این شجاعت را داد.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
آخرین اخبار