خبرهای داغ:
معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه:

دریاچه ارومیه با مدیرت بهینه آب منطقه قابل احیا است/۴۰ درصد از دریاچه ارومیه احیاء نمی‌شود

معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: هم اینک احیاء ۴۰ درصد دریاچه ارومیه غیر ممکن بوده اما می‌توان با مدیرت بهینه آب منطقه ۶۰ درصد آن را احیاء کرد.
کد خبر: ۸۷۱۴۹۷۳
|
۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، ناصر آق با تشریح آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: هم اینک حدود 60 درصد دریاچه ارومیه از نظر وسعت قابل احیا بوده اما احیای 40 درصد آن غیر ممکن است.

وی ضمن اشاره به اینکه حجم آب موجود در دریاچه ارومیه اینک به میزان یک پنجم آب گذشته است افزود: اگر آب‌هایی از سد سیلوه و سد زاب نیز وارد این دریاچه شود به هر مقدار نیز وسعت دریاچه افزایش می‌یابد و هر مقدار وسعت افزایش یابد سطح تبخیر بیشتر می‌شود.

آق گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه با شعار تثبیت آب در مقدار موجود و رساندن آب دریاچه ارومیه به تزار اکولوژیک یعنی هزار و 274 متر بالاتر از سطح دریاهای آزاد در تابستان 94 روی کار آمد و موفق به افزایش آن به هزار و 270 متر شد که در این صورت نیز برای رسیدن به سطح اکولوژیک سطح آب باید 4 متر دیگر افزایش می‌یافت.

معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تصریح کرد: با توجه به اینکه هر سال بیش از یک متر از آب دریاچه تبخیر می‌شود برای افزایش 40 سانتی سطح آب دریاچه در هر سال باید هر سال یک متر و 40 سانتی‌متر آب وارد دریاچه شود.

وی با اشاره به طرح باروری ابرها و اثری پنج درصدی آن در بارندگی گفت: هم اینک آذربایجان‌غربی جز استان‌های پر آب کشور بوده که متاسفانه مصرف آب بسیار بالایی دارد و این مهم نشان دهنده مدیریت نامناسب در این زمینه است در حالیکه دریاچه ارومیه با مدیریت بهینه آب منطقه قابل احیا است.

آق بیان کرد: هم اکنون باید به دنبال راهی برای جلوگیری از تبخیر آب‌های موجود در دریاچه و تثبیت آن در بالاترین سطح آب که در پایان فصل آبی مشخص می‌شود گشت.

معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با تاکید بر لزوم جلوگیری از تبخیر آب و گسترش آب‌های وارده در سطح دریاچه افزود: در طول بیش از 20 سال گذشته نمودار سقوط تراز دریاچه به طرف پایین است و این بدان معنا نیست که آبی وارد دریاچه ارومیه نمی‌شد بلکه نشان دهنده بیشتر بودن میزان تبخیر از آب ورودی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار