خبرهای داغ:

طرح ثبت جهانی تپه تاریخی هگمتانه در بازدید اعضای اجلاس جهانی راه ابریشم

اعضای اجلاس جهانی راه ابریشم از تپه تاریخی هگمتانه بازدید کردند و در بازدید از این تپه تاریخی موضوع ثبت جهانی این اثر تاریخی در این اجلاس مطرح شد.
کد خبر: ۹۱۷۸۱۷۹
|
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸

طرح ثبت جهانی تپه تاریخی هگمتانه در بازدید اعضای اجلاس جهانی راه ابریشمبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، در سومین روز از نشست جهانی راه ابریشم، اعضای اجلاس جهانی راه ابریشم از تپه تاریخی هگمتانه بازدید کردند و در بازدید از این تپه تاریخی موضوع ثبت جهانی این اثر تاریخی در این اجلاس مطرح شد.

طبق اسناد تاریخی به دست آمده شهر همدان به خاطر قرار گرفتن در مسیر راه‌های اصلی منطقه غرب کشور همواره از نظر بازرگانی مورد توجه بوده و در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است.

همدان دربرگیرنده مراکز تاریخی و باستانی بسیاری است که مهمترین آن کاخ هگمتانه و موزه ای ارزشمند در دل این بنا است.

بنا بر روایت‌های تاریخی این کاخ در قلب شهر همدان قرار دارد و در قرن هشتم قبل از میلاد شکل گرفته است و در دوران اقتدار نظام سیاسی مادها و پس از تشکیل دولت مرکزی و تسخیر آشور در سال ۶۱۴ قبل از میلاد توسط کیاکسار مادی و با همکاری نابوپولاسار بابلی ساخته شده است.

بر اساس کاوش‌هایی که توسط باستان شناسان صورت گرفته هگمتانه دربرگیرنده آثار تاریخی دوره ماد، هخامنشی و اشکانی است و معماری، طرح و نقشه منظم این شهر نشان از وجود یک شبکه منظم و پیشرفته آبرسانی و بافتهای منظم در شهر است که در نوع خود اثری ارزشمند است.

تپه هگمتانه مورد حفاری باستان شناسان داخلی و خارجی از جمله فرانسوی ها قرار گرفته و در طول این حفاری‌هایی که صورت گرفته آثار بسیار ارزشمند و بی‌نظیری مثل لوح زرین، کوزه شکسته، بشقاب نقرهای و پایه ستون سنگی یافت شده که اغلب آنها متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آنها می باشد همچنین اسکلت زوج متعلق به دوره اشکانیان مربوط به ۲هزار و ۵۰۰ سال پیش در حفاری های انجام شده در سطح شهر همدان بدست آمده است که از دیگر جاذبه های مهم گردشگری بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

این آثار به دلیل بافت تاریخی منحصر به فرد خود یکی از کاندیداهای ثبت جهانی است و سال هاست که موضوع پیگیری ثبت جهانی آن در جلسات متعدد مطرح می شود که در ششمین اجلاس جهانی راه ابریشم نیز یکبار دیگر بر این موضوع تاکید شد و در انتها از دیگر قسمت‌های این تپه تاریخی از جمله کلیسای گریگوری و استپانوس مقدس ارامنه بازدید به عمل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات