خبرهای داغ:

ارتباط عمیق بیت آیت الله شاهرودی با بیت امام خمینی (ره)

شاهرود_در همایش ملی نکوداشت آیت الله شاهرودی، شاگردان و فرزند ایشان بر عظمت این شخصیت و شناساندن ایشان به نسل جوان تاکید کردند و افزودند: بین بیت آیت الله شاهرودی و امام راحل ارتباط عمیقی بود.
کد خبر: ۹۳۵۶۲۳۵
|
۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۶
ارتباط عمیق بیت آیت الله شاهرودی با بیت امام خمینی (ره)به گزارش خبرنگار بسیج، دبیر علمی کنگره «عالم ذوالشهادتین» (بزرگداشت ملی آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی) با بیان اینکه کلیه مستندات و آثار خطی این مرجع عالیقدر در حال جمع‌آوری است، گفت: ۱۵ عنوان کتاب با موضوع زندگی و کارنامه علمی ایشان به چاپ رسیده است.
آیت الله حسن نظری در این مراسم باشکوه که باحضور خانواده بزرگ روحانیت، مسئولان ارشد کشوری، استانی، شهرستانی و شهری در محوطه شهرداری شاهرودی برگزار شد، با بیان این مطلب که از مجموعه آثار این عالم بزرگ ربانی ۵ عنوان آن‌ها در شهرستان شاهرود رونمایی می‌شود، اعلام کرد: آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی فرزند سیدعلی، در سال ۱۳۰۱ ق/۱۲۶۲ ش. در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد. وی خواندن و نوشتن را در زادگاه خود فرا گرفت سپس علم صرف و نحو را در بسطام نزد فاضل بسطامی آموخت و برای آموختن سایر دروس مقدماتی از اساتید مدرسه بیدآباد شاهرود بهره برد.
وی ضمن بیان این مطلب که آیت‌الله حسینی شاهرودی دروس سطح و نیز کفایه الاصول را در مشهد فرا گرفت و به تدریس کفایه الا‌صول در حوزه علمیه آن شهر پرداخت، بیان کرد: پس از چندی عزم دیار خود کرد، ولی اساتیدش که توان او در استنباط احکام دینی را می‌دیدند با تصمیم او مخالفت کرده و حتی یکی از اساتیدش به او گوشزد کرد که مرجع تقلیدت درس خواندن را بر تو واجب و اشتغال به کار دیگر را ممنوع می‌داند. این امر باعث شد تا از تصمیم خود منصرف شده و عازم شهر نجف اشرف شود.
همچنین دبیر علمی همایش ملی نکوداشت عالم بزرگ ربانی آیت الله حسینی شاهرودی (ره) با اشاره به اینکه ۵۰ سال تلاش مرحوم در قالب اصول فقه در معرض استفاده قرار گرفت، بیان داشت: امروز نیاز جامعه ما شناخت شخصیت این مردان بزرگ و نخبه‌های فرهنگی است.
آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی، شخصیت ملی و بین‌المللی است
ارتباط عمیق بیت آیت الله شاهرودی با بیت امام خمینی (ره)فرزند برومند آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی (ره) در این آئین بزرگ با اشاره به اینکه با برگزاری این برنامه و نیز معرفی توانمندی‌ها و مفاخر استان سمنان در سطح ملی و اینکه در آسمان این استان ستارگان درخشانی از فقاهت و چهره‌های فرهیخته وجود دارد، در نظر است تا جایگاه استان سمنان به صورت شایسته در کشور معرفی شود، عنوان داشت: روستای وی قلعه آقا عبدالله شهرستان شاهرود است در سال ۱۳۵۳ و پس از ۱۱۲ سال عمر پربرکت در نجف اشرف به رحمت الهی رفت و در حرم حضرت علی (ع) مدفون است.
وی ضمن بیان این مطلب که وی از پشتیبانان مبارزات انقلاب اسلامی ایران بود و نسبت به اقدامات عام المنفعه توجه جدی داشت، افزود:همچنین او مؤسس اولین بعثه در مکه و مدینه و احیاگر سنت پیاده‌روی به کربلا بود. مدفن او در بالاسر حرم امام علی (ع) قرار دارد.
ارتباط تنگاتنگ بیت آیت الله شاهرودی با بیت امام خمینی (ره) در عراق
ارتباط عمیق بیت آیت الله شاهرودی با بیت امام خمینی (ره)آیت الله عبدالجواد اشرفی شاهرودی از شاگردان آیت الله شاهرودی نیز در این همایش اظهار کرد: سال ۱۳۴۲ که امام راحل را دستگیر کردند و رسانه‌های خبری اعلام کردند که فردا پیکر این مردم را بر دار ببینید، فضلای نجف جمع شدند و خدمت آیت الله شاهرودی رسیدند که چاره‌ای کرد و آقا فرمودند: باید کاری کرد و تنها راه جمع شدن مراجع در منزل آیت الله حکیم در کوفه دیدند و آیت الله شاهرودی به سیدمحمد فرزند خود اعلام می‌کند که برویم منزل آیت الله حکیم تا به ایران اعلام کنند و دفترشان از طریق تلفن به قصر ریاست جمهوری بغداد هشدار می‌دهند که آیت الله خمینی از مجتهدین و مصونیت دارند و آیت الله مامقانی می‌گویند که در جلسه بودم که که خبر رسید و دیگر آیت الله خمینی اعدام نخواهد شد و امام حفظ شدند.
وی با تاکید بر آیت الله شاهرودی رابطه وسیعی با بیت امام خمینی (ره) داشتند، افزود: بیت آیت الله شاهرودی را محاصره کردند که سیدعلی را دستگیر کنند و امام راحل را خبر دادند که این اتفاق رخ داده است و بنده رفتم خدمت امام راحل و بیان کردم امام فرمود: ما اقدام خواهیم کرد که او را آسیبی نرساند و بیرون کنند، اما اگر دستگیر کنند آیت الله شاهرودی باید در نجف بماند و بیرون نرود که حوزه نجف آسیب نبیند.
این شاگرد آیت الله شاهرودی ادامه داد: این اقدمات متقابل است و در رحلت آیت الله سیدمصطفی خمینی وقتی خدمت امام (ره) رفتیم، امام خمینی (ره) سید علی آقا شاهرودی را صدا کردند که از جنازه سیدمصطفی خمینی تا کربلا و بالعکس مراقبت کنید و در اموری که اتفاق می‌افتاد مشورت‌ها بود.
وی با اشاره توصیف امام راحل از آیت الله شاهرودی، گفت: امام راحل فرمودند: به پسر آیت الله شاهرودی که پدر شما صد سال پیراهن تقوا تن کرد و کوچکترین ابهامی در زندگی ندارند و قداست صد ساله آیت الله شاهرودی را حفظ کنید.
آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان اینکه در موضوع تنظیم‌حمایت از حزب بعث عراق، آیت الله شاهرودی از امام خمینی (ره) مشورت گرفت که نظر امام راحل مخالف با تنظیم بود چرا که مقاصد شومی دارند که می‌خواهند به آن برسند و آقا نپذیرد و دیگران که پذیرفتند به جایی نمی‌رسند و ما برگشتیم و نظر را گفتیم و فرمود: نظر ما هم نظر امام است و رد کردند و برای بیت گران تمام شد و شرارت کردند بعثی ها، اما بین بیت آیت الله شاهرودی و امام خمینی (ره) ارتباط وسیعی در امور و مشورت‌ها بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار