خبرهای داغ:

تخصیص ۱۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها

شاهرود_معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: با موافقت مقام معظم رهبری، از صندوق توسعه ملی مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد زمینه‌های اشتغال ویژه روستاییان اختصاص دادیم.
کد خبر: ۹۳۵۶۰۴۸
|
۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۰
تخصیص ۱۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاهابه گزارش خبرگزاری بسیج، قربانی در همایش روز دهیاری‌ها در سالن اجتماعات کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح بسطام اظهار کرد: تورم در روستا‌ها از شهر‌ها بالاتر و خدمات پایین‌تر است و اشتغال و درآمد مناسب نیز کمتر از شهر‌ها در دسترس قرار دارد.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: در بحث امکانات و دسترسی روستاییان به آب و برق و گاز و راه، کار‌های بسیار بزرگی در کشور انجام شد، اما هنوز مردم راضی نیستند، چرا که درآمد در روستا‌ها پایین است.
وی گفت: با موافقت مقام معظم رهبری، از صندوق توسعه ملی مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد زمینه‌های اشتغال ویژه روستاییان اختصاص دادیم.
قربانی خاطر نشان کرد: امروزه پیوند‌های بین شهر و روستا مطرح است و بر این مهم تاکید می‌شود؛ هم شهر و هم روستا باید همزمان و با هم سود ببرند.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: امور و اقدامات روستا‌ها و شهر‌ها را باید امروز به خود مردم واگذار کنیم، چرا که هیچکس بهتر از خود مردم دلسوز مباحث پیرامون زندگی خود نیست.
وی ادامه داد: با افزایش روستا‌های دارای بیش از ۲۰ خانوار جمعیت، روستا‌های دارای دهیاری، امکانات و بستر‌های رفاهی و اقتصادی و اجتماعی نیز باید تقویت شود.
قربانی اضافه کرد: ۳۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از سال ۸۲ تاکنون به دهیاری‌ها پرداخت شده که بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان آن در ۸ سال گذشته پرداخت شده است.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور عنوان کرد: در سال‌های گذشته، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات به دهیاری‌های کشور واگذار می‌شد، اما با افزایش قیمت ها، این مقادیر کاهش یافته است که نیاز است تا اعتبارات تقویت شود.
وی گفت: دهیاری‌ها مدت مدیدی، چارت تشکیلاتی نداشتند، ما در سال گذشته بر اساس رتبه دهیاری ها، چارت تشکیلاتی و تعداد نیرو‌های سازمانی تعریف و ابلاغ شد.
قربانی با بیان اینکه تلاش داریم تا جایگاه دهیاری‌ها را تقویت کنیم، تا دهیاری‌ها به عنوان یک دستگاه اجرایی شناخته شوند، افزود: با آباد شدن روستاها، بسیاری از مشکلات شهر‌ها از جمله حاشیه نشینی، فقر، فساد و آسیب‌های اجتماعی برطرف خواهد شد.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، افزود: شورا‌های اسلامی در روستا‌ها به عنوان یک پارلمان محلی برای برنامه ریزی هستند، نیاز است تا برای کارایی بهتر این مهم، سطح سواد مورد نیاز برای ورود به شورا‌های اسلامی روستا‌ها را ارتقاء دهیم.
وی افزود: در بحث امنیت شغلی دهیاران، تنظیم لایحه‌ای برای این مهم در دستور کار قرار گرفته، پیشنهاد دادیم در این لایحه دهیارانی که حداقل دو دوره دهیار بودند، پست گرفته و دارای امنیت شغلی شوند.
قربانی گفت: استان سمنان در بحث ماشین الات دهیاری ها، در وضعیت مطلوب و خوبی قرار دارد، در این حوزه تفاهمنامه‌ای با پست بانک برای پرداخت تسهیلات با کارمزد ۶ درصد برای خرید ماشین الات منعقد شد.
وی ادامه داد: در بحث رسیدگی و توجه به امورات روستایی، استان سمنان یکی از استان‌های خوب کشور بوده و همواره جز استان‌های برتر کشور هستند و از دهیاران خوب، باسواد و فرهیخته برخوردارند.
طرح هادی سند توسعه روستاها
کریمی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور عمرانی و خدمات روستایی سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور نیز در این همایش اظهار کرد: راه اندازی دهیاری ها، یکی از دستاورد‌های بی نظیر نظام جمهوری اسلامی است، چرا که برای پیگیری و مطالبه گری امور روستا‌ها در کشور استمرار پیدا کرد.
وی افزود: از سال ۸۲ که اولین دهیاری تاسیس شد، تا به امروز که بالغ بر ۲ دهه از این مهم می‌گذرد، دهیاری‌های ما بالنده شده و دهیاران پر قدرت و موثر پیگیر مطالبات روستا‌ها هستند.
کریمی گفت: دهیاری باید امور روستا را پیگیری کند، قرار نیست تا تمام امور زیرساختی و زیربنایی روستا را احداث و تامین کنند و دستگاه‌های اجرایی باید اهتمام ویژه در این خصوص داشته باشند.
وی تصریح کرد: طرح هادی که به مدت ۱۰ سال برای روستا تعیین می‌شود، در واقع همان سند توسعه روستاست.
کریمی افزود: به شورا‌های اسلامی جدید روستا‌ها توصیه داریم تا از دهیاران موفق و کارآمد و موثر در امور روستا، به عنوان منابع و سرمایه‌های انسانی ارزشمند، استفاده کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار