استاد حوزه و دانشگاه:

اعتماد به نفس معنوی بالا انسان را به رشد و تعالی می‌رساند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان موجودی است که وقتی از اعتماد به نفس معنوی بالایی برخوردار است، می تواند به رشد و تعالی برسد.
کد خبر: ۸۸۳۸۱۰۶
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجتالاسلام سیدعلیرضا تراشیون در بیست و سومین جلسه از سلسله مباحث سبک زندگی ایرانی در تالار معلم همدان در جمع والدین دانش‌آموزان خطاب به خانواده‌ها اظهار داشت: اگر بخواهیم آینده فرزندان شما را که در گروه سنی نوجوانی قرار دارند ترسیم کنیم به یک کلیدواژه احتیاج داریم.

وی با بیان اینکه این کلیدواژه به آینده فرزندان ما گره خورده است، گفت: به طور قطع این آینده می‌تواند پله‌های ترقی را در بین فرزندانمان قرار دهد، همچنین این کلیدواژه می تواند ضعفی داشته باشد که آینده نابسامانی را برای فرزندانمان بهمراه داشته باشد.

این کارشناس تربیتی تصریح کرد: ما موفقیت های خود را مدیون این کلیدواژه هستیم و هر جا نقصی مشاهده می شود از این کلیدواژه است و این کلیدواژه چیزی جز اعتماد به نفس نیست.

وی ادامه داد: اعتماد به نفس باور داشتن توانایی‌های خدادادی است، خداوند متعال یک‌سری از توانمندی‌ها را در وجود ما قرار داده و اعتماد به نفس این باور را ایجاد می کند.

تراشیون عنوان کرد: در وجود فرزندان ما قابلیت‌های کم نظیری وجود دارد، وقتی سرگذشت انسان‌های موفق را می بینیم جایی یافته که این اعتماد به نفس در وجودشان جایی باز کرده است.

* باید با فرزندان خود ارتباط دوستانه برقرار کنیم

وی با بیان اینکه انسان‌های موفق اعتماد به نفس خوبی دارند، ابراز داشت: اعتماد به نفس در انسان‌ها سه نوع است؛ اعتماد به نفس رفتاری که ما این اعتماد به نفس را می بینیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: دومین اعتماد به نفس احساسی- هیجانی یا احساسی- عاطفی و سومین اعتماد به نفس معنوی، روحانی و دینی است.

وی گفت: انسان موجودی است که وقتی از اعتماد به نفس معنوی بالایی برخوردار است، می تواند به رشد و تعالی برسد بنابراین ما باید قابلیت‌های خود را بپذیریم.

تراشیون در خصوص افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان، گفت: اجازه دهید نوجوانانتان خود تصمیم بگیرند، باید با فرزندان ارتباط دوستانه برقرار کنیم چراکه این ارتباط در تصمیم‌گیر‌ ها مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه نباید فرزندانمان را با دیگران مقایسه کنیم، گفت: این مقایسه کردن‌ها در فرزندان ضعف اعتماد به نفس به وجود می آورد.

* مهارت‌های زندگی را به فرزندان خود بیاموزیم

این کارشناس تربیتی با بیان اینکه در گذشته خانواده‌ها به فرزندان خود خوب میدان می دادند و به آنها کار می سپردند، اضافه کرد: باید کارهای مثبت آنان را ببینیم و تشویقشان کنیم، هر چه به فرزندانمان ساده‌تر بگیریم و از آنها ایراد نگیریم خداوند نیز در روز قیامت بر ما آسان می گیرد.

وی ابراز داشت: نکته دیگر این است که از فرزندان حمایت افراطی نکنیم و آنها را وابسته خود نکنیم چراکه حس اعتماد به نفس آنها پایین می آید.

تراشیون با اشاره به اینکه نباید فرزندان خود را سرزنش و تحقیر کنیم، گفت: فرزندانی که در دوران نوجوانی سرزنش می‌شوند غرور آنها شکسته شده و احساساتشان جریحه‌دار می شود و دیگر خود را باور نمی کنند.

وی اضافه کرد: مهارت‌های زندگی را به فرزندان بیاموزیم، وقتی این مهارت‌ها در آنان افزایش می یابد احساس خوبی می یابند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه درس خواندن همه چیز فرزندان نیست، بلکه مهارت زندگی هم لازم است، اظهار داشت: ایام نوروز فرصت مناسبی برای رشد توانمندی‌های آنان است.

* بالا بردن باور فرزندان زمینه سازی برای اعتماد به نفس آنان است

وی با بیان اینکه میانگین هوشی در کشور ایران بالا است و از نظر هوشی در دنیا اول هستیم، تاکید کرد: توانمندی‌های فرزندان را به رخ آنها بکشیم و این را ببینیم که قابلیت دارند.

تراشیون گفت: عمده انسان‌های موفق در طول تاریخ از حمایت های خوب والدین برخوردار بوده اند بنابراین ما باید به فرزندان جهت داده و آنان را احیا کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: به فرزندان خود احساس خوبی بدهیم، سعی کنیم آنان را به محیط مناسب و ورزش سوق دهیم چراکه تاثیرپذیری فرزندان از محیط بیشتر است.

این کارشناس تربیتی با بیان اینکه یکی از نکاتی که می تواند زمینه سازی برای اعتماد به نفس باشد بالا بردن باور فرزندان است، گفت: فکر خوب می تواند رفتار خوب تولید کند.

وی ابراز داشت: ما باید افکارمان را نسبت به فرزندان یک رفتار اصلاح شده ای قرار دهیم و امنیت و آرامش را در محیط خانه و خانواده فراهم کنیم.

تراشیون خاطرنشان کرد: هر چه در خانه آرامش بیشتر باشد، اعتماد به نفس نوجوانان افزایش می یابد و در محیطی که آرامش در آن نباشد فرزندان به سمت جنس مخالف گرایش می یابند و در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات