عملکرد بخش خصوصی ریشه مشکلات

طلاق و فروپاشی؛ ناشی از سوء مدیریت صنعتی/فرش قرمز اروپا زیر پای متخصصین ایرانی پهن شد

دغدغه اصلی سیستم مدیریتی هپکو فرار مغزها و تهی شدن از درون است چراکه تعدادی از مهندسین مجرب این شرکت توسط شرکت‌های کانادایی و اتریشی جذب شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۱۰۴۶۰
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ شرکت هپکو با قدمتی بیش از چهاردهه با زیربنای بین 90 تا 120 هکتار به عنوان سازنده ماشین‌آلات راه‌سازی در اراک مشغول فعالیت است.

اما یک سالی می‌شود که این واحد صنعتی در تب سوء مدیریت می‌سوزد و دیگر نفس‌هایش به شماره افتاده است. بنا بر گفته کارگران تغییر مالکیت این شرکت از دولتی به بخش خصوصی سرمنشاء گرفتاری‌هایی است که تاکنون به تجمعات و اعتراضات متعدد ختم شده است.

این شرکت از نظر تکنولوژی تنها شرکت دارای توان طراحی و تولید ماشین آلات راه‌سازی در سطح کشور و خاورمیانه دارد. هیچ شرکتی در ایران توان طراحی محصول در حوزه راه‌سازی را ندارد. به گفته مسئولین صنعت استان این شرکت از سال 86 دچار مشکلات عدیده‌ای شده است ولی گویا راهکاری برای درمان این معضلات پیدا نکرده‌اند و نزدیک به ده سال است که تفکرات رجال صنعتی به جایی نرسیده است.

یکی از مسئولین هپکو درخصوص توان و ظرفیت این شرکت گفت: توان طراحی واحد تحقیقات مهندسی این شرکت به گونه‌ای است که می‌تواند از صفر تا صد طراحی یک دستگاه را بدون طرح لیسانس بودن و به عنوان تکنولوژی داخلی انجام دهند. ساخت گریدر، لودر، بیل و غلتک از جمله محصولاتی استراتژیک و طراحی شده این شرکت است.

وی با اشاره به مشکلات عدیده این شرکت افزود: مشکلات کارگری با تخصیص بودجه به راحتی قابل حل است ولی آنچه که مهم بوده و به عنوان یک سرمایه اصلی در حال از دست رفتن است نیروی متخصص تربیت شده‌ای است که امروز از سوی شرکت‌های رقیب جذب می‌شوند.

با تعدیل نیرو، هپکو هر روز بی‌رمق‌تر می‌شود

این مسئول آگاه با بیان اینکه در سال‌های گذشته پرسنل این شرکت بیش از 1400 نفر بوده ولی امروز این تعدا به 935 نفر رسیده است، گفت: دغدغه اصلی سیستم مدیریتی هپکو فرار مغزها و تهی شدن از درون است. تعدادی از مهندسین مجرب این شرکت توسط شرکت‌های کانادایی و اتریشی جذب شده‌اند و از ایران مهاجرت کرده‌اند. علاوه بر این تعدادی دیگر توسط شرکت‌های وارد کنننده ماشین آلات راه‌سازی جذب و مشغول به کار شده‌اند.

وی افزود: برای تربیت یک نیروی متخصص دست کم ده سال زمان نیاز است و اگر هپکو از این دوره بحرانی عبور نکند و همچنان نیروهای مجرب خود را از دست خواهد داد. توان طراحی بالقوه‌ای که بالفعل شده است از بین خواهد رفت و باید برای رسیدن به وضعیت کنونی از نقطه صفر شروع کنیم.

وضعیت امروز هپکو ظلم به توان و تکنولوژی ملی

وی ادامه داد: وضعیت کنونی هپکو نه تنها ظلم به جامعه کارگری این واحد صنعتی است که ظلم به توان و تکنولوژی صنعت کشور است و نمی خواهیم آنقدر بدبین باشیم که بگوئیم این امور ناشی از عدم تمایل عده‌ای برای تضعیف دانش فنی کشور است. منافق همیشه سیاسی نیست منافقین صنعتی هم داریم که تمایلی به رشد تکنولوژی در کشور ندارند؛ البته باید گفت که وضعیت حاضر این شرکت ناشی از سوء مدیریت هم است.

این مسئول آگاه با طرح این سوال که چرا تولید دستگاهی که در این واحد صنعتی در سال‌های گذشته ثبت اختراع شده است باید متوقف شود و وارد کننده این محصول از کشور چین باشیم؟ گفت: در حال حاضر هپکو تولیدکننده تیرآهن شده است که همین تولیدات به سرمایه ماشین الات موجود آسیب رسانده و در حال فرسوده شدن هستند.

وی ادامه داد: اگر با چنین شرایطی پیش برویم نه تنها توان تولید ماشین آلات را نخواهیم داشت که نیروی متخصص و دانش فنی داخلی را نیز از دست خواهیم داد. از رجال صنعتی انتظار داریم که وضعیت موجود را درک کنند چراکه برای رشد دانش فنی سال‌ها باید تلاش کرد.

وی افزود: اگر یک قدم دانش فنی پیشرفت کند و مدیریت شود خیلی ارزشمندتر از آن است که بخواهیم جایزه صادرات بگیریم. در شرایط فعلی که واردکننده محصولاتی هستیم که توان تولید آن در داخل وجود دارد سخن گفتن از صادرات کار بیهوده‌ای است چراکه از بازار داخل بایستی بخشی در اختیار تولید داخلی قرار گیرد تا ضمن تقویت توان خود برای تولید مطلوب به منظور صادرات گام بردارد.

نحوه واگذاری هپکو سیاسی بود نه اقتصادی

این مسئول آگاه در شرکت هپکو با اشاره به اینکه واگذاری این شرکت به بخش خصوصی در حقیقت کاری اشتباه بوده است، گفت: سوال اینجاست که آیا این شرکت واقعا به سهامدار واگذار شده است یا خیر؟ در حقیقت خیر چراکه سهامدار تنها یک قسط از مبلغ خریداری شده را پرداخت کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت شرکت هپکو گفت: شرکت هپکو در مدت زمان مدیریت سهامدار این واحد صنعتی، انبارهای شرکت که انباشته از موادخام و ضایعات بود تخلیه شد و سهامدار تسهیلات زیادی با نام شرکت دریافت کرد و در حال حاضر جز بدهی برای این صنعت چیزی به همراه نداشته است.

این مسئول آگاه با تاکید بر تکنولوژی شرکت هپکو گفت: شرکت هپکو ساختار صنعتی پیشرفته‌ای در کشور است و اینگونه نیست که فقط به تامین نیاز بازار داخلی اکتفا کند. وقتی دانش فنی دنیا پیشرفت کرده ما نیز به دنبال بهره گیری از این دانش هستیم و در کنار محصولاتی که 100درصد تولید داخلی است برای تولید محصولات، با شرکت‌های بین‌المللی نیز قرارداد امضا کرده و در مرحله اول تولیدِ تحت لیسانس و در فازهای بعدی برای تولید 100درصدی در داخل تلاش می‌کنیم.

وی افزود: هپکو در کنار ساخت برخی از دستگاه‌ها و جذب دانش فنی به بهبود کیفیت محصولات داخلی می‌پردازد. هرگز خود را محدود نکرده‌ایم و حتی در شرایط حاضر نیز در حال رایزنی با شرکت لیپر آلمان برای همکاری در حوزه تولید هستیم که تقریبا این قرار داد نهایی شده است.

وی با اشاره به عقب ماندگی شرکت از برنامه و اهداف طراحی شده خود، گفت: شرکت هپکو می‌بایست در این مقطع شرکت‌هایی نظیر خود را به وجود می‌آورد و به الگویی برای دلتا راه ماشین‌های جدید در حوزه دانش فنی و چرخش اطلاعات تبدیل می‌شد. ولی متاسفانه به دلیل سخت بودن امر تولید این واحد صنعتی کنار گذاشته شده است.

این مسئول آگاه ادامه داد: مشکلات به وجود آمده در هپکو بیشتر ناشی از سوء مدیریت شرکت و بخشی هم ناشی از تحریم‌ها است اما می‌شد در دوران تحریم‌ها با مدیریت صحیح بحران را کنترل کرد نه اینکه شرکت را از درون تهی ساخت.

مسئولین مرهم زخم کارگران باشند نه نمکی بر این زخم‌ها

وی با ابراز تاسف از جبهه گیری مسئولین درخصوص اعتراضات کارگران گفت: از مسئولین انتظار می‌رود اگر باری از دوش این صنعت بر نمی‌دارند باری بر آن نیافزایند. باید بدانند که اعتراضات کارگران این مجموعه سیاسی نیست چراکه این قشر زحمت کش تنها مطالبات خود را می‌خواهند.

وی افزود: بسیاری از کارگران شرکت به خاطر عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان دچار مشکلات معیشتی و خانوادگی شده‌اند تا جایی که دست کم 50 خانوار یا در شُرف طلاق هستند یا از هم پاشیده شده‌اند. مسئولین به مشکلات همین تعداد بپردازند به نظرم کفایت می‌کند نمی‌خواهند به 600 خانوار این شرکت رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار