خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان خبر داد

بدهی 4 میلیارد تومانی میراث فرهنگی استان همدان/ هزینه‌کرد 27 میلیارد ریال برای مرمت بناهای استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه سازمان 4 میلیارد تومان بدهی از سال 90 به بعد دارد، گفت: با وجود محدودیت‌های شدید اعتباری و بدهی‌های به جا مانده از گذشته شاهد رشد چشمگیری در برنامه های سازمان بودیم.
کد خبر: ۸۸۳۸۶۴۶
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی مالمیر در نشست خبری ستاد اجرایی خدمات سفر استان با بیان اینکه سه میراث ناملموس استان ثبت ملی شد، اظهار داشت: قالی جوزان، رشته رفوگری و رنگرزی سنتی سه میراث ناملموس هستند که روز گذشته ثبت ملی شد.

وی با بیان اینکه سازمان 4 میلیارد تومان بدهی از سال 90 به بعد دارد، افزود: با وجود محدودیت‌های شدید اعتباری و بدهی‌های به جا مانده از گذشته شاهد رشد چشمگیری در برنامه های سازمان بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه به دلیل عدم تخصیص مناسب از کسری اعتبار و کمبود منابع رنج می‌بریم، گفت : این امر باعث شده نتوانیم بخش عمده ای از دیون خود را پرداخت کنیم و در انجام کارهای جدیدی با مشقت و سختی مواجه شویم.

وی با اشاره به تعامل بخش خصوصی با سازمان تصریح کرد: با همکاری بخش خصوص با وجود تمام محدویت ها در حوزه صنایع دستی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

مالمیر کسب عنوان شهر جهانی سفال توسط شهر لالجین را از اقدامات ارزشمند میراث فرهنگی استان برشمرد و ابراز داشت : با رویکرد خوبی که در حوزه صنایع دستی صورت گرفته در طول دو سال گذشته 4 شهر از کشور عنوان شهر جهانی در کسب کردند و اصفهان در حوزه صنایع دستی، مشهد در حوزه سنگ های قیمتی، تبریز در صنعت فرش و شهر لالجین نیز به عنوان شهر سفال مطرح شد.

وی با بیان اینکه شهر لالجین به عنوان یکی از 19 شهر جهانی شناخته می شود، افزود : این افتخار بزرگی است و با وجود اینکه کوچکترین شهر در بین 19 شهر جهانی است اما می تواند با استفاده از این عنوان در حوزه اعتلای بخش سرمایه گذاری نقش آفرین و تاثیر گذار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به گشایشات مبادلات پولی بیشترین صادرات صنایع دستی استان را در حوزه سفال دانست و بیان داشت : میزان صادرات صنایع دستی استان در ده ماهه اول سال 12 درصد نسبت به دوران مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

* معرفی شهرستان‌های نهاوند و ملایر برای عنوان «شهر ملی منبت»

وی 8 درصد از کل صادرات سال گذشته استان همدان از مبدأ و گمرک را مربوط به صنایع دستی دانست و اظهار داشت: در ده ماهه گذشته این نسبت به 10 درصد رسیده و میزان صادرات 12 میلیون دلار بوده که این نشان دهنده افزایش نقش صنایع دستی در سبد صادرات استان و موفقیتی است که روز به روز شاهد گسترش آن هستیم.

مالمیر با بیان اینکه از 8 صادرکننده نمونه کشور ی 2 صادرکننده مختص همدان است، تصریح کرد: این نشان دهنده جایگاه صادرات استان است.

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی در حوزه صنایع دستی عنوان کرد: امسال بدون اعتبارات توانستیم در حوزه آموزش ورود پیدا کنیم و دوره های مدونی هم در سرفصل های آموزش کسب و کار و هم آشنایی تولیدکننده با مقوله کسب و کار تدوین و اجرا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد : این دوره ها در همه شهرستان ها برگزار شد و آموزش های مهارتی و تکمیلی مهارتی در راستای استانداردسازی کارگاه های صنایع دستی برگزار شد و در آن حوزه هم قراردادی با شرکتی که به صورت ملی بحث استاندارد سازی را پیگیری می کند منعقد کردیم که در حال استانداردسازی هستند.

وی با بیان اینکه این دوره ها به صورت رایگان در راستای ترویج صنایع دستی در روستاها برگزار شد، افزود: در این دوره‌ها 400 نفر حضور داشتند و هر دوره در طول 100 ساعت زمان برد و دوره‌های شاغلین در حدود 600 نفر بود که در هر دوره به صورت میانگین 30 ساعت آموزش داده شد.

مالمیر با بیان اینکه شهرستان های نهاوند و ملایر را در حوزه منبت از ظرفیت خوبی برخوردار هستند، افزود : با توجه به این ظرفیت ما هر دو شهرستان را به عنوان شهر ملی منبت پیشنهاد دادیم که امیدواریم با رقابت سنگینی هم که استان های مختلف برای این عنوان دارند بتوانیم کسب عنوان کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های زیرساختی حوزه گردشگردی از افتتاح 6 هتل در سال آینده خبر داد و بیان داشت : 10 هتل در دست اقدام است که 6 هتل آن در سال آینده افتتاح خواهد شد.

* جذب شده یک میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه برای موزه منطقه ای

وی با اشاره به بهره برداری 6 هتل افزایش ظرفیت تخت را 2.5 برابر برآورد کرد و ابراز داشت : این یک جهش بی سابقه بوده و نشان از رویکرد دولت به سمت هتل سازی است که بتواند به عنوان یکی از ظرفیت های مهمی که می تواند خدمات صنعت گردشگری را ارتقاء دهد در حوزه هتل سازی فعالیت چشم گیری داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان میزان افزایش اتاق ها با افتتاح هتل را به 576 اتاق دانست و عنوان کرد : با این اقدام به‌جز هتل هما به ظرفیت تخت استان 2 هزار تخت افزوده می شود.

وی میزان بودجه جذب شده برای موزه منطقه ای را یک میلیارد و 500 میلیون تومان عنوان کرد و اظهار داشت : در آینده افزون بر 23 هزار شی موزه ای که در استان وجود دارد می توانیم مخزن این موزه را آماده کنیم تا از ظرفیت داشته های باستان و تاریخی و موزه ای که داریم استفاده و حفاظت بهتری کنیم.

مالمیر با اشاره به رویکرد تشویق و ترغیب بخش خصوصی به ایجاد موزه، موزه خصوصی «همه کسی» را به عنوان میراث ناملموس ثبت شده معرفی کرد و ابراز داشت : در ایام عید خدمات آن ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: در مجموعه اداره خصوصی از جمله مجموعه گنبد علویان پیگیری کردیم که از کانال بانک سپه چنانچه بتوانند موافقت آن را از تهران بگیرند موزه شبکه را با کمک مجموعه اداری خصوصی داشته باشیم.

وی میزان هزینه انجام شده برای مرمت بناهای استان در سال گذشته را به مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان برآورد کرد و ابراز داشت: با استفاده از اعتبارات ملی این بناها را مرمت کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به تبلیغات انجام شده در این حوزه گفت : در کنار تبلیغات روزمره که مانند سنوات گذشته انجام شده به کمک بخش خصوص در برنامه خندوانه در این خصوص ورود یافتیم که به نظر اثربخش بود.

* 65 هزار و 500 نفر مسافر ظرفیت اقامتی استان

وی در خصوص دیگر اقدامات صورت گرفته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: برنامه شب های فیروزه ای با کمک صدا و سیما و رسانه ها داشتیم که مستقیم از شبکه 5 پخش شد و ظرفیت خوبی بود.

مالمیر نمایشگاه گردشگری استان را به عنوان رویداد بین المللی گردشگری استان معرفی کرد و اظهار داشت : در بحث رویداد بین المللی سفره ایرانی و دیگر برنامه ها را داشتیم که در کرمانشاه برگزار شد و توانستیم کسب عنوان کنیم.

وی از تهیه سر رسید گردشگری در استان به عنوان یکی دیگر از اقدامات سازمان اشاره کرد و بیان داشت : فایل لایه بازآن به بخش خصوصی مکاتبه کردیم تا محتوای تبلیغاتی جاذبه های استان برای بهره برداری لازم در اختیارشان قرار گیرد.

وی فرهنگ و آیین رسوم نوروز را به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای جذب گردشگر معرفی و تاکید کرد : مردم با این فرهنگ خو گرفته اند و نیاز به تبلیغات ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه تاکید ستاد خدمات اجرایی در نوروز امسال به برگزاری برنامه های متفاوت با تکیه بر برکزاری نوروزگاه‌ها است، افزود: این نوروزگاه‌ها متکی بر آئین‌های محلی ، رسم و رسوم های بومی، بازی ها و غذاهای محلی و مناسبت هایی که خاص نوروز است انجام خواهد شد.

وی ویژگی ممتاز این آئین‌ها را تمایز، گوناگونی و تنوعی که در جای جای کشور مطرح است، دانست و عنوان کرد : امیدواریم با کمک دستگاه هایی که عضو ستاد خدمات اجرایی سفر هستند شاهد برگزاری هر چه بهتر این آیین باشیم تا بتوانیم هم این آیین ها را حفظ و هم به نسل های جدید که کمتر دیده اند معرفی کنیم و شاهد توسعه و فراگیر شدن بیشتر آنها باشیم.

مالمیر ظرفیت اقامتی استان در شب را 65 هزار و 500 نفر مسافر برشمرد و تصریح کرد: در روز این ظرفیت به حدود 13 هزارو 500 نفر می‌رسد.

*اجرای 176 برنامه در نوروز امسال

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای نوروز 96 گفت : برای راهنمایی گردشگران 105 نفر راهنمای دارای پرونده و کارت وجود دارد و 44 شیفت راهنما در اماکن پیش بینی کرده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تعداد گردشگران خارجی به استان طی 9 ماه گذشته را به میزان 12هزار و 400 نفر برشمرد و تاکید کرد : این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته 20 الی 25 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص میزان گردشگران داخلی در تعطیلات نوروز با تکیه بر آمار اقامتی و آمار بازدید از اماکن تاریخی گفت : در نوروز امسال 191 هزار در استان اقامت کردند و 800 هزار نفر آمار بازدیدها بود .

مالمیر با بیان اینکه در برنامه نوروز امسال 14 نمایشگاه فصلی صنایع دستی پیش بینی شده است، یادآور شد : ما در برنامه نوروز امسال از 2 الی 7 فروردین تحت عنوان نوروزگاه برنامه هایی را در مرکز استان و شهرستان تدارک دیده ایم که 176 برنامه اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : در حوزه ارائه خدمات به گردشگران 215 هزار نسخه محصولات فرهنگی ، نقشه و بروشور چاپ کرده ایم که مربوط به تمام جاذبه های گردشگری استان است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات