مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه درگز:

مداح خوب با سیاست آشناست اما سیاست زده نیست

حجت الاسلام تقی پور در جمع مداحان شهرستان درگز گفت: مداح خوب با سیاست آشناست اما سیاست زده نیست، مداح باید بینش و دانش سیاسی داشته باشد و مواضع خود را با ولایت تنظیم کند.
کد خبر: ۹۳۶۲۲۰۱
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام علی تقی پور مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج درگز در همایش مداحان و شاعران آئینی گفت: هدف از برگزاری این مراسم هم اندیشی پیرامون بحث عزاداری محرم، شناخت شاخصه های مداح در تراز اسلام و انقلاب، بیان دغدغه های مقام معظم رهبری، باید و نباد ها در عزاداری ها و راه های شناخت و افزایش شعور حسینی و آل الله به مخاطبین است.

حجت الاسلام علی تقی پور مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج درگز گفت: امروز مساله خطابه و مداحی دو جزء مکمل یکدیگر هستند یعنی مجالس دینی هم خطیب هنرمند می خواهند و هم مداح محتوایی که روحیه حسینی و شعائر حسینی را در دل های مردم زنده سازند.

وی گفت: مردم و رهبری از مداحان و شعرای اهل بیت(ع) انتظاراتی را دارند که در راس آنها می توان به اخلاص، هدف داری و تعهد، عشق به آل الله و انتخاب اشعار فاخر اشاره کرد.

حجت الاسلام تقی پور با اشاره به ویژگی های یک مداح اهل بیت (ع) گفت:  اولین ویژگی یک مداح اخلاص اوست یعنی باید با عشق و اخلاص شعر سرود و در مدح ائمه سخن گفت، اگر این گونه شد تاثیر خواهد داشت و ماندگار خواهد شد.

وی افزود: اگر برای خدا خطابه کنیم، شعر بگوییم و مداحی کنیم در دل ها نفوذ می کند و ماندگار می شود اما اگر انگیزه های دیگری داشته باشیم نه تاثیری خواهد داشت و نه ماندگار خواهد بود لذا رکن اساسی مداحی اخلاص است که باید آن را حفظ کنیم.

تقی پور انتخاب اشعار پر محتوا را یکی دیگر از ویژگی های یک مداح خوب برشمرد و گفت: از یک مداح انتظار می رود با انتخاب اشعار پر محتوا و مضامین عالی و سبک های فاخر، اهداف، سیره و سبک زندگی آل الله، شجاعت و مظلومیت های آنان را به گوش و جان مردم برساند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه درگز سومین ویژگی یک مداح را هدف دار بودن او خواند و گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری گاهی دو بیت شعر می تواند جوان را به وادی نماز تشویق و از انحراف نجات دهد لذا ما دو گونه مداح وخطیب داریم خطیب و مداحی که به هر طریقی می خواهد مجلس گرمی کند که متاسفانه گاها خرافه و دروغ چاشنی آن می شود و مداح و خطیب متعهد که احساس وظیفه سنگینی بر دوش احساس می کند، چرا که می داند خروجی آن بر دین، اخلاق و بصیرت سیاسی مخاطب تاثیر می گذارد.

وی ویژگی دیگر مداح در تراز اسلام را عشق به آل الله خواند و گفت: مداحان مورد تایید اهل بیت (ع) جانشان مملوع از عشق به آل الله است همانگونه که وجود مقدس نبی اکرم اسلام فرمودند: أدِّبُوا أولادَكُم عَلى ثَلاثَ خِصالٍ: حُبِّ نَبِيِّكُم ، حُبِّ أهلِ بَيتِهِ و قِراءَةِ القُرآنِ؛ فرزندان خود را بر سه ويژگى تربيت كنيد: دوست داشتن پيامبرتان، دوست داشتن اهل بيت او و خواندن قرآن.

حجت الاسلام تقی پور گفت: خطابه و مداحان باید همواره جمله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را تبیین کنند، مداحان باید جبهه سید الشهدا را شفاف برای مردم بازگو کنند، امروز پرچم سید الشهدا و اسلام ناب محمدی در جهان را جمهوری اسلامی برافراشته است لذا اسلام و تشیع گره خورده به این انقلاب هستند و این موضوعی است که مداحان باید روشنگر آن باشند.

وی گفت: ما همه چیزمان را مدیون امام و انقلاب و شهدا هستیم، اگر جان فشانی های آن بزرگواران نبود اکنون نوایی از یاحسین(ع) در زبان ها جاری نبود چرا که افرادی همچون رضا خان نمی خواستند حتی یک صدای بلند یاحسین در مجالس شنیده شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه درگز گفت: مداح خوب با سیاست آشناست اما سیاست زده نیست، مداح باید بینش و موضع سیاسی داشته باشد چرا که اگر بگوید من کاری به سیاست ندارم هستند افرادی که او را به گمراهی بکشانند لذا باید سیاست های خودمان را با ولایت تنظیم کنیم تا دچار سردرگمی و گمراهی نشویم.

وی در پایان گفت: یک مداح باید ذی مداحی را رعایت کند، همانگونه که یک طلبه و پاسدار ما باید ذی طلبگی و پاسداری را رعایت کند یک مداح نیز می بایست باید و نباید های یک مداح را بشناسد و رعایت کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار