خبرهای داغ:
مدیرکل استاندارد استان همدان خبر داد

بازنگری 200 سند استاندارد ملی/ صدور استاندارد ملی برای 3 کالای تولیدی همدان

مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به بازنگری 200 سند استاندارد ملی گفت: در بحث مدیران کنترل کیفی و در بخش تولید در حوزه‌های مختلف در جهت توانمندسازی 8 هزار و 300 نفر ساعت، دوره های تکمیلی و تخصصی ارائه شده است.
کد خبر: ۸۹۳۷۰۴۸
|
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷

بازنگری 200 سند استاندارد ملی/ صدور استاندارد ملی برای 3 کالای تولیدی همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمد مددی امروز در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در سالن کنفرانس این اداره برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته استاندارد و روز ملی صادرات، با بیان اینکه 29 مهر ماه روز ملی صادرات نامگذاری شده است، اظهار داشت: همکاران ما در سازمان استاندارد دو وظیفه را در حوزه نظارت بر صادرات و واردات در سطح ملی و استانی دارند و خدمات استانداردسازی ارائه می دهند.

وی در خصوص صادرات و واردات گفت: در این مورد برای کالاهای وارداتی که مشمول استاندارد هستند 64 اظهارنامه مالیاتی ارائه شده و بخشی از آیتم هایی که ملاک عمل هست توانستیم خدمات به این کالاها بدهیم.

مدیرکل استاندارد استان همدان عنوان کرد: برای یک هزار و 33 کالا از طرف مجموعه ما خدمات استانداردسازی انجام شده و آزمون کامل براساس ضوابط مرتبط صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف حاکمیتی و ذاتی سازمان تکمیل ظرفیت از توان مجموعه است که در این بازه 96 سند استاندارد ملی تدوین و تجدید نظر شده است که به نوعی بار علمی و دانش بنیان در حوزه اقتصاد و کسب و کار است.

مددی با اشاره به بازنگری 200 سند استاندارد ملی افزود: در بحث مدیران کنترل کیفی و در بخش تولید در حوزه‌های مختلف در جهت توانمندسازی 8 هزار و 300 نفر ساعت، دوره های تکمیلی و تخصصی ارائه شده است.

وی گفت: در خصوص پروانه کاربردی که نیز 87 پروانه کاربرد نشان استاندارد صادر شده است و این یک پروسه سختی است و فرایندهای متفاوتی در این داده ها است که ده‌ها ساعت کار کارشناسی انجام شده است.

مدیرکل سازمان استاندارد همدان در مورد تمدید پروانه کاربرد نشان استاندارد ابراز داشت: سال گذشته در این راستا بیش از 126 مورد در سطح استان به بهره برداری رسیدند و اقدام به تنوع تولید داشتند که موفق شدند نشان استاندارد بگیرند و یک هزار و 124 فقره بازرسی فنی از واحدهای تحت پوشش استان داشتیم و تاکنون 99 واحد مشمول این پایش و مانیتورینگ هستند که به صورت متمرکز توسط سازمان انجام می گیرد.

وی در رابطه با نمونه برداری و کنترل واحدها با اشاره به واحدهایی که دارای پروانه هستند، گفت: بالغ بر 2 هزار و 362 مورد نمونه برداری از واحدهای تولیدی انجام شده و فرایند آزمون آنها طی و اقدامات لازم انجام شده است.

*وجود 17 آزمایشگاه همکار در حوزه استانداردسازی استان همدان

مددی در ادامه با بیان اینکه در بحث کنترل عیار نیز از ما کد دریافت می کنند که در چه موقعیتی قرار دارند، بیان کرد: در این راستا 89 فقره نمونه برداری انجام شده است.

وی ادامه داد: در طرح کنترل بازار در راستای دفاع از حقوق مصرف کننده و ناایمن کردن کالاهایی که مشکوک به نشان استاندارد ملی و یا نامرغوب هستند نیز همکاران ما بیش از یک هزار و 950  فقره از شبکه توزیع نمونه‌برادری انجام دادند که برای هدف گذاری‌های خاص انجام می شود.

مدیرکل سازمان استاندارد همدان اضافه کرد: در حوزه بازرسی با اجرای طرح کنترل بازار و طرح طاها بیش از 6 هزار و 569 مورد بازرسی و یک هزار و 950 نمونه‌برداری انجام شده است.

وی در خصوص بحث اوزان و مقیاس‌ها گفت: در استان همدان 5 هزار و 443 دستگاه توزین مختلف در نظر گرفته شده است و سه پروانه کاربرد نشان استاندارد دریافت می کنند.

مددی با بیان اینکه برای نخستین بار سه کالای تولیدی در استان موفق به دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد شدند، تصریح کرد: این محصولات شامل بخاری گازسوز، آبپاش دوار و سیب‌زمینی که برای خود کار قابل توجه و تاثیرگذاری است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ایجاد زیرساخت اعم از آزمایشگاه‌های همکار، شرکت‌های بازرسی در حوزه استانداردسازی و خدمات استانداردسازی، استان همدان جزء استان‌های پیشتاز است که تاکنون 17 آزمایشگاه همکار در حوزه استانداردسازی استان هستند.

مدیرکل سازمان استاندارد استان همدان افزود: ما چهار مرکز تدوین استانداردهای ملی داریم و برای ارائه خدمات آموزش، چهار مرکز آموزش فعال در سطح استان داریم که تایید صلاحیت از استاندارد گرفتند.

* استانداردسازی تله کابین گنجنامه از سال‌های گذشته شروع شده است

وی در خصوص مهمترین دغدغه استاندارد گفت: بر اساس اولویت‌ها و حساسیت‌های این سازمان حدود یک هزار کالا و خدمت مشمول استاندارد اجباری هستند.

مددی در خصوص جایگاه‌های سوخت تاکید کرد: از مهر ماه 95، تست و آزمون‌های 2 هزار و 314 نازل انجام شده که عدم انطباق نیز داشته است و 42 جایگاه CNG در استان داریم که از سال 93 آغاز شده و تا سال جاری، 38 مورد از آن عدم انطباق داشت.

وی ابراز داشت: بازنگری استاندارد ملی به استاندارد کالاها و خدماتی برمی گردد که بیش از 5 سال از تدوین آنها گذشته و فرایند بروز شدن و بررسی آن انجام می شود و بازنگری استانداردها صورت می گیرد که به ارتقاء کیفیت و افزایش رقابت پذیری کالایی می‌انجامد.

مدیرکل سازمان استاندارد استان همدان در خصوص مشکلات در عراق گفت: یکی از مشکلاتی که سهم ما در بازار عراق است بخش بسته بندی است که در کشور مورد رضایت ما نیست.

وی همچنین عنوان کرد: فلسفه اظهاریه انطباق این است که هر کالا و خدمتی که جزء این یک هزار مورد نیست، می‌تواند با اعلام و اظهار خود به نام خود ثبت کند.

مددی بیان کرد: در کالاهایی که مشمول استاندارد است، کالایی را که مجوز قانونی دارند و در اختیار ما قرار گرفتند، تحت کنترل استاندارد داریم اما آنجایی که واحدهایی غیرقانونی هستند و رزومه آنها را در دستور کار نداریم به صورت جزیره‌ای عمل می کنیم.

وی با بیان اینکه کار استاندارد کار فنی است و به حواشی توجهی ندارد، ابراز داشت: از جمله کالایی که کنترل روی آن انجام می شود آب آشامیدنی و آب معدنی است و آب شهری و روستایی در دستور کار ما نیست.

مدیرکل سازمان استاندارد استان همدان عنوان کرد: همچنین استانداردسازی تله کابین گنجنامه از سال‌های گذشته شروع شده و از سال 91 تله کابین استانداردش از کل کشور مشمول شده و در بازه زمانی مشخص، اجازه فعالیت داده شده و گروهی از روسیه اعزام شدند برای کار کارشناسی تله کابین که گام به گام به ما اعلام می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید براساس فرایند قانون و براساس بازه زمانی 2 تا 6 ماه برای بررسی اصلاحات و اقدامات اجرایی در نظر گرفته شده عمل کنیم و ملاک عمل ما داشتن تاییدیه فنی است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات