خبرهای داغ:

روایتی از حماسه تنگ کورک و تلفات سنگین ایران به رژیم بعث عراق

مردم غیور شهرستان گیلان‌غرب در طول دوران دفاع مقدس با تحمل فشارهای فراوان و عدم امنیت منطقه هیچ‌گاه این دیار را ترک نکردند و با تقدیم ۷۵۰ شهید والامقام از این مرزوبوم دفاع کردند.
کد خبر: ۹۳۹۹۲۵۹
|
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، عملیات مطلع‌الفجر، سند رشادت و فداکاری، روحیه دلیرمردی، وطن دوستی و اسلام‌خواهی مردم غیور شهرستان گیلان‌غرب در تاریخ هشت ساله جنگ تحمیلی است.

این شهرستان در طول هشت سال دفاع مقدس بارها بستر عملیات نظامی بود , در طول جنگ تحمیلی بارها مورد هجوم ناجوانمردانه ارتش بعث عراق از طریق زمین و هوا بوده است به‌طوری که در 150 بار بمباران هوایی‌، موشک باران و گلوله باران آن تعداد 30 روستا و شهر گیلان‌غرب به‌طور کامل تخریب شد.

مردان و زنان سلحشور گیلان‌غرب دومین شهر مقام کشور، با شروع جنگ تحمیلی در سال 59 و پس از اشغال شهرستان قصرشیرین توسط نیروهای متجاوز رژیم بعثی عراق و پیشروی آ‌نها به طرف این شهرستان با استفاده از کمترین ابزار جنگی گرم و سرد اعم از تفنگ شکاری‌، تبر، تیشه، چوب و رهاسازی آب در مزارع کشاورزی برای توقف ابزارهای جنگی دشمن در گل‌ و‌ لای، دشمن را تا 10 کیلومتری پایین شهر به عقب راندند و منطقه عمومی روستای گورسفید را تبدیل به محل کانون درگیر‌ها و مقاومت کرد.

مردم غیور شهرستان گیلان‌غرب در طول دوران دفاع مقدس با تحمل فشارهای فراوان و عدم امنیت منطقه هیچ‌گاه این دیار را ترک نکردند و با تقدیم 750 شهید والامقام، بیش از دوهزار و 125 جانباز و 133 آزاده سرافراز و هزاران رزمنده، همواره از این مرزوبوم دفاع کردند.

به دنبال عملیات پیروزمندانه ثامن الائمه (ع) و در نتیجه پیگیری استراتژی آزادسازی مناطق اشغالی، مقرر شد علاوه بر عملیات‌های بزرگ چند عملیات محدود در جبهه‌های میانی و شمالی انجام شود تا علاوه بر مشغول داشتن نیروهای دشمن در آن مناطق، از گسیل آن‌ها به سوی جبهه جنوب ممانعت به عمل آید. عملیات مطلع‌الفجر یکی از مهم ترین این سلسله عملیات بود.

اهدافی که در این عملیات دنبال می‌شد، عبارت بود از فراهم‌سازی مقدمات آزادسازی قصر شیرین و نفت شهر، نزدیک شدن به شهر اشغال شده قصر شیرین، انهدام قوای دشمن، جلوگیری از آرامش نیروهای دشمن در جبهه میانی.

منطقه عملیاتی دارای دو محور عمده سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب بود. محور سرپل‌ذهاب علاوه بر ارتفاعات متعدد از جمله برآفتاب دارای تنگه‌های استراتژیک حاجیان، کورک قاسم‌آباد بود که از طریق آن‌ها جاده گیلان غرب به قصرشیرین و سایر خطوط مواصلاتی عقبه دشمن در دید و تیر قرار می‌گرفتند.

در محور گیلان‌غرب که از وسعت بیشتری نسبت به محور سرپل‌ذهاب بر خوردار است، ارتفاعاتی همچون شیاکوه، سرتتا، چرمیان، دیزه کش، بزنیلی و نیز چند قله دیگر وجود دارند.

قبل از شروع عملیات تیپ‌های 2، 5 و 39 پیاده کوهستانی، یک گردان از تیپ 22 پیاده کوهستانی، گردان تانک لشکر 4 پیاده کوهستانی، یک گردان نیروی مخصوص و بعد از شروع عملیات تیپ‌های 425 و 503 پیاده، یک گردان از تیپ 4 پیاده کوهستانی، یک گردان ازتیپ 412 پیاده و پنج گروهان کماندویی مستقر بودند.

سه معبر اصلی در نظر گرفته شده بود. یک معبر از ارتفاعات سنبله در جنوب پادگان ابوذر شروع شده و به ارتفاعات برآفتاب می‌رسید و در نهایت پس از قطع جاده گیلان‌غرب با قصر‌شیرین در منطقه سرتتان و تنگه قاسم‌آباد در محور گیلان‌غرب تلاقی می‌کرد.

گروه ضربت تیپ 58 ذوالفقار بابد تانک‌های دشمن در قاسم‌آباد را منهدم می‌کرد و ضمن هموار کردن راه عبور تانک‌های خودی، جاده گیلان‌غرب به قصر‌شیرین را مسدود می‌کرد.

دو معبر دیگر در منطقه عمومی غرب گیلان‌غرب انتخاب شده بود. یک معبر با استفاده از جاده آسفالت گیلان‌غرب به قصرشیرین و روستای آوزین به سمت غرب تک می‌کرد و با نیروهای معبر شمالی (معبر اول) الحاق می‌کرد. معبر سوم نیز از ارتفاعات چغالوند و داربلوط شروع و در نهایت به چرمیان و شیاکوه ختم می‌شد و هدایت و کنترل کامل عملیات با مرکز فرماندهی امام خمینی(ره) بود.

مطلع‌الفجر با مشارکت سپاه و ارتش طرح‌ریزی شد. از طرف سپاه شهید بروجردی و سردار رحیم صفوی مسئول عملیات بودند و از طرف ارتش هم شهید صیاد شیرازی مسئول بود.

وضعیت خاص منطقه و بعد مسافت در محورهای مختلف و لزوم راهپیمایی در بعضی از معابر ایجاب می‌کرد که زمان آغاز درگیری با دشمن، ساعت 3 بامداد روز 20 آذرماه سال 60 تعیین شود اما با بروز مشکلاتی همچون هوشیاری دشمن در برخی محورها و منحرف شدن نیروها از مسیر اصلی (به دلیل پیچیدگی زمین) موجب شد تا عملیات زودتر از ساعت مقرر با رمز «یا مهدی(عج) ادرکنی» انجام شود.

با شروع عملیات، واکنش دشمن بسیار سریع بود و با تسلط کافی که بر زمین منطقه داشت موفق شد از پیشروی نیروهای خودی جلوگیری کند. در محور سرپل‌ذهاب، قوای جمهوری اسلامی با وجود عدم توفیق در فتح تنگه کورک، نقاطی از ارتفاعات برآفتاب را به تصرف خود در آورده و جاده گیلان‌غرب به قصر شیرین را مسدود کردند.

درگیری در محور گیلان‌غرب نیز به روشنایی روز کشیده شد و نیروهای عمل کننده در این محور موفق شدند با تحمل تعدادی شهید و مجروح ارتفاع شیاکوه را به تصرف خود درآورند.

تلاش رزمندگان خودی در طول روز اول عملیات نیز در همین حد باقی ماند و نیروهای عراقی توانستند با بررسی اوضاع و شناسایی مواضع نیروهای مهاجم، در شب دوم عملیات در محور شیاکوه پاتک کنند. این پاتک با مقاومت و هوشیاری نیروهای طرف مقابل خنثی شد و نیروهای عراق بدون کسب نتیجه، عقب رانده شدند.

قوای جمهوری اسلامی در جریان روزها درگیری ضمن وارد آوردن تلفات زیاد بر دشمن، حدود 2000 کشته و زخمی و 140 اسیر، تجاربی را برای انجام عملیات‌های بعدی به دست آورند. یکی از فرماندهانی که در جریان عملیات مطلع الفجر به مقام شهادت رسید شهید غلامعلی پیچک بود که در آن منطقه سابقه بسیار خوبی از روز آغاز جنگ تحمیلی داشت.

شهید پیچک پس از اعزام نیروها به نقطه رهایی به همراه شهید حاج علی رضا موحد دانش و یکی دو نفر از همرزمانش برای انجام آخرین شناسایی، عازم ارتفاعات «برآفتاب» شد که در آنجا مورد اصابت دو گلوله از ناحیه سینه و گردن قرار گرفت و به مقام شهادت رسید.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گیلانغرب با اشاره به اینکه به مناسبت سالروز عملیات غرورآفرین مطلع‌الفجر یادواره شهدای تیپ 58 مسلم بن عقیل در این شهرستان امروز ساعت 9 صبح به صورت پیاده‌روی از روستای گور سفید به سمت یادمان شهدای مطلع الفجر شهرستان گیلانغرب برگزار خواهد شد گفت: این مراسم با حضور خانواده‌های معظم شهدا، پیشکسوتان دفاع مقدس و مردم مقاوم شهر گیلان‌غرب و استان کرمانشاه همراه با سخنرانی پیشکسوت دفاع مقدس «حسین‌الله کرم»، روایتگری حجت الاسلام «میر علی اکبری» و با مداحی «یزدان ناصری» برگزار می‌شود.

محمدجواد نجفی، افزود: برنامه‌های دیگری از قبیل برگزاری ویزیت رایگان و توزیع ماسک در روستای‌های محروم مورت سبز، دهستان وی‍‍ژنان با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و بسیج سازندگی در این روز انجام خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار