یادداشت/

ضرورت بازنگری مجلس در تصویب شتاب‌زده واگذاری بخشی از اختیارات غذا و دارو به سازمان استاندارد

هفته گذشته مجلس شورای اسلامی بخشی از وظایف سازمان غذا و دارو را به سازمان استاندارد واگذار کرد که هدف از واگذاری این وظایف، تشدید نظارت بر کالاهای قاچاق عنوان شده بود و به همین دلیل تعیین سلامت کالاهای سلامت محور خاص را بر عهده شورای عالی استاندارد گذاشته شد.
کد خبر: ۸۶۷۶۳۲۸
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، بی‌شک وظیفه سازمان استاندارد، تهیه استاندارد‌ها است، و نظارت بر غذا و دارو بر عهده وزارت بهداشت است؛ ناگفته نماند که سازمان غذا و دارو در داخل شبکه بهداشت قرار دارد و می‌تواند تمام نظارت‌ها را با هم داشته باشد و نباید در داخل کشور، دو سازمان موازی با یکدیگر کار کنند و چنانچه سازمان استاندارد با سازمان‌ غذا و دارو، موازی کاری داشته باشد از وظیفه اصلی خود باز می‌ماند و نمی‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

 

همچنین باید تاکید شود که سازمان غذا و دارو بهترین و موثر‌ترین متولی برای نظارت بر سلامت مواد غذایی است و نباید از این نکته غافل شد که موازی‌کاری دستگاه‌های متعدد در نظارت بر تولید و عرضه مواد غذایی باعث تشدید نگرانی مردم و سلب مسئولیت در زمان بروز تخلفات می‌شود.

 

در زمینه تفاوت کار سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد، باید اذعان کرد که نشان درج شده استاندارد بر محصولات به منزله رعایت معیارهای حداقلی همه کالا‌ها است، اما در حوزه سلامت دستگاه نظارت تخصصی سازمان غذا و دارو بوده و در برخی موارد ضوابط فنی‌اش فرا‌تر از استاندارد تعیین می‌شود؛ ضمن اینکه بدون اجازه این سازمان، مجوز ورود هیچ فرآورده غذایی و دارویی به سطح عرضه صادر نخواهد شد.

 

همچنین می‌بایست تاکید شود که طرح اخیر مجلس مغایر با سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت بوده و باعث توسعه موازی‌کاری در کشور می‌شود و ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که در همه دنیا دستگاه‌های نظارتی تخصصی وجود دارند و در کشور ما نیز این دستگاه ایجاد شده است و نباید از این نکته غافل شد که هر جامعه‌ای چشم‌های بیدار و قلب‌های آگاهی می‌خواهد که با مسئولیت پذیری بالا نسبت به افزایش سطح سلامت جامعه تلاش کنند و باید گفت که نظارت به مواد غذایی موجود در بازار از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت و به ویژه سازمان غذا و دارو است.

 

ضمناً باید عنوان کرد که متولی سلامت فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است و استاندارد بودن یک فرآورده برای سالم بودن آن کفایت نمی‌کند؛ البته در این باره باید ادغان داشت که با توجه به اینکه از منظر امنیت چه بعد سلامت و چه بعد غذا، دارو و درمان آن، قانون مسئولیت را به وزارت بهداشت واگذار کرده است اما سازمان غذا و دارو نیز وظایف سنگینی در این زمینه دارد که باید به آن‌ها جامه عمل بپوشاند که یکی از آن‌ها تولید فراورده‌های غذایی با معیارهای سلامتی بالا است.

 

ناگفته نماند که از ۱۰ سال گذشته تاکنون وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سیاست‌های سلامت محور را در این زمینه اجرا کرده‌اند که اگر بخواهیم به طور ویژه در این زمینه صحبت شود می‌بایست به طرح اعطای نشان ایمنی و سلامت اشاره کرد که در سال ۸۶ با هدف تشویق صنعت به ارتقای محصولات، توسط این سازمان آغاز شد که بر اساس آن می‌توان گفت که صنایع فراورده‌های غذایی سلامت محور در این خصوص توسعه چشمگیری پیدا کردند و حتی در این راستا با ترغیب صنایع تولیدی فراورده‌های غذایی سلامت محصولات غذایی نیز ارتقا یافت و محصولاتی که فاقد مواد افزودنی شیمیایی سنتتیک بوده، کاهش یا به حداقل رسید و درپایان باید تصریح کرد که سازمان غذا و دارو به موجب قوانین و اسناد بالادستی مسئولیت‌های جدی در این حوزه دارد ضمن اینکه تولیت حوزه سلامت براساس سیاست‌های ابلاغی تعیین شده توسط مقام معظم رهبری به وزارت بهداشت واگذار شده و تکلیف حوزه سلامت برای دستگاه‌های اجرایی و قانون گذار روشن است.
البته کار‌شناسان معتقدند، با توجه به اینکه وزارت بهداشت صفر تا صد حوزه مواد غذایی را تحت کنترل خود دارد، نمی‌توان به یکباره این مسئولیت را به سازمانی سپرد که امکانات کافی و اعتبارات لازم را ندارد.

 

همچنین ممکن است سازمان استاندارد آزمایشگاه مرکزی داشته باشد و نظارت‌هایی بر استاندارد داشته باشد اما نباید بر وظایف سازمان‌های دیگر دخالت کند هر سازمان باید وظیفه خود را انجام دهد، به ویژه در مواد ‌غذایی که بسیار حائز اهمیت است.

 

در این میان سازمان غذا و دارو باید بر روی وظایف خود اعمال نظارت کند زیرا این سازمان تشکیلاتی در وزارتخانه دارد و اگر مسئولیت‌های ویژه آن گرفته شود، اوضاع مدیریتی آن به هم می‌ریزد و تداخل و موازی کاری پیش می‌آید.

 

همچنین گاهی اوقات با وجود جدا بودن دو سازمان از یکدیگر تداخل وظایف به وجود می‌آورد. در برخی موارد که اینگونه هم پوشانی دارند، جای بحث کار‌شناسی احساس می‌شود و نباید از این نکته غافل شد که مواد غذایی باید با صحت و سلامت در اختیار مردم قرار گیرد. این نظارت را باید هم سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد انجام دهند. احساس می‌شود برخی اوقات نظرات غیر کار‌شناسی ارائه می‌شود. اگر همه این سازمان‌ها دغدغه این را دارند که درد مردم دوا شود، بنابراین کنار آمدن با هم کار سختی نیست.

 

باید تاکید شود که غذا و دارو دو مقوله به هم پیوسته‌اند و واقعیت این است که کنترل آن و استاندارد سازی آن جزو ضرورت‌های جامعه ماست، بنابراین آنچه که مسلم است، باید سازمانی متولی این امر باشد که در تخصص و تجربه لازم صلاحیت داشته باشد.

 

با این توضیحات  می‌طلبد مجلسی‌ها طرحی را که اخیراً در مجلس به تصویب رسانده‌اند را مجدداً بازنگری و اصلاح کنند تا سلامت مردم به مخاطره نیفتد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار