خبرهای داغ:
کارشناس مسائل سیاسی گفت: سیاست خارجی یک کشور را منافع ملی آن کشور تعیین می کند.
کد خبر: ۸۹۹۳۷۶۹
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

سیاست خارجی یک کشور منافع ملی آن را تعیین می‌کندبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، صادق زیباکلام امروز در مناظره سیاسی با موضوع «چی دادیم؟ چی گرفتیم؟» که در دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد، اظهار داشت:استکبار همواره در فکر توطئه بوده و نگاه کردن به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید با یک سوال اساسی و بنیادی‌تر مطرح باشد و اینکه چه چیزی سیاست خارجی یک کشور را تعیین می کند و پاسخ منافع ملی آن کشور است.

وی افزود: متأسفانه ظرف 40ساله گذشته منافع ملی ایران ذیل یک اصل دیگری قرار گرفته که ایدئولوژی و غرب ستیزی و آمریکاستیزی است؛ بنابراین سوال را باید از کسانی پرسید که نمی‌خواهند سیاست خارجی ما منافع ملی باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شعار «مرگ بر آمریکا» و... منافع ملی نیست بلکه ایدئولوژی جمهوری اسلامی است، گفت: من می‌توانم مواردی را نشان بدهم که اصرار بر ایدئولوژی چگونه تیشه بر ریشه منافع ملی زده است و اصرار بر آمریکاستیزی چه آسیبی داشته است.

وی با بیان اینکه آمریکاستیزی چه نفعی برای منافع ملی دارد؟ تصریح کرد: چه کسی گفته باید نوکر آمریکا بوده و از آمریکا اطاعت کنیم؛ این گفته تندورها است که یا باید «مرگ بر آمریکا» بگویید یا نوکر آمریکا باشید.

زیباکلام با اشاره به اینکه آمریکاستیزی در دنیای امروز مفهومی ندارد، ابراز داشت: شما در این مدت 40 سال چه کردید؟ بدبختی این است که در زمینه معنوی نیز پیشرفت نداشتید.

وی خطاب به آقای علوی با بیان اینکه 6میلیون ایرانی در 40 ساله گذشته از کشور رفته‌اند و مهاجرت کرده‌اند، بیان داشت: بیش از 100هزار نفر از فارغ التحصیلان هر کجا که توانستند رفتند اگر توانسته بودید زمینه ای ایجاد کرده باشید چرا رفتند؟

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: یک سری آمارهایی وجود دارد که نشان دهنده پیشرفت‌های غیر مادی است، به نسبت 40 سال گذشته زندانیان سه برابر شده اند؛ همچنین با بالا رفتن فحشا، جرم و اعتیاد دستاوردهای معنوی شما نیز فرو ریخته است؛ زمانی صف نماز جماعت دانشگاه تهران پر از دانشجویان بود.

وی با بیان اینکه آمریکاستیزی بخشی از هویت حاکمیت شده است، افزود: با توجه به این امر اگر این هویت گرفته شود، چیزی از حاکمیت باقی نمی‌ماند، بنابراین باید بیرق آمریکاستیزی برافراشته باشد و برای این کار خود انواع توجیه را داشته باشند.

زیباکلام با بیان اینکه آیا دستاورد انقلاب به غیر از آمریکاستیزی چیزی هم بوده است؟ عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران برای چه بود و این سوالی است که می‌پرسند برای چه انقلاب کردیم؟

وی با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی‌ها یادآور شد: اینکه چه تعدادی برای راهپیمایی می‌روند زمانی اعتبار پیدا می‌کند که شما به منتقدین اجازه راهپیمایی بدهید؛ هیچ وقت ندیدم که در جریانات راهپیمایی‌ها بپرسند که از وضع موجود راضی هستید.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید بگوییم هدف انقلاب چه بوده و خواسته مردم و کسانی که انقلاب کردند چه بوده است، گفت: شما به چشمان خود اعتماد کنید و به گفته‌های من و حکومت گوش نکنید و اعتماد نکنید و ببینید خواسته آنها چه بوده است.

وی با اشاره به تبعبد امام خمینی(ره) ادامه داد: امام خمینی(ره) را از عراق بیرون کردند و نهایتاً پاریس رفتند تا 12 بهمن 57 که به ایران آمدند و طبیعی است که آن روز مردم بیرون آمده بودند.

زیباکلام عنوان کرد: در این مدت دنیا می‌خواست ببیند که مردم ایران چه می‌خواهند و بیش از 120 مصاحبه با امام خمینی(ره) انجام دادند و می‌پرسیدند که خواست مردم ایران چه است؟

وی با اشاره به مخالفت جریان آمریکاستیز با مذاکرات گفت: هنوز جوهر برجام خشک نشده روی موشک‌ها نوشتند «اسرائیل باید نابود شود» که در واقع علیه برجام بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برجام را دو گروه نابود کردند، گفت: یک گروه تندروهای آمریکایی و گروه دیگر تندروهایی در داخل کشور بودند.

وی در پاسخ به اظهارات دانشجویان در خصوص کمک رسانی به زلزله زدگان گفت: دولت 152 فعال مدنی با تجربه را از آن روزی که زلزله اتفاق افتاد در جریان کمک رسانی قرار داد.

زیباکلام در خصوص حضور مدافعان حرم در بیرون از مرزها گفت:در مورد عملکرد ایران این مردم سوریه هستند که باید قضاوت کنند بنابراین عجله نکنید.

وی ادامه داد: 6 میلیون مردم سوریه آواره هستند و اگر یک نفر از این مردم به نفع جمهوری اسلامی شعار می‌داد صداوسیمای ملی و 20:30 ما را خفه می‌کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: دو بخش در کشور وجود دارد که اصلا پاسخگو نیستند یکی بخش انتصابی مانند سپاه که باید گفت به چه کسی پاسخگو است و بخش دیگر بخش انتخابی است که با رأی من و شما انتخاب شده‎اند و حال باید دید چقدر قدرت دست نهادهای انتخابی و انتصابی است؟

انتهای پیام/

ارسال نظرات