بر خلاف گفته استاندار؛

کارگران «هپکو» تنها به دنبال حل مشکلاتشان هستند نه مسائل سیاسی

شرکت هپکو در زمان اوج فعالیت خود، یکی از برندهای غرب آسیا محسوب می‌شد اما این روزها حتی پاسخگوی مطالبات و معوقات کارگران خود نیست. کارگرانی که از مدت‌ها پیش برای گرفتن حقوق‌شان دست به اعتراض زده‌اند.
کد خبر: ۸۸۱۱۵۳۷
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ روز نیست که خبری از تجمع و اعتراضات کارگری شنیده نشود. کارگرانی که تنها برای دریافت حقوق خود نه بیشتر دست به اعتراض می‌زنند تا شاید در بینِ این همه مشکلاتی که کشور با آن رو به رو شده یک صدایی آنان به گوش مسئولین برسد.

روزگار عجیبی شده عده‌ای حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند و مدعی می‌شوند که تنها سهم خود را از انقلاب دریافت کرده‌اند در حالیکه برخی دیگر حتی در گذران روز خود مانده‌اند و نمی‌دانند با چه زبانی به کودک خردسال خود بگویند هنوز دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند.

مگر می‌شود در این روزها که هر خانواده در تامین معیشت خود مانده است بار دیگری را نیز بر دوش بکشد. مگر چقدر می‌شود بدهکار دیگران بود و امیدوار باشی که فردا مزد چندماهه خود را دریافت می‌کنی و مشکلات پشت سر گذاشته می‌شود.

نمونه این مشکلات را به وفور می‌توان در خانواده کارگرانی مشاهده کرد که این روزها صدایشان گوش فلک را کَر کرده ولی با تمام این وجود، گوش مسئولین برای شنیدن مشکلات آنان آماده نیست.

سریال دنباله‌دار اعتراضات کارگران هپکو

کارگران تنها کارخانه تولید ماشین آلات راه‌سازی در ایران و خاورمیانه روز یکشنبه دوم بهمن‌ماه برای نهمین بار دست به اعتراض زدند. کارگرانی که بیشترشان هیچ چیزی دیگری برای از دست دادن نداشتند چراکه نزدیک به یک سال است گره از مشکلات آنان باز نشده است.

شرکت هپکو از سال 86 تاکنون به دلیل سوء مدیریت با مشکلات فراوانی روبه رو شده است و هر بار کارگران این مجموعه صنعتی تنها از سوی مسئولین برای رفع مشکلاتشان وعده شنیده‌اند.

برای اولین بار کارگران هپکو به دلیل تاخیر شش ماه حقوقشان 11 اسفندماه مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند و از سوی مسئولان استانی وعده‌هایی برای رفع مشکلاتشان شنیدند و تنها بخشی از مطالباتشان پرداخت شد.

قفل رکود صنایع با کلید دولت تدبیر بازشدنی نیست

اما بار دیگر تاخیر در پرداخت کامل حقوق کارگران و عیدی آنان با توجه به شرایط تورم و اقتصاد جامعه مشکلات معیشتی کارگران حل نشده باقی ماند و سریال دنباله‌دار کارگران بزرگترین سازنده ماشین آلات راهسازی آغاز شد.

مشکلاتی که به رغم حضور رئیس جمهور، وزاری صنعت و کشور همچنان به قوت خود باقی ماند و دست کم از آبان‌ماه شاهد پررنگ شدن این اعتراضات بودیم. در روز 16 دی‌ماه و حضور وزیر صنعت در استان مرکزی برای دومین بار به عنوان جانشین رئیس فرماندهی ستاد راهبردی اقتصادمقاومتی و جلساتی که به اذعان مسئولین استانی بیش از 6 ساعت به طول انجامید تا شاید گره از مشکلات واحدهای صنعتی استان باز شود ولی گویا این گره کور را هیچ یک از دولتمردان توان گشودن ندارند و باز وعده‌هایی به کارگرانی داده شد که روزهاست زندگی شان بر باد رفته است.

در بین پرسنل این صنعت مادرتخصصی هستند کارگرانی که ناچار به ثبت امضای طلاق شدند تا شاید همسرانشان با بازگشت به خانه پدری و تحمیل هزینه‌ها بر دوش پدر دست کم با دغدغه کمتری روز را به شب رسانند.

رسیدگی مشکلات صنایع استان با حضور وزیر صنعت به کجا رسید؟

محمدرضا حاجی‌پور رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از مصوبات پیگیری‌ها و تاکیدات وزیر صنعت درخصوص رفع مشکلات صنایع گفت: طبق تاکیدات وزیر صنعت و معدن به عنوان نماینده ستاد اقتصادمقاومتی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تعاملات و همکاری‌های لازم را در جهت کمک به صنایع و استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی مبذول بدارند.

وی افزود: مقرر است نسبت به در اختیار قرار دادن منابع مالی و تسهیلاتی که در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مرکزی برای سرمایه در گردش صنایع مطرح شده بود، اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین در سفر وزیر صنعت و معدن تاکید شد علاوه بر اختصاص منابع مالی واحدهای بزرگ، انتقال تکنولوژی به روز نیز صورت گیرد و صنایع استان مرکزی موظف هستند یک طرح پنج ساله از برنامه‌های مالی و اولویت‌هایشان تدوین و ارائه دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: در مجموع این سفر(سفر وزیر صنعت به استان مرکزی) با هدف پیگیری و اجرای مصوبات قبلی اقتصاد مقاومتی صورت گرفت از این رو اعتبار جدیدی مقرر نبوده است اختصاص یابد.

وی ادامه داد: پیش از این مصوب شده بود که 50 میلیارد تومان تسهیلات به هر کدام از مجموعه‌های تولیدی بزرگ واگن‌پارس، آذراب و ماشین سازی و 43 میلیارد تومان نیز به شرکت هپکو اراک توسط بانک‌های عامل اختصاص پیدا کند که در این سفر تاکید شد این منابع در اختیار واحدها قرار گیرد.

وزیر صنعت در حالی استان مرکزی را ترک کرد که انتظار می‌رفت گشایشی در مشکلات کارگران پیدا شود ولی هنوز جای پای وزیر از بین نرفته بود که 18 دی‌ماه کارگران مجموعه هپکو بار دیگر دست به اعتراض زدند و میدان اصلی کلانشهر اراک شاهد حضور کارگرانی بود که باز برای دریافت حقوق و مطالباتشان لب به اعتراض گشوده بودند.

خروش کارگران «هپکو» برای دومین بار در سومین روز از بهمن‌ماه

امروز بار دیگر کارگران شرکت هپکو با تجمع در مقابل استانداری مرکزی و سر دادن شعارهایی در اعتراض به عملکرد و بی تفاوتی مسئولین نسبت به وضعیت هپکو خواستار پیگیری مطالباتشان شدند.

کارگرانی که همه یک درد مشترک داشتند، عدم توان تامین مخارج زندگی و شرمندگی در مقابل خواسته‌های خانواده که هر روز همچون باری بر دوششان سنگینی می‌کرد.

مسئولین نگذارند «هپکو» از دست برود/اعتراضات ما سیاسی نیست

یکی از کارگران این واحد صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ گفت: هیچ چیزی جز حقوق‌مان نمی‌خواهیم اما متاسفانه نمی دانم چرا برخی از افراد سعی دارند این اعتراضات را سیاسی جلوه دهند.

وی با گله‌مندی از وضعیت موجود گفت: گرچه وضعیت امروز حاصل امروز و دیروز نیست ولی انتظار داریم هرچه زودتر فکری کنند و تصمیمی برای وضعیت امروز هپکو بگیرند. حرف ما کارگران این است که این شرکت را به اهلش واگذار کنند. به کسی که بتواند با مدیریت درست مشکلات هپکو را مرتفع سازد.

وی افزود: متاسفانه هیچ یک از مسئولین رسیدگی نمی‌کنند وعده زیاد می‌دهند اما در عمل هیچ نمی بینیم. از فروردین 94 به شکل علی‌الحساب حقوق‌هایمان پرداخت شده است و شاید هم در یک مقطع 4 ماه حقوق ما کامل پرداخت شده باشد ولی در مجموع بایستی رسیدگی کنند.

کمی منصف باشید!

در بعداز ظهر روز 19 دی‌ماه استاندار مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا؛ درخصوص تجمع‌های کارگران هپکو چنین می‌گوید: تجمع‌های کارگری روز گذشته در میدان اصلی شهر اراک ماهیت کارگری نداشت، بلکه برخی جریان ها با دست آویز قرار دادن مباحث صنفی و کارگری تخریب دولت را دنبال می کنند.

وی افزود: پنجشنبه گذشته استان مرکزی میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت و جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود که برای بررسی مشکلات صنایع استان مرکزی، هفت ساعت نشست مداوم با صنایع برگزار شد، اما کمتر از دو روز برخی گروه ها و افراد با تحریک کارگران شرکت هپکو، آنها را روانه میدان اصلی شهر کردند که بی شک در پسِ این تحرکات، تخریب دولت نهفته است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: مسئولان، تصمیم سازان و مجموعه دولت از هیچ کوششی برای رفع تنگناها و چالش های واحدهای صنعتی استان مرکزی از جمله هپکو دریغ نخواهند کرد، اما برخی با مشی تخریب دولت، فضا را برای رفع مشکلات و اتخاذ تدابیر عملی و راهگشا غبارآلود می کنند.

زمانی قمی تاکید کرد: همه به خوبی نسبت به شرایط واگذاری هپکو به بخش خصوصی و مشکلات فعلی این شرکت واقف هستند و دولت تمام تلاش خود را برای رفع چالش ها به کار خواهد گرفت.

اما اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا همیشه مسئولین ما به دنبال نوشدارو پس از مرگ سهراب هستند. بهتر است مسئولین ارشد استان تلنگری به خود بزنند و بدانند یک کارگر مگر چقدر دستمزد دریافت می کند که بتواند از آن مبلغی را برای آینده پس انداز کند چه رسد به اینکه چندماه حتی این حداقلی‌ها را هم دریافت نکرده باشد.

براساس آماراعلام شده در شورای مبارزه با موادمخدر و آسیب‌های اجتماعی آماری که در استان اعلام شد جای تامل دارد که بهتر است مسئولین قدری به این آمار و به این گفته وزیر کشور که اعلام کرد ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی در مشکلات اقتصادی است، بیاندیشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار