خبرهای داغ:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد

گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی یک جهاد ملی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی یک جهاد ملی است و همه باید در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.
کد خبر: ۸۸۳۹۰۳۹
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سیدرضا صالحی امیری در شورای اداری استان همدان اظهار داشت: مهم‌ترین نیاز امروز نظام در سطح ملی کارآمدی نظام سیاسی است و این کارآمدی باید در متن و بطن اجتماعی بر اساس قضاوت مردم شکل بگیرد.

وی افزود: کارآمدی به معنای جلب رضایت مردم، لبخند مردم نسبت به عملکرد دولت، عزم ملی و جزم ملی برای حل مسائل مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت در این مدت برای رسیدن به کار آمدی چه اقداماتی انجام داده و باید انجام دهد، گفت: مسیر رسیدن به قله های توسعه، کارآمدی نظام است.

وی با بیان اینکه دولت در سه سطح به صورت هم زمان در حال تلاش و جهاد است، ادامه داد: همچنین تلاش به عنوان وظیفه و جهاد و حرکت بسیار گسترده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه بوده و در سطح داخلی مسئله اصلی دولت اشتغال و معیشت و تحقق مطالبات اقتصادی مردم است.

صالحی‌امیری مهمترین چالش دولت در حوزه اقتصادی را کاهش درآمدهای دولت بر شمرد و گفت: درآمد دولت طی چند سال گذشته از چند منبع مشخص که نفت، مالیات، گمرگ و .. است که در سال 91 درآمد نفت کشور 143 میلیارد دلار بوده است که در سال 94 به 23 میلیارد دلار کاهش یافت و در سال 95 به 34 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی یادآور شد: در جایی که منابع محدود است؛ کارآمدی بالا از طریق اعمال مدیریت بهینه و بهر ه وری لازم آن موقع مفهوم مدیریت معنا پیدا می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در حوزه کشاورزی اتفاقات جدی شکل گرفته و رشد شاخص کشاورزی نسبت به سال های گذشته بسیار افتخار آفرین است؛ ما توانستیم در گندم به خود کفایی برسیم و به همین صورت در بسیاری از موضوعات به خود کفایی رسیده‌ایم .

وی افزود: در حوزه اشتغال دولت موفق شد سالانه 700 هزار شغل ایجاد کند اما میزان افراد جویای کار در کشور یک میلیون و 200 هزار نفر است که 500 هزار نفر همچنان جویای کار می‌مانند که باید فکر اساسی شود.

صالحی‌امیری با بیان اینکه کارنامه دولت در اقتصاد مقاومتی بسیار درخشان است و این نیست که با زدن بنر و پوستر بخواهیم مطلبی بگوییم، گفت: این مفهوم تبلیغاتی نیست و آن کسانی که در این سال دولت را نقد می کنند در سال های گذشته که مقام معظم رهبری به عنوان پرچم دار انقلاب اسلامی سالی را برای یک موضوع مهم مطرح می کردند، کجا بودند و حال چرا امروز که دولت با باور تمام و همه ظرفیت ها به میدان آمده اعتراض می کنند؟

وی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی متعلق به یک سال نیست و نیاز به گفتمان سازی دارد که کمتر از یک دهه نمی توان در این کشور گفتمان سازی کرد، یعنی ایجاد باور درونی نسبت به تحقق اقتصاد درون ‌زا و برون ‌گرا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عده‌ای تلاش می کنند این مفهوم را کم رنگ کنند، بیان کرد: ما باور داریم که اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور است و تنها نسخه شفابخش اقتصاد کشور اقتصاد مقاومتی است اما معتقدیم که باید در این حوزه با تدبیر و عقلانیت با استراتژی عمل کرد.

* کار فرهنگی کار زیر بنایی است

وی افزود: گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی یک جهاد ملی است و همه باید در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.

صالحی امیری با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی شاخص های توسعه اقتصاد تغییر کرده است، گفت: ما از منفی 6.8 و مثبت 6.8 و رشد رسیدیم.

وی با بیان اینکه ما از 43 درصد تورم به کمتر از 10درصد و از بی ثباتی و گرانی 300 درصد به ثبات اقتصادی رسیدیم، بیان کرد: امروز هر کسی که تلاش می کند تا میان ملت اختلاف افکنی کند خائن به آرمان های ملت است و معتقدم مهمترین نیاز مردم امید امنیت و آرامش است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز شاخص های توسعه تغییر و ارتقاء پیدا کرده است، تحریم‌ها سدی بود که مانع از توسعه این نظام به سمت هدف های متعالی بود که حال مسیر توسعه فراهم و هموار است .

وی اظهار داشت: بنای دولت حرکت در مسیر اعتدال است اعتدال یعنی عقلانیت و درک منافع ملی ،یعنی زبان نرم با مردم،اعتدال به معنای هموارسازی راه توسعه مردم برای معیشت و اشتغال است.

صالحی امیری بیان کرد: ما از بابت کمبودها از ملت عذرخواهی می کنیم ولی این وعده را به ملت می دهیم با تمام توان برای حل مشکلات حرکت خواهیم کرد، ما هم مسافران یک کشتی هستیم و در زیر چتر یک رهبر زیست می کنیم و وفادار یک نظام هستیم.

وی با تأکید بر اینکه عده‌ای تلاش می کنند خود را وفادار و دیگران را غیر از آن نشان بدهند، گفت: انقلابی یعنی کار کردن برای مردم،و انقلابی آن است که برای کمک به مردم از خود عبور کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: باید ثبات و آرامش فرهنگی ایجاد کنیم تا ملت احساس کنند فضای فرهنگی آرامی است چراکه کار فرهنگی کار زیر بنایی است.

وی ابراز کرد: همه تلاش ما بالا بردن سطح مصرف فرهنگی جامعه با هدف تعالی اخلاق و فضیلت و معرفت فرهنگی است، جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به اخلاق و معرفت و فضیلت معنوی دارد و این نیز مگر در گسترش کار فرهنگی ممکن نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظرات