خبرهای داغ:
سرکنسول ترکیه در ایران:

ادعای ساختگی بودن کودتای ترکیه معتبر نیست

سرکنسول ترکیه در ایران گفت: موضوع ساختگی بودن کودتای ترکیه فقط یک ادعا بوده و معتبر نیست.
کد خبر: ۸۷۲۷۲۹۶
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، 25 تیر ماه بود که یک کودتای نافرجام در ترکیه شکل گرفت به طوری که این اتفاقات اخیر استان ما را به لحاظ داشتن مرز مشترک نیز تا اندازه‌ای تحت تاثیر قرار داد و طبق اذعان استاندار آذربایجان غربی در شورای اداری بلافاصله مقامات برای بستن فرودگاه‌ها، گمرک و ... بسیج می‌‌‌شوند.

حتی ساعت‌ها بعد از خنثی شدن کودتا همچنان در استان ما هوشیاری به عبارت دیگر آماده‌باش وجود داشت، بنابراین روشن و مبرهن است، که تحولات و اتفاقات ترکیه بر استان ما اثرهایی می‌گذارد، بنابراین برای اطلاع یافتن از جزئیات کودتا، چگونگی آن و یافتن پاسخ ابهامات موجود مصاحبه‌ای با سرکنسول ترکیه محمد بلوت در دفتر خبرگزاری فارس با حضور خبرنگاران انجام گرفت که چکیده آن از نظر مخاطبان می‌‌گذرد:

*یکی از الزامات پیوستن به اتحادیه اروپا، لغو اعدام است که ترکیه سال‌ها قبل آن را لغو کرده بود ولی ظاهرا به دنبال کودتای اخیر درصدد احیای این قانون هستید، برای این موضوع چه توضیحی دارید؟

در ترکیه اعدام سال 2003 میلادی برداشته شد و سال‌هاست که اصلا اجرا نمی‌شود و الان 33 سال است که در ترکیه کسی به هیچ دلیلی اعدام نشده است، به طوری که حکومت مبتنی بر دموکراسی درخواست مردم خیلی اهمیت دارد و بیشتر تصمیم‌ها براساس درخواست مردم تنظیم و اجرا می‌شود.

از سوی دیگر رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که این درخواست مردم است ولی باید مورد ارزیابی قرار گیرد، محل ارزیابی آن مجلس ترکیه است و باید جوانب و تبعات مختلف مسئله را موردبررسی قرار دهند چرا که مردم آن را می‌خواهند.

ترکیه در این زمینه توافقنامه‌ای را هم به مرحله امضا رسانده است که در تصمیم‌‌گیری‌ها باید آن را مورد توجه قرار دهند، خوب، درست و دقیق موضوع را ارزیابی کنند تا ببینیم در نهایت کدام یک به نفع ملت ما است، احیای مجازات اعدام یا ملغی نگه داشتن.

بدون شک یکی از مهم‌ترین شرایط برای پیوستن به اتحادیه اروپا لغو مجازات اعدام است که از سوی سران کشورهای اروپایی و تصمیم‌گیرنده هم ابلاغ شده که اگر ترکیه اعدام را لغو کند این روند پیوستن به اتحادیه اروپا قطعی خواهد شد، بر این اساس باید موضوع به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا بعد تصمیم مقتضی اتخاذ شود.

*موضوعی مطرح است مبنی بر اینکه کودتای ترکیه ساختگی بوده برای مشخص شدن مخالفان و نقاب برداشتن از چهره آنها. تا آنها را از سپهر سیاسی این کشور حذف کنند، به این موضوع در شبکه‌های اجتماعی نیز دامن زده می‌شود که کودتا نمایشی بیش نبود، از طرفی چنانچه کودتا به معنای تام کلمه هم رخ داده باشد این موضوع هم قابل دفاع نیست، زیرا نشان دهنده نبود ثبات سیاسی در آن کشور است، با این وصف برای شبهه ساختگی یا واقعی بودن کودتا چه پاسخی دارید؟

ساختگی بودن کودتا در کشور ما به هیچ عنوان معتبر نیست به طوری که این وقایع یک اقدام به کودتای واقعی بود هر چند که ممکن است عده‌ای از کارشناسان و تحلیلگران چنین تصور کنند که کودتا ساختگی بوده است ولی آن را اعتبار نکنید و معتبر ندانید.

چه کسی حاضر می‌شود که مجلس کشور خودش را بمباران کند و کدام زمامداری به طرف مردم خودش تیراندازی می‌کند، این کودتا توسط یک گروه تروریستی خارج‌نشین طراحی، اجرا و مدیریت شد که خوشبختانه با هوشیاری ملت ترکیه این توطئه خنثی شد.

*ظاهرا این کودتا فرصتی برای سخره گرفتن دموکراسی شده است، به طوری که منتقدان دولت حتی مردم عادی دستگیر شده‌اند، بیش از 100 نشریه توقیف شده است، برای خاموش نشدن ندای آزادی‌خواهی، آزادی بیان و ... چه خواهید کرد؟

در هفته نخست این واقعه حدود 17 هزار نفر توسط پلیس بازداشت شدند ولی تعدادی از آنها هنوز زندانی نشده‌اند به طوری که حدود 7 هزار نفر آنها در مرکز پلیس هستند و تحقیقات در این ارتباط ادامه دارد، تا انسان بی‌گناه در بند گرفتار نشود.

همچنین درباره رسانه‌های توقیف شده، مجلات و رسانه‌هایی که بسته شده‌اند باید گفت که همه این‌ها به گروهک تروریستی کودتاکننده تعلق دارد که تلویزیون‌‌های محلی، روزنامه‌های بومی و ... متعلق به آن گروه بود به ویژه اینکه گروه تجاری بودند و قدرت نیز داشتند.

ما از چندی قبل می‌دانستیم که این رسانه‌ها متعلق به چنین گروهی است، به طوری که دولت، مسئولان و مردم به این موضوع واقف بودند تا جایی که به دادگاه هم شکایت کردیم و پرونده هم مطرح شد و ولی از آنجا که پرونده‌های آن به دادگاه رفت ولی از سال‌ها قبل این گروه در دادگستری، پلیس و نیروهای مسلح نفوذ داشتند وقتی درباره فتح‌الله گولن شکایتی می‌بردیم تحقیقات شده و رسیدگی به شکایت منجر به برائت وی می‌شد چرا که پرونده و شکایت توسط افراد نفوذی خودشان بررسی می‌شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار