عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در گفت‌وگو با «بسیج»:

دخل و خرج بودجه پیشنهادی دولت همخوانی ندارد/ تشریح چالش‌های «بودجه استقراضی» ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام نیک‌بین ضمن اشاره به اینکه تصویب بودجه پیشنهادی دولت یعنی استقراض وسیع از بانک مرکزی گفت: آن چیزی که دولت به عنوان منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۰ قرار داده، کاملا غیر واقعی است.
کد خبر: ۹۳۰۵۳۱۹
|
۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
حجت الاسلام جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ شفافیت را عامل از بین رفتن تاریکی، بروز شادابی و پویایی دانست و اظهار کرد: شفافیت در مباحث سیاسی و اجتماعی باعث می‌شود افراد نتوانند زد و بند داشته و با ایجاد فساد، یک نوع رای خاص بدهند یا یک نوع حرف خاص بزنند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع شفافیت در هزینه‌های کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مادامی که مردم به این بلوغ نرسند و نمایندگان و کاندیدا به یک حریتی دست پیدا نکنند که به صورت کاملا شفاف و روشن، مخارج انتخاباتی و یا حداقل منابع مخارج خود را بیان کنند، صداقت و حمایت حقیقی مردم را در پی نخواهند داشت.

نماینده مردم کاشمر تصریح کرد: مردم باید بدانند هزینه‌هایی که در انتخابات از سوی کاندیدا انجام می‌شود متعلق به کاندیدا است یا دیگران؟ همچنین میزان و مقدار این مخارج هم باید مشخص باشد؛ اگر این بحث اتفاق افتاد هم اعتماد مردم جلب می‌شود و هم فساد از بین خواهد رفت.

حجت‌الاسلام نیک‌بین گفت: لایحه شفافیت که موضوع فوق در آن به صورت مفصل بحث شده ظرف هفته جاری یا هفته آینده به مجلس می‌آید که انشالله با رای نمایندگان به تصویب خواهد رسید.

مخارج و درآمد‌های بودجه سال آینده هیچگونه همخوانی با هم ندارند

وی در بخش‌های دیگری از سخنان خود با اشاره به عواقب تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ تشریح کرد: این بودجه نسبت به سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که طبق گزارشات دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و اقتصاددان‌های بزرگ کشور بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال کسری دارد؛ یعنی مخارج و درآمد‌ها هیچگونه همخوانی با یکدیگر ندارند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: تصویب بودجه پیشنهادی دولت یعنی تصویب بدبخت کردن مردم و دولت آینده؛ یعنی استقراض وسیع از بانک مرکزی و حتی بانک‌های خارجی؛ این بودجه شبیه یک کتاب رمان است که خوشبینانه و با امیدواری بسیار بسیار زیاد نوشته شده است، ضمن اینکه هیچ ضمانتی برای تحقق و تخصیص حتی ۵۰ درصد آن در سال آینده وجود ندارد.

حجت الاسلام نیک بین منابع غیرواقعی و مخارج بسیار زیاد را یکی از مشکلات بودجه ۱۴۰۰ دانست و گفت: آن چیزی که دولت به عنوان منابع درامدی برای بودجه گذاشته، کاملا غیر واقعی است، یکی از این منابع نفت است؛ دولت پیش بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه در روز را دارد، این در حالی است که ما در بهترین حالت، حداکثر ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروخته ایم.

نگارش بودجه سال آینده برای پالس دادن به دشمن است

وی تصریح کرد: نکته مشخص این است که دولت، بودجه سال آینده را بر اساس رفع تحریم‌ها نوشته است؛ این کار به نوعی پالس دادن به آمریکا و اروپا و ... برای به زانو در آوردن ایران است؛ چرا که اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد یا زیادتر شود، این بودجه محقق نخواهد شد و در این صورت دولت به زانو در می‌آید.

نماینده مردم کاشمر در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وضعیت سال آینده دولت مستقر، تشریح کرد: اگرچه دولت فعلی قریب به شش ماه از سال آینده مدیریت امور را در دست دارد و ممکن است تصور شود تصویب این بودجه برای خود آن‌ها هم ایجاد مشکل می‌کند، اما دولت در ۶ ماه اول می‌تواند درامد‌های سهل الوصول را گرفته و خرج کند؛ در نتیجه در ۶ ماهه دوم کشور حتی برای پرداخت حقوق کارکنان دولتی دچار مشکل خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابر دلایل و توضیحاتی که ارائه شد و البته مشکلات دیگری که وجود دارد، تصویب بودجه پیشنهادی دولت اصلا به صلاح کشور نیست و تلاش ما این است که رد کلیت را در ابتدا انجام دهیم تا دوباره مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاح شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار