خبرهای داغ:

ایجاد شورای عشایر، مطالبه عشایر

مسئول کارگروه اقتصاد و محرومیت زدایی جامعه عشایری استان، ایجاد شورای عشایری را مطالبه این جامعه عنوان کرد.
کد خبر: ۹۱۵۲۷۴۸
|
۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ سید یوسف‌علی درخشان در حاشیه نشست مجمع عالی بسیج عشایر استان که با حضور سردار سیف برگزار شد، اظهار کرد: نداشتن امکانات و خدمات رفاهی و وسوسه شدن زندگی پر زرق و برق شهری یا روستایی باعث تضعیف و افول جامعه عشایری و تبدیل شدن از قطب مواد به سربار جامعه می‎گردد.

وی با بیان اینکه عدم دسترسی به امکاناتی از قبیل بهداشتی، درمانی، ایاب و ذهاب فصل کوچ و در زمان اسکان عشایر از جمله مشکلات این جامعه می‏باشد، عنوان داشت: حمایت نشدن عشایر در بهره گرفتن از تکنولوژی‎های علمی و صنعتی و یافته های روز علمی و متکی بودن به همان روش سنتی و قدیمی، در افزایش تولید و بازار عرضه محصولات، توان رقابت را از جامعه عشایر گرفته است.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: فشار شدید کارهای سخت و طاقت فرسا، به ویژه بر قشر زنان جامعه عشایر به خاطر سنتی ماندن آن که می‎توان حتی یک نفر تا چند شیفته نیز کار کند، مردمان عشایر را خسته و دلسرد می‏نماید.

مسئول کارگروه اقتصاد و محرومیت زدایی جامعه عشایری استان، بیان داشت: آسیب پذیر بودن اساس زندگی عشایر که همان دام‏های آن‎هاست در حوادث و بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوا، شیوع بیماری‎های واگیردار، تلفات ناشی از صعب العبور بودن در مسیر کوچ، عدم اطلاع کافی از بیماری‏های دامی و نداشتن سواد و آموزش کافی در این مورد، بوجود آمدن بازار سیاه واکسن‎های دامی در موانع شیوع بیماری و عدم دسترسی به مراکز دامپزشکی عوامل تهدید کننده زندگی عشایر می‏باشد.

درخشان تصریح کرد: نداشتن سن بازنشستگی در جامعه عشایر که بعضا مشاهده می‏شود که کسانی تا دم احتضار باید در حال کار می‎باشند که دیگر از توانشان ساخته نیست.

وی افزود: آشنا نبودن بر رقابت بازاری و عدم حمایت در بازار پایه محصولات عشایر که حقیقتا از شیره جان خانواده نشات می‏گیرد، باعث گرفتار شدن در دام دلالان و سوداگران و بی نصیب ماندن از حق آن‎ها می‌شود که لازم است در بازارهای فروش محصولات ارگانیک عشایر به خوبی معرفی و بفروش برسند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار