خبرهای داغ:

برپایی كلاس‌های تخصصی صوت و لحن؛ درخواست بانوان قرآنی فارس

گروه فعالیت‌های قرآنی: یكی از نكات جالب مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف بانوان فارس، حضور اعضای جامعه قرآنی استان اعم از قرآن‌آموزان مؤسسات قرآنی، حافظان، قاریان و مرتلان و دعاخوانانی بود كه برای تماشای مسابقات در سالن محل برگزاری حضور یافته بودند.
کد خبر: ۸۷۴۸۹۴۵
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس در بخش بانوان و رده سنی بالای ۱۶ سال طی روزهای ۴ و ۵ شهریورماه در شیراز برگزار شد.
یكی از نقاط قوت برگزاری این مسابقات كه بسیار به چشم هم آمد، شیوه برگزاری آن بود. تغییر در دكور سالن برگزاری مسابقات و استفاده از استندها و بنرهای مربوط به مسابقات آن هم در مرحله استانی، استفاده از روش‌ها و شیوه‌های داوری به سبك مسابقات كشوری به طوری كه داوران در سالن برگزاری مسابقات حضور نداشته بلكه در اتاق مجزایی به داوری این مسابقات می‌پرداختند، از جمله تغییرات و نقاط قوتی بود كه در این مرحله از مسابقات امسال به چشم می‌خورد.

حضور جامعه قرآنی در محل برگزاری مسابقات

همچنین یكی از نكاتی كه در مسابقات بانوان موجب ایجاد شور و اشتیاق بیشتری در میان متسابقان شده بود و تقریباً این مسئله مختص به بانوان بود، حضور اعضای جامعه قرآنی استان فارس اعم از قرآن‌آموزان مؤسسات قرآنی، حافظان، قاریان و مرتلان و دعاخوانانی بود كه برای تماشای مسابقات در سالن محل برگزاری حضور یافته بودند.
این مسئله خود موجب شده بود تا حافظان و قاریانی كه برای تماشا حضور یافته بودند، به نوعی به بررسی نقاط قوت و ضعف و همچنین مقایسه عملكرد خود با متسابقان بپردازند و از این طریق برای رفع اشكالات خود اقدام كنند. این مسئله‌ای بود كه در گفت‌وگو با اكثر تماشاچیان می‌توانستیم به خوبی دریابیم.
از سوی دیگر متسابقان نیز با دیدن سالن پر از جمعیت محل برگزاری مسابقات نیز به وجد آمده و تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین اجرا چه در بخش حفظ، چه قرائت و چه دعاخوانی انجام دادند. به گفته برخی از متسابقان حضور جامعه قرآنی موجب دلگرمی آنان شده بود تا افراد بیشتری هم به سمت و سوی فعالیت‌های قرآنی جذب شوند.
در ادامه این گزارش دقایقی را با برخی از متسابقان این مرحله از مسابقات هم كلام شدیم تا ارزیابی آنان و همچنین پیشنهاداتشان را برای بهتر برگزار شدن مسابقات در سال‌های آینده و ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی بانوان بخوانیم.
سعیده محمدعلی‌پور، شركت كننده رشته حفظ ۲۰ جزء از شهرستان نی‌ریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: امسال دومین سال است كه در مسابقات شركت می‌كنم و بحمد الهی از نحوه برگزاری مسابقات و سطح آن بسیار راضی بوده‌ام.

كلاس‌های صوت و لحن و تجوید قوی برای بانوان برگزار شود
وی با بیان اینكه صوت و لحن‌های زیبایی در این مسابقات وجود داشت، افزود: البته درخواست من این است كه كلاس‌ها و كارگاه‌های آموزشی صوت و لحن و تجوید بیشتری برای بانوان برگزار شود به عنوان مثال من خودم مدت‌هاست كه به دنبال یك كلاس قوی برای این مباحث می‌گردم.
حمید میرزاعبداللهی، متسابق ریشته حفظ ۱۰ جزء از شهرستان نی‌ریز هم به خبرنگار ایكنا گفت: قریب ۴ سال است كه در مسابقات قرآن اوقاف شركت می‌كنم اما می‌توانم با قاطعیت بگویم كه امسال نسبت به سال‌های گذشته این مسابقات بهتر بوده است.

مسئولان به فعالیت‌های قرآنی اهمیت بیشتری دهند
وی از شیوه داوری مسابقات ابراز رضایت كرد و گفت: من از مسئولان درخواست دارم كه بیشتر به فعالیت‌های قرآنی اهمیت دهند. شاید برای گسترش این فعالیت‌ها برای كسانی كه علاقه به قرآن دارند، نیازی به بسته تشویقی نباشد اما برای جذب اقشار مختلف مردم و نسل‌های دیگر باید این مسئله را لحاظ كنیم.
زهره حیدری، نفر نخست رشته حفظ كل قرآن در مرحله شهرستانی شیراز این دوره از مسابقات كه تاكنون و در طی ۸ سال شركت در مسابقات قرآن اوقاف، دارای درخشش‌های مختلفی در سطح مسابقات استانی، شهرستانی و یا حتی كشوری است هم به خبرنگار ایكنا گفت:‌ شیوه برگزاری مسابقات امسال همانند مسابقات كشوری قرآن بود كه این یكی از نكات مثبت و خوب بود.
وی همچنین حضور جامعه قرآنی را برای تماشای این مسابقات بسیار مفید ارزیابی كرد و گفت: قرآن‌آموزانی كه برای تماشای این مسابقات حضور یافته بودند مسلماً با دیدن حافظ و یا قاری كه مسلط است، دارای انگیزه بیشتری می‌شود تا بتوانند همانند آن‌ها این راه را طی كند و به موفقیت دست یابد.

انتقاد از كمبود كلاس‌های تخصصی قرآن برای قرآنیان فارس

حیدری در ادامه سخنان خود از نبود و كمبود كلاس‌های تخصصی قرآن برای آقایان و بانوان در فارس گلایه كرد و افزود: با این وجود فضای آقایان بسیار بازتر است اما بانوان در فضای محدودتری می‌توانند فعالیت كنند ضمن اینكه اساتید و محیط فعالیت آقایان و بانوان هم متفاوت است چرا كه آقایان به راحتی می‌توانند در هر مكانی كه بخواهند تلاوت داشته باشند اما چنین مسائلی برای بانوان وجود ندارد.
این حافظ كل قرآن با تأكید بر لزوم گسترش كلاس‌های تخصصی قرآن برای قاریان و حافظان گفت: باید به این نكته توجه داشته باشیم كه هر حافظ و قاری می‌تواند افراد دیگری را به سمت فعالیت‌های قرآنی جذب كند لذا باید برای ترویج فعالیت‌های قرآنی به این مسائل بها دهیم.

سطح و تعداد كلاس‌های قرآن شیراز متناسب با تعداد متقاضیان نیست
وی در ادامه در پاسخ به اینكه چقدر مسئولان از ظرفیت شما به عنوان بانوی نخبه قرآنی استفاده كرده‌اند؟ گفت: هیچ مسئولی به سراغ من نیامده است ضمن اینكه من خودم فعلاً به خاطر وضعیت داشتن فرزند كوچك تدریسی هم نمی‌توانم داشته باشم اما تا سال گذشته كه تدریس قرآن انجام می‌دادم، مشاهده می‌كردم كه در سطح شهر شیراز مشتاقان زیادی برای آموزش قرآن هستند اما كلاس یا استاد خوب نیست.
حیدری بر لزوم حمایت مسئولان از برپایی كلاس‌های قرآنی تأكید كرد و گفت:‌ البته نظارت و فعالیت‌های سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی بهتر است و این دو نهاد از بهترین نهادهای قرآنی شیراز هستند كه حداقل برای برگزاری مسابقات و كلاس‌های آموزشی قرآن فعالیت می‌كنند اما فعالیت مابقی نهادها بسیار كم‌رنگ است.

در فارس كسی مراقب تثبیت حفظ حافظان قرآن كریم نیست
این حافظ كل قرآن كریم تأكید كرد: متأسفانه در شیراز و فارس كسی مراقب تثبیت حفظ حافظان قرآن كریم نیست البته دارالقرآن چند مدت پیش یك كلاس تثبیت حفظ برای حافظان كل قرآن برگزار كرد كه لازم است این كلاس‌ها تداوم یابند.
محبوبه جعفری، نفر نخست سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس در رشته حفظ ۱۰ جزء هم به عنوان یكی از شركت‌كنندگان این دوره از رقابت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا گفت: امسال بحمد الهی این مسابقات نسبت به سال گذشته بسیار تغییر كرده است و سمت و سوی مسابقات كشوری را گرفته است.
وی اظهار كرد: در مسابقات كشوری رویه به این صورت است كه ما داوران را به صورت حضوری نمی‌بینیم و این خیلی خوب است چرا كه باعث كاهش استرس متسابقان می‌شوند و اگر این رویه ادامه پیدا كند، افراد بیشتری برای شركت در مسابقات انگیزه پیدا می‌كنند.

تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن تنها با فعالیت اوقاف میسر نمی‌شود
جعفری در ادامه سخنان خود از زحماتی كه اداره اوقاف برای فعالان قرآنی انجام می‌دهد، قدردانی كرد و گفت: اداره اوقاف حمایت‌های زیادی را برای تربیت حافظان قرآن انجام می‌دهد اما تحقق تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در كشور نیازمند اهتمام ادارات مختلف است و تنها فعالیت‌های اوقاف برای این مسئله كم است.
وی با بیان اینكه در سطح استان فارس تنها اداره اوقاف و یكی دو مؤسسه در بخش تربیت حافظان قرآن فعالیت می‌كند، گفت: مسئولان قرآنی باید بهای بیشتری به تربیت حافظان قرآن دهند. البته توجه به مسائل تخصصی آموزش‌های قرآنی نظیر تجوید، صوت و لحن نیز باید مدنظر قرار گیرد چرا كه متأسفانه در استان فارس این كلاس‌ها را برای بانوان كم داریم.
 آسیه دهقان، نفر اول مسابقات قرآن شهرستان شیراز در رشته قرائت تحقیق هم به خبرنگار ایكنا گفت: تقریباً ۶ سال است كه در این مسابقات شركت می‌كنم و بحمد الهی این دوره از مسابقات بهتر از سال‌های گذشته برگزار شده است.
وی، نیز همانند سایر متسابقان خواستار برگزاری كلاس‌های تخصصی قرآن و استفاده از اساتید برجسته شد و گفت: علاقه‌مندان زیادی در سطح شیراز و شهرستان‌های فارس وجود دارند ضمن اینكه استعدادهای خوبی هم در رشته‌های حفظ و قرائت هستند كه باید به آن‌ها توجه و رسیدگی كرد لذا خوب است كه مسئولان برپایی كلاس‌های تخصصی قرآن را مدنظر قرار دهند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار