خبرهای داغ:
خرازی در همدان:

دستاورد انقلاب امنیت بلامنازع ایران در منطقه است/عدالت و آزادی مهم‌ترین پیام جنبش‌های دانشجویی

مشاور ارشد دولت اصلاحات گفت: دستاورد انقلاب قاسم سلیمانی و امنیت بلامنازع ایران در منطقه و قدرت غیر قابل توقف امروز انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۸۹۵۷۵۷۶
|
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵

عدالت و آزادی مهم‌ترین پیام جنبش‌های دانشجویی استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، صادق خرازی در همایش اصلاحات و جنبش دانشجویی در دانشگاه بوعلی همدان با گرامیداشت فرا رسیدن روز دانشجو اظهار داشت: در یک سده گذشته تمام اندیشه و حرکت سیاسی از نهاد دانشگاه و علم آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در جهان تمام جنبش‌های اجتماعی و حرکت‌های آزادی خواهانه و رهایی بخش از نهاد علم و اندیشه شروع شده است، افزود: این امر موجب تحول عظیم در جوامع به خصوص در دوران جنگ سرد و در مصاف با انقلاب های بزرگ و مردمی شده است.

مؤسس حزب ندای ایرانیان جنبش های دانشجویی را حامل پیام های مختلف دانست و عنوان کرد: عدالت و آزادی مهم ترین پیام جنبش‌های دانشجویی است، به طوری که مهم‌ترین رمز زندگی خود را در  این جستجو می‌کردند که بتوانند جامعه و مسیر زندگی آحاد مردم را  با منطق، اصلاحات عمیق،  نوآوری و ابتکار عمل و استقلال  پیوند دهند.

وی اضافه کرد: چنین پیوندی در مسیر تاریخ تحول دانشگاه و آزادی گاهاً توأم با خشونت و گاهی نیز توأم با تحولات بزرگ اجتماعی بوده و تاثیرات متقابلی بین دانشگاه و جامعه برقرار کرده است.

خرازی با بیان اینکه رابطه متقابل جامعه و دانشگاه یک رابطه انفکاک‌ناپذیر بوده، هست و خواهد بود،  گفت:  در اکثر جنبش‌های دانشجویی ایران معاصر این موضوع رابطه دینامیک داشته؛  به ویژه تحولات اجتماعی که ما در دانشگاه  با آن روبرو بودیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ نظام و سیستم سیاسی و قدرتی نمی‌تواند تاثیر سترگ دانشگاه بر جامعه و خاستگاه جنبش‌های اجتماعی دانشجویان را سرکوب کند، تصریح کرد: این مسیر درسی است که تاریخ آن را به یکایک افراد جامعه داده  که دانشگاه سرای آزادی و اردوگاه بلند سخن گفتن بدون هیچ گونه غرضی است.

مشاور ارشد دولت اصلاحات با بیان اینکه دانشگاه بیانگر صدای آزادی و صدای مردم و افرادی است که قدرت گفتن و نوشتن دارند، افزود: دانشگاه این قدرت را برای بهورزی زندگی مردم و آگاهی جامعه به کار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در تمام حرکت‌های سیاسی معاصر نقش آزادی دانشگاه قابل شهود است، گفت: هرگاه دانشگاه قدرت بیان موضوعی را داشته است جامعه به سمت صلاح، رستگاری و رفاه حرکت می‌کند که 16 آذر نماد چنین روزگار و واقعیتی در متن جامعه متحول ما است و هرگاه دانشگاه را محدود کردند جامعه دچار خمودگی و خاموشی شد؛ آیا این خاموشی  به صلاح جامعه و مردم جامعه است؟!

خرازی 16 آذر  را آرمان بلند فراموش نشدنی  دانست و عنوان کرد: باید به 16 آذر از این منظر نگاه و به روزهای سیاسی خود توجه کنیم که  گاهی تلخ و گاهی با وجود باورها و نابارویه‌ا با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین آرمان دانشگاه، استاد و دانشجوی آزاد است، گفت: مهم‌ترین آرمانی که دانشگاه آن را طلب می‌کند تجلی آزادی و آرمان و خاستگاه تمام اقشار فکری است چراکه دانشگاه متعلق به یک جریان فکری نیست و نمی‌توان بر دانشجو رنگ و ستاره و عنوان گذاشت و او را نمی توان در  محاق قدرت قرار داد.

* دانشجو و دانشگاه نمی‌خواهد زیر قیمومیت جریانی خاص تنفس کند

مؤسس حزب ندای ایرانیان یک دانشگاه آزاد را دانشگاه آزاد فریادگر که مطالبات مردم و آحاد مردم جامعه را فریاد زند معرفی کرد و بیان داشت: چنین دانشگاه و دانشجویی به معنای بلوغ نیروهای فکری جامعه و مردم است.

وی با تبیین اثرات جنبش‌های دانشجویی با بیان اینکه در شرایط کنونی جنبش‌های دانشجویی کاهش یافته است، گفت: امروز در برابر پرسشی بزرگ قرار گرفته‌ایم که چرا دانشگاه امروز شور و هیاهو و تحول در درون خود را ندارد؟ مگر چیزی باقی گذاشته‌اند که دانشجو با اعتماد به نفس و شور و شوق بتواند جامعه، مردم و آرمان‌های خود را فریاد بزند؟ مگر در دانشگاه آزادی به صورت متری و کیلویی  تعیین می‌شود؟!

خرازی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشجو و دانشگاه نمی‌خواهد زیر قیمومیت جریانی خاص تنفس کند، افزود:  دانشجو می خواهد  برای آزادی، امنیت و استقلال کشور آزاد باشد و قدرت گفتن نقد آگاهانه  را نیز داشته باشد تا بتواند مردم جامعه را به آرمان های تاریخی جامعه پیوند زند که آرمان تاریخی جامعه چیزی جز استقلال و آزادی نیست.

وی اضافه کرد: دانشجو چیزی بیشتر از آزادی و استقلال  و امنیت برای جامعه نمی خواهد  و به بیشتر از آن نیاز ندارد اما آنچه که مهم است دانشجو می‌داند مسیر زندگی‌اش چیست و چیستی آن در همه تفکرهای دانشجویی مبارز می‌توان مشاهده کرد.

مشاور دولت اصلاحات با بیان اینکه در جامعه امروز همه جریان‌های فکری که دیدگاه‌های متفاوت موجود در جامعه در مقابل آزادی جامعه و استقلال  دانشگاه کرنش می کنند، گفت: افرادی که تحمیلات خود را به دانشگاه بیشتر می کنند و با ادبیات دیگری می‌خواهند با دانشجو و دانشگاه  برخورد کنند، این را بدانند  اگرچه به آن دیدگاه و باور خودشان نخواهند رسید اما یکی از مهم‌ترین اردوگاه‌هایی که ثبات، استقلال و امنیت  کشور را  تضمین کرده و می کند دانشگاه است که دارند آن را از ریشه می‌خشکانند و اگر چنین باوری داشته باشند مطمئنا فرزندان و نسل های آینده آنان نیز بر این اندیشه بر نخواهند تابید.

وی با بیان اینکه علم را نمی توان در چارچوبی محصور کرد، گفت: همانگونه که تاریخ بشر نتوانسته تفکر و اندیشه را محصور کند  اندیشه و تفکر تا زمانی که انسان وجود دارد باقی است.

خرازی به تبیین پیام امروزی دانشگاه در برابر دولت و حاکمیت پرداخت و عنوان کرد: بعد از 40 سال از انقلاب مردم پرسش‌هایی را دارند و جوان امروزی پی جوی دستاوردهای انقلاب است که مسلما این پرسش حق جامعه و دانشجو است.

وی ابراز داشت: در  این انقلاب کبیر اسلام مردانی با  مجاهدت های بزرگ که از دانشگاه برخاستن سخن برای گفتن دارند اما قدرت و مجال بیان و اختیار سخن گفتن و قلم در دست گرفتن را ندارند.

مؤسس حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه مردم با گذشت 40 سال از انقلاب می‌خواهند به چیست‌ها و چرایی‌ها خود بپردازند، گفت: آنها می‌خواهد بداند روحانیت چگونه زندگی می‌کنند، آیا همانند گذشته و همچون شهید مدنی، اخوند ملاعلی همدانی و... هستند یا تغییر کرده و شبیه سلاطین شده اند.

وی ادامه داد: در شرایط امروزی سوالاتی در قلب‌های مردم جای دارد که می‌خواهند بدانند رهبران و مسئولان  و به کسانی که اعتماد کرده  و از روی عقلانیت و آگاهی به آنها رای داده اند آیا بر روی شعار و حر ف های خود پایبند و متهعد هستند  یا حرفشان تنها شعار بوده است؟!

* تحقق عدالت و آزادی خاستگاه ملی ما است

خرازی با بیان اینکه جامعه امروز دغدغه های بزرگی دارد، تصریح کرد: مردم کرمانشاه در حال حاضر در بدترین شرایط هستند، آیا دولتی وجود دارد که به مردم کمک  کند یا این مردم  فقط در روزهای سخت و دشوار باید نظاره گر اعمال دولت باشند و مردم باید دولت را حفظ کنند؟ این چه رابطه ای دینامیکی  بین مردم و دولت و نظام است؟ مگر مردم نظام را حفظ نکرده اند؟!

وی ادامه داد: مگر دانشجو حافظ اسرار، موفقیت و صلاح و فلاح این نظام نبوده؟ چگونه می‌شود که استاد و دانشجو غریبه و نیروهای دلسوز پراکنده می شوند؟

مشاور ارشد دولت اصلاحات با بیان اینکه دردها جامعه ما دردهای بزرگی است و 16 آذرها باقی خواهند ماند، افزود: آنچه که می‌ماند مجاهدت‌های نسل امروز و پیوند با آرمان‌های تاریخی ما است.

وی با بیان اینکه عدالت دارای ویژگی های خاص است، گفت: نه با شعار عدالت می توان نظم اجتماعی را بهم زد و نه با شعار آزادی نظم دانشگاه را؛ چرا که هدف و آرمان مشخص و معین است.

خرازی با بیان اینکه مردم جامعه در انتظار اجرای عدالت و آزادی هستند، تصریح کرد: تحقق عدالت و آزادی خاستگاه ملی ما است و تا تحقق چنین نکته ای نمی توان از برابری و برادری سخن به میان آورد.

وی  در بخش دیگر سخنان خود به اشاره به مناسبات بین المللی شکل گرفته تصریح کرد: دکتر روحانی دکترینی در سیاست خارجی داشتند که در هماهنگی با مقام معظم رهبری و شورای امنیت دنبال کردند و هیچ رئیس دولتی در ایران نیست که بخواهد خودش تصمیم بگیرد و یک موضوع مهم سیاست خارجی را دنبال کند.

مؤسس حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه برخی از مناسبات بین المللی تنها در قلمرو رئیس جمهور نیت و شورای امنییت بر اساس قانون اساسی استراتژی لازم را تصویب و نظرات رهبری نیز در آن دخیل می شود، گفت: رئیس جمهور تنها مجری برنامه است.

وی به مذاکرات صورت گرفته برجام اشاره و عنوان کرد: آنچه در قبال مسئله هسته ای و روابط و مناسبات ایران با ایالات متحده آمریکا، سوریه، عراق، لبنان و ...  اتفاق افتد بدون نظر رهبری و ساختار سیاسی امکان پذیر نیست حال شاید در بیان یک موضوع رئیس‌جمهوری نظری داشته  که رئیس جمهور دیگر آن را به گونه ای متفاوت بیان می کند.

خرازی بابیان اینکه روحانی آغازگر مذاکره برجام نبود و این مذاکرات از اواخر دولت قبل از دولت ایشان شروع شده  بود، افزود: هر آنچه که انجام گرفته است بر اساس نظر جمعی اعضای شورای عالی امنیت ملی بوده است.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی در اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه مذاکره برجام دیوانگی و غیر عقلانی  است، گفت: اگر امروز دکتر روحانی اظهار می‌کند که مذاکره غیر عقلانی و دیوانگی است باید دید منظور کدام آمریکا  است؛ مذاکره با امریکای اوباما را می گوید یا مذاکره با آمریکای ترامپ را؟ چراکه خود امریکایی ها هم معتقد هستند که ترامپ تافته جدا بافته در تاریخ آمریکا و یک مرد بی منطق است و قلمرو منطق و عقل را کنار گذاشته است.

* نباید منافع ملی را قربانی  منافع حزبی و  گروهی کرد

مشاور دولت اصلاحات اضافه کرد : یک روز مذاکره با امریکای اوباما می خواهیم که با آن می‌شود وارد فرمول منطقی  شد و یک روز مذاکره با ترامپ آمریکایی که به هیچ قاعده عقلانی و منطقی وفادار نیست.

وی تصریح کرد: ما یک روز با مسئولان آمریکایی با مذاکره کنندگان با منطقی که داشتند تدبیر سیاسی حکم کرد که مذاکره کنیم اما امروز با وجود ترامپ امریکایی نمی شود وارد مذاکره شد و این چیز جدیدی نیست بلکه نشان از عقل  فعال سیاسی در درون حاکمیت ملی ماست و رئیس جمهور به نفع منافع ملی مذاکره را انجام نداد.

خرازی با بیان اینکه در سیاست خارجی ما دوست همیشگی و دشمن همیشگی نداریم، ابراز داشت:  آنچه که دائمی است و اهمیت دارد  منافع ملی است.

مشاور دولت اصلاحات با اشاره به اینکه در سیاست خارجی نباید منافع ملی را قربانی  منافع حزبی و  گروهی کرد، گفت: نباید طوری رفتار کرد و دایره رفتاری داشت که بیگانگان احساس دوگانگی و اختلاف در درون ما داشته باشند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به اشتباهات موجود در دولت اصلاحات اشاره و یادآور شد: من معتقدم در دوران اصلاحات باکس‌های خالی، اشتباهات و تندروی‌هایی داشتیم که نتیجه آن سال 84 پدید آمد.

مؤسس حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه پدیده سال 84 نتیجه عملکرد  اصلاحات در درون خودش بود، گفت: در این زمان کشور آسیب ها و خسارات فراوانی را متحمل شد و نتیجه این عملکرد باعث شد ما در مقطع 84 تا 86  شخصیت بزرگ آقای رفسنجانی را منکوب کنیم.

وی اضافه کرد: بنده سال 78 از آقای هاشمی دفاع ‌کردم و کسی که آن روزها با من بر سر این موضوع دعوا می‌کرد زمانی که ایشان فوت کرد به دنبال این بود که زیر تابوتش را بگیرد.

خرازی با بیان اینکه افرادی که در ارسال نامه برای ترامپ مبنی بر تحریم سخت ایران امضا کردند همان افرادی بودند که روزی در داخل میدان به دست داشتند، بیان کرد:  حرف ما این است  که به هرکسی میدان ندهید چراکه هرکسی نمی تواند مروج بحث‌های استقلال و آزادی ملت ایران باشد.

وی ادامه داد: همان‌هایی که در برنامه صدای امریکا، برنامه زمان دار، دارند که از برنامه بر اندازی جمهوری اسلامی در سیا تغذیه می شود، روزی در کشور میدان دار بودند.

مشاور دولت اصلاحات با تاکید بر عدم محدود کردن دانشگاه  یادآور شد:  اگر ما فریاد آزادی سر می دهیم  و می گوییم برای دانشگاه مرز نگذارید و دیوارهای دوستی را کوتاه کنید معتقدیم  که باید با تعامل و گفتگو با نظام سیاسی  بتوانیم قلمرو و وسایل مختلف خود را تامین کنیم و همه برای حیات سیاسی کشور در کنار هم قرار بگیریم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دستاوردهای انقلاب تصریح کرد : دستاورد انقلاب قاسم سلیمانی  و امنیت بلامنازع ایران در منطقه و قدرت غیر قابل توقف امروز انقلاب اسلامی  است و ما انقلابی ها هستیم که 8 سال درجبهه های جنگ تحمیلی حضور داشتیم  نه کسی که به خاطر چند سال دوری از قدرت حیثیت قوه قضاییه و نظام را بالا پایین کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات