خبرهای داغ:

نقش مهم خانواده و مسئولان در ترویج فرهنگ حجاب

متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه با بیان اینکه خانواده نقش تعیین کننده‌ای در موضوع حجاب و عفاف دارد گفت: مسئولان سعی کنند که در دوره‌های مختلف تحصیلی در قالب کتاب‌های درسی و جلسات پرسش و پاسخ و مراکز فرهنگی و رسانه‌های جمعی سعی در تبیین ارزش افراد محجبه در جامعه داشته باشند.
کد خبر: ۹۱۵۴۶۵۹
|
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
نقش مهم خانواده و مسئولان در ترویج فرهنگ حجاببه گزارش سرویس جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج از شاهرود، روز ۲۱ تیر ۱۳۱۴ مردم در مخالفت با قانون غیرانسانی و غیرالهی حکومت سفاک پهلوی بر کشف حجاب در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی به اعتراض پرداختند که تجمع آنان توسط حکومت به خاک و خون کشیده شد، پس از آن به مردم حتی اجازه تشیع جنازه شهدا داده نشد و آن‌ها را در گور‌های دسته جمعی به خاک سپردند و به پاس این حرکت بزرگ روز ملی عفاف و حجاب سال‌ها است که در کشور به تصویب رسیده و در سال ۱۳۹۸ از شنبه ۱۵ تیر تا جمعه ۲۱ تیر هفته حجاب و عفاف نامگذاری و برنامه‌های متنوعی در سراسر کشور اجرا می‌شود و به همین مناسبت گفتگویی با دکتر منیره عامریان، متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه انجام دادیم که در ذیل می‌آوریم:
با تشکر از قبول زحمت، نظر شما در موردحجاب و عفاف و اهمیت آن چیست؟ حجاب نتیجه عفاف درونی است که تظاهر و نمایه بیرونی آن حجاب است و در واقع پوشش افراد جهت حضور در اجتماع در رویارویی با فرد نامحرم است و وجوب شرعی آن در قرآن و احادیث دارای مزایای خاصی هم برای فرد و هم اجتماع است و باعث آرامش و امنیت فرد و جامعه می‌شود و حجاب به معنی پوشش و مانع از دسترس بودن است و به قول شهید مطهری حجاب مانع از رسیدن مردان به خواسته هایشان از زنان حاضر در جامعه است و اسلام معتقد است مردان در خانواده با قبول همسر شرعی و وظایف سنگین آن به خواسته هایشان برسند.
آیا پوشش مانع فعالیت زنان در اجتماع و فعالیت شما به عنوان پزشک در محیط کاریتان است؟ خیر، با داشتن پوشش در محیط کار احساس آرامش بیشتر و داشتن فکر باز جهت درس خواندن و کارکردن وجود خواهد داشت و در واقع علاوه بر پوشش ظاهری، رفتار مناسب و متین سخن گغتن و بدون جلوه گری کارکردن هم برای خودم و هم دیگران باعث می‌شود که راحت‌تر به مسائل کاری با دیگران و افراد نامحرم کنار بیایم.
چرا استکبار به دنبال تخریب حجاب و عفاف در جوامع اسلامی است؟ گرایش بالای کشور‌های غربی به اسلام و آموزه‌های اسلامی که مطابق با فطرت انسان است و گسترش حجاب در کشور‌های غربی، باعث شده که دشمنان تمایل به تضعیف و تخریب این فرهنگ داشته باشند و از طرفی دشمنان جمهوری اسلامی جهت به انزوا کشاندن ایران سعی در تهاجم فرهنگی دارد که یک روش آن ضعف حجاب نزد بانوان است تا به آن‌ها تلقین کنند که حجاب مانع فعالیت زنان در جامعه است و به همین دلیل با برنامه‌های مختلفی مثل چهارشنبه‌های سفید، دختران خیابان انقلاب و فیلمبرداری از برخورده‌های مامورین با افراد بی بند و بار و پخش آن در فضای مجازی سعی در ایجاد اغتشاش در جامعه و تضعیف نظام کرده اند.
نظر شما در مورد مسئولین متولی در امر حجاب و عفاف چیست؟ متاسفانه بعضی از مسئولین در جامعه یا همدست با عوامل خارجی هستند یا کاملا با مسئله حجاب و تاثیر آن در جامعه در بی خبری هستند.
به نظر شما معضل بی حجابی در جامعه ما ریشه در چه عواملی دارد؟ دلایلی مختلفی را می‌توان برشمرد از جمله نتوانسته ایم احساس و باور مذهبی را به نوجوانان و جوانان خود منتقل کنیم، جوزدگی برخی افراد و عدم داشتن اعتماد به نفس در برابر جو جامعه، فقدان هویت انسانی در جوانان که باعث تقلید بدون علم از دیگران می‌شود و تربیت نامطلوب خانواده و ضعف مدیریت در خانواده است.
به نظر شما چگونه می‌توان فرهنگ حجاب و عفاف را در جامعه به ویژه برای نسل نوجوان و جوان ترویج کرد؟ مادران که ارتباط بیشتری با فرزندان دارند نقش مهمی در تفهیم واژه حجاب دارند و خانواده‌ها سعی کنند که فرزندانشان با کسانی ارتباط برقرار کنند که مقید به ظواهر شرعی باشند و مهمتر مسئولان سعی کنند که در دوره‌های مختلف تحصیلی در قالب کتاب‌های درسی و جلسات پرسش و پاسخ و مراکز فرهنگی و رسانه‌های جمعی سعی در تبیین ارزش افراد محجبه در جامعه داشته باشند.
راهکار‌های نهادینه کردن عفاف و حجاب در خانواده‌ها را در پایان این مصاحبه بیان کنید؟ از راهکار‌هایی که به نظر بنده مهم است آگاهی دادن به خانواده‌ها در مورد ارزش حجاب و اهمیت آن در ایجاد امنیت آنها، معرفی الگو‌های شایسته به خانواده‌ها و آموختن چگونگی ارتباط افراد مختلف در خانواده است که باید مورد دقت و توجه قرار گیرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها