پیگیری مشکلات باغ داران خلیل آبادی؛

قطع برق؛ امان انگورکاران را برید

انگورکاران خلیل آبادی که برخی هم اکنون سرگرم جمع آوری دسترنج یک ساله خود از باغ ها هستند امسال علاوه بر خشکسالی و گرمای هوا، قطع برق نیز مشکلات آن ها را دوچندان کرده و امان آن ها را بریده است.
کد خبر: ۹۳۵۴۴۷۰
|
۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، این روز‌ها با وجود پیگیری‌های فرماندار و جهاد کشاورزی در شهرستان که مطلع از اوضاع واحوال  کشاورز وباغدار هستند،   گرمای شدید هوا و کم آبی و از سوی  دیگر قطع برق مکرر خسارت‌های سنگینی به پمپ‌های چاه موتور‌ها وارد کرده است.

ناصری از باغ داران شهر کندر که  مسئولیت انجمن صنفی کشاورزان را هم دارد، می‌گوید: در برابر باغ داران خجالت زده هستیم و حرفی برای گفتن به آن‌ها نداریم.

کاهش ۵۰ درصدی محصول انگور طی امسال

محمود شبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با اعلام این که قطعی برق منجر به خسارات زیادی به  کشاورزی از حیث خسارت به چاه موتور‌ها و نیز آبیاری نشدن به موقع باغ‌های انگور شده است، گفت: همه مشکلات دست به دست هم داده و همراه با گرمای منطقه، کاهش ۵۰ درصدی تولید انگور را در شهرستان شاهد بودیم.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، از مدیران برق در استان و شهرستان و دیگر دست اندرکاران درخواست کرد فقط به مدت دوماه فرصت بدهند وبعد برق شهرستان را به هرشکلی تصمیم گرفته شد، قطع کنند. وی وضعیت کنونی را موقع بستن دانه‌های انگورنگران کننده ذکر کرد و گفت: اگر آب به موقع نرسد با همین مقدار برداشت، باز هم با کاهش مواجه خواهیم بود.

۲ ماه مهم برای باغ داران 

میثم دولتی، ازشهروندان خلیل آبادی می‌گوید: چرا از هرطرف باید به کشاورز و باغدار فشار وارد شود؟ وی می‌گوید: گرانی نهاده‌های کشاورزی و سم وکود از یک طرف و قطع مکرر برق از سوی دیگر، امان باغ داران را بریده است. وی با بیان این که حق باغدار است که نگران برداشت محصول خود باشد، افزود: درآمد یک سال باغدار خلیل آبادی بستگی به همین دو ماه تا مرداد یعنی فصل برداشت دارد. دولتی با اعلام این که ۸۵ درصد مردم خلیل آباد درآمدشان از برداشت محصول است، اظهار کرد: پیگیری‌های فرماندار و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی قابل تقدیر است، ولی نوشدارو پس از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد. وی از مدیران توزیع برق استان خواست نگذارند دسترنج یک ساله باغ داران خلیل آبادی در این فرصت مهم دو ماه آینده که زحمت کشیده اند تا برداشت خوبی داشته باشند، به هدر رود.

باغدار دیگری که نماینده چاه موتورداران است، اظهار کرد: دوبار موتور چاه سوخته است و کسی جوابگوی خسارات وارد شده نیست.

مشکل قطعی برق و بی تدبیری

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خراسان رضوی، مشکل قطعی برق و بی تدبیری در این راستا را مزید بر مشکلات دیگر در سطح کشاورزی دانست  و افزود: ما باید تولید برق را در استان افزایش بدهیم وگرنه درسال آینده هم این وضعیت را به شکل شدیدتر خواهیم داشت و دراین راستا دولت غفلت کرده است.
 
غلامحسین ساربان نبود سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه در چند سال گذشته را از سایر مشکلات نام برد و افزود: ساخته نشدن نیروگاه‌های مورد نیاز و تامین نشدن سرمایه لازم، منجر شده است که امسال به صورت شدید بروز و ظهور این مشکلات را لمس کنیم.
 
وی افزود: در سال زراعی امسال ۴۴۸ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم و جو اختصاص داده شد و متاسفانه از آن طرف پیش بینی‌های نادرست هواشناسی، کشاورزان استانی را دچار خسارت کرد.  
 
 ساربان گفت:  میزان بارندگی در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد و نسبت به دوره آماری ۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: در زمینه محصول گندم و جو آبی ۵۸ هزار هکتار از مزارع استان حذف و پارسال مثل چنین ایامی ۹۶ هزار تن گندم کشاورزان خریداری شد درصورتی که امسال این رقم تاکنون به ۴۲ هزار تن رسیده است.
 
وی گفت: بخش دام سبک استان در معرض نابودی قرار گرفته است و اگر فکری اساسی برای دام‌های گرسنه استان نشود، مشکلاتی ازقبیل مهاجرت و حاشیه نشینی به وجود خواهد آمد و این مهم به یک بحران دراستان تبدیل شده است.

مصرف بالای برق چاه موتور‌ها 

ساربان با بیان این که در حوزه کشاورزی باید با حمایت دولت به فناوری‌های نو توجه کنیم، اظهار کرد: منصوبات قدیمی چاه موتور‌ها نیز از دلایل مصرف بالای برق است که به این مهم هم باید با تامین تسهیلات لازم توجه شود.
 
وی با اشاره به این که ۳۰ سال پیش ما بیش از هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی داشتیم و الان به چهار میلیارد و ۳۳۹ میلیون متر مکعب کاهش یافته است، اظهار کرد: آبیاری‌های نوین، ساخت گلخانه‌ها و فناوری‌های جدید بر مصرف آب کشاورزی تاثیرگذار بوده، ولی در دوره هایی، خشکسالی‌های پی درپی باز منجر به بحران آب شده است.
 
وی خسارت‌های وارد شده به کشاورزی استان ناشی از قطعی برق را از مشکلات دیگر دانست و گفت: مردم باید خودشان تصمیم بگیرند، در ساعت مقرر چاه موتور را خاموش و مصرف خود را کنترل کنند تا از این بحران بگذریم. وی خلیل آباد را با توجه به  باغ‌های انگور، یکی از شهرستان‌هایی نام برد که باید کاهش خاموشی چاه موتور‌ها را داشته باشد، زیرا تا یک ماه آینده که فصل تولید و برداشت انگور است، باغ‌ها به شدت به آب نیاز دارند که قطع برق، خسارت جبران نا پذیری را به بهره برداران وارد خواهد کرد.
 
ابراهیم قاسم پور فرماندار شهرستان خلیل آباد نیز با گلایه از وضعیت موجود قطع برق در شهرستان گفت: همه تلاش باغ داران شهرستان فقط معطوف به برداشت محصول آنان است که در مرداد برداشت دارند بنابراین باید مدیران استانی مساعدت کنند تا در دو ماه آینده در شهرستان در حوزه کشاورزی قطع برق نداشته باشیم.

وی از پیگیری هایش با مدیران استان و معاونان استاندار خبر داد و از قول‌های مساعد آنان در این خصوص تشکر کرد. وی افزود: خلیل آباد  اقتصادش بر محور کشاورزی وباغداری است و ۸۵ درصد مردم از این راه ارتزاق می‌کنند.
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار