خبرهای داغ:
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان:

مشارکت مردم در جنگ به یک دیدگاه عمومی تبدیل شود/نگاه انحصاری به دفاع مقدس کاسته شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه دفاع مقدس یک سرمایه ملی است، گفت: باید مشارکت همه مردم در جنگ به یک دیدگاه عمومی تبدیل شود تا از بحث نگاه انحصاری کاسته شود و این امر نیازمند عمق‌بخشی است.
کد خبر: ۸۶۷۳۷۶۳
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سردار مهدی ظفری امروز در همایش استانی رسانه دفاع مقدس در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و سردار شهید حاج حسین همدانی اظهار داشت: سردار شهید همدانی قافله‌سالار اخلاق و الگوی دیگر شهیدان همچون شهید «شمسی‌پور» است.

وی با اشاره به بحث دفاع مقدس افزود: ما در یک برهه‌ای از تاریخ در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جامعه دچار وقفه‌ و خطایی شدیم که امروز در این شرایط سخت نیاز است که آن را جبران کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه ما باید همفکری و نگاه عمیقی به تکلیف خود در انتقال فرهنگ دفاع مقدس داشته باشیم، ابراز داشت: به طور قطع سوالاتی در خصوص چرایی و چگونگی انقلاب و دفاع مقدس در ذهن آیندگان نقش خواهد بست و این امر باید به روشنی به نسل بعد انتقال یابد.

وی با بیان اینکه جنگ جهانی اول و دوم 120 میلیون کشته در صحنه‌های نبرد بر جای گذاشت و با اشاره به نتایج آن، گفت: قبل از جنگ جهانی اول قدرت در دنیا به شکل جزیره‌ای و غیر ثابت بود و بعد از جنگ جهانی دوم جنگ سرد و تقسیم دنیا بین دو ابرقدرت شکل گرفت.

ظفری اضافه کرد: در واقع فاتحان جنگ جهانی اول دنیا را بین خود تقسیم کردند و بعد از جنگ جهانی دوم قدرت انحصاری شد و پیمان نظامی و تفاهم بین دو ابرقدرت آمریکا و شوروی شکل گرفت و دنیا نیز تبعیت از آنها را پذیرفت.

وی ادامه داد: بعد از آن نیز قوانین سازمان ملل با توجه به این دو ابرقدرت ثبت شد که بر اساس یکی از قوانین آن، این دو ابرقدرت و هر کشوری که آنها صلاح بدانند مانند اسرائیل می‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه آمریکا و شوروی جهان را بین خود تقسیم کردند و در تاریخ هیچ کسی سراغ ندارد که این دو ابرقدرت به صورت مستقیم با هم درگیر شده باشند، تصریح کرد: در چنین شرایطی که هیچ نظام سیاسی توان انقلاب سیاسی را نداشت امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را مطرح کرد.

* انقلاب اسلامی باعث ایجاد یک حرکت تحول‌گرا و سیاسی در جهان شد

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی باعث ایجاد یک حرکت تحول‌گرا و سیاسی شد و تعادل قوا را در منطقه و جهان برهم زد بنابراین دنیا تصمیم گرفت تا با این حرکت برخورد کند نتیجه آن جنگ تحمیلی و خشن‌ترین تحریم‌ها علیه انقلاب اسلامی شد.

ظفری اضافه کرد: در جنگ تحمیلی یک مقاربت و هم‌گرایی بین قدرت‌های جهانی و منطقه وجود داشت که در ورای آنها نیز صدام قرار داشت.

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی بین دو کشور نبود، افزود: جنگ تحمیلی یک جنگ جهانی متفاوت با جنگ جهانی اول و دوم بود چراکه در آن جنگ‌ها یک تراز قدرت وجود داشت اما در جنگ تحمیلی اینگونه نبود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه مفهوم جنگ باید در سطح راهبردی، استراتژیکی، عملیاتی و تاکتیکی تعریف شود، تأکید کرد: دنیا زمانی با ما درگیر شد که هنوز ارتش نتوانسته بود خود را با مأموریت‌های انقلاب و رسالت آن تطبیق دهد و ساختارهای قدرت در کشور ما شکل نگرفته بود.

*ضرورت تبیین مقاومت ملی و نقش امامت در حکومت دینی

وی با تأکید بر تبیین مقاومت ملی و نقش امامت در حکومت دینی عنوان کرد: در آغازین لحظه جنگ 250 فروند هواپیمای جنگی تمام فرودگاه‌های ایران را بمباران می‌کنند و در این لحظه امام(ره) می‌فرمایند « دزدی سنگی را آورده و به خانه ما پرتاب کرده مردم ما جواب او را خواهند داد» و امروز تحلیلگران غرب معتقدند دنیا از یک جمله کوتاه امام(ره) شکست خورد.

ظفری ادامه داد: اگر امروز مردانی از این مملکت با قدرت پشت میزهای مذاکره و بین‌الملل حرف می‌زنند، همه از برکات دفاع مقدس و جنگ است.

وی با اشاره به دستاوردهای دوران دفاع مقدس ابراز داشت: امروز ما به برکت آن دوران، ارتش قوی و فرماندهانی ولایی داریم که از ارزش‌های انقلاب و مردم حراست می‌کنند.

* بسیج یک تفکر دینی همه‌پسند است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به شعاع مأموریت سپاه گفت: سپاه امروز عرصه جنگ را به خارج از مرزهای کشور کشیده تا در مملکت امنیت داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش مؤثر بسیجیان در کشور ادامه داد: بسیج در سطح قدرت تاکتیکی و عملیاتی امروز نظام جمهوری اسلامی ایران را به یک سطح فرامنطقه‌ای و راهبردی تبدیل کرده است.

ظفری با بیان اینکه بسیج یک تفکر دینی همه‌پسند است و همه ما مؤظف به تقویت آن هستیم، گفت: بسیجیان سرمایه‌های مملکت هستند که به برکت آنها حماسه‌ها و نگاه جهادی کشور را فرا گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز نیز ما مدیون کسانی هستیم که این حماسه‌ها را تکرار می‌کنند، افزود: دفاع مقدس عبرت تاریخ است.

* دفاع مقدس پدیده‌ای توقف‌ناپذیر است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به ویژگی‌های نظام ولایی اظهار داشت: از ویژگی‌های نظم ولایی این است که قدرت و آرمان‌ها را از آحاد مردم به سمت بالا بکشد و گاه مردم عادی بزرگ‌تر از رهبران جامعه خود می‌شوند و ما چنین مردمی داریم.

به گفته وی دفاع مقدس پدیده توقف‌ناپذیری است که نباید در زمان و جغرافیای خود محبوس بماند و وظیفه و رسالت سنگین ما انتقال این فرهنگ است.

ظفری دفاع مقدس را انبساط و تکرار عاشورا خواند که نگرش ما را از عاشورا به عینیت تبدیل کرد و بیان داشت: نباید دفاع مقدس را یک جریان بدانیم چراکه یک پدیده سیاسی میراناپذیری است که در امتداد زمان موجب تغییرات سیستمی در جهان شده است.

* ترویج رسالت‌پذیری ضرورت جامعه امروز

وی با تأکید بر ترویج رسالت‌پذیری آن را ضرورت جامعه امروز دانست وعنوان کرد: رسالت اخلاقی اما مأموریت تعریف شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان افزود: جنگ ما مردمی بود چراکه اگر نقش مردم از نیروهای مسلح جدا شود عاقبت جنگ معلوم نبود و نمونه بارز آن عملیات مرصاد بود.

وی با بیان اینکه خبرنگاران مسئولیت سنگینی در انتقال فرهنگ دفاع مقدس دارند، افزود: دفاع مقدس متعلق به همه است و باید این نگاه در جامعه فراگیر شود.

* نباید نگاه انحصاری به فرهنگ غنی دفاع مقدس داشت

ظفری ابراز داشت: دفاع مقدس یک سرمایه ملی است و نگاه ما به آن باید راهبردی باشد چراکه نگاه انحصاری به دفاع مقدس باعث عدم ترویج این فرهنگ غنی می‌شود.

وی ادامه داد: باید مشارکت همه مردم در جنگ به یک دیدگاه عمومی تبدیل شود تا از بحث نگاه انحصاری کاسته شود و این امر نیازمند عمق‌بخشی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه خاصیت فرهنگ و ارزش، اثرگذاری و ترویج آن است، تصریح کرد: کار فرهنگی زمان‌بر است.

وی با اشاره به سالروز گرامیداشت سوم خرداد و با بیان اینکه دفاع مقدس می‌تواند مصداق عینی برای رسیدن به جامعه دینی باشد، یادآور شد: سه عملیات بزرگ بیت‌المقدس، والفجر 8 و کربلای 5 در جنگ تحمیلی سرنوشت‌ساز بودند چراکه به ترتیب باعث تردید، تزلزل و شکست اراده دشمن شدند و نباید نقش مردم را در آنها نادیده بگیریم.

*توسعه بهره‌برداری باغ موزه در دستور کار قرار دارد

ظفری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملیات ساخت باغ موزه استان همدان افزود: باغ موزه استان همدان دارای 6 فاز است که چهار فاز آن تکمیل شده و دو فاز آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: دو فاز باقیمانده مربوط به بخش جنگ نابرابر و دیگر پانوراما است که جلوه خاصی دارد و تاکنون فقط در دو کشور روسیه و کره شمالی انجام شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه توسعه بهره‌برداری باغ موزه در دستور کار قرار دارد، افزود: با توجه به این امر بحث گسترش در حوزه فرهنگی را نیز خواهیم داشت.

وی با اشاره به بازدید سفرا، وزرا و مسئولین از باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: از دیگر اقدامات اجرایی در حوزه گسترش بازدیدها و جذب توریست امضای تفاهمنامه با ادارات و نهادها و دانشگاه‌ها است.

*هزینه نگهداری از باغ موزه دفاع مقدس بالاست

ظفری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هزینه نگهداری از باغ موزه دفاع مقدس بالا است، افزود: در این خصوص با استانداری تصمیماتی اتخاذ شده تا مشکلی در این امر نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه مجموع مسئولان استان در ساخت باغ موزه مشارکت داشته و دخیل بوده‌اند، گفت: خوشبختانه تمام مسئولان استان با یکدیگر همراه بوده و همکاری خوبی با مجموعه دارند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه استان همدان در حوزه ادبیات دفاع مقدس از دیگر استان‌ها پیشی گرفته است، عنوان کرد: حدود 108 کتاب در این زمینه به چاپ رسیده که جزو کتاب‌های مرجع هستند.

* تهیه دانشنامه و دایرةالمعارف دفاع مقدس استان همدان

وی از تهیه دانشنامه و دایرةالمعارف دفاع مقدس استان خبر داد و تصریح کرد: در این راستا در حال عضویابی از دانشگاه‌ها، هیأ‌ت‌های علمی و اساتید دفاع مقدس هستیم.

ظفری با بیان اینکه اسناد و مدارک کافی برای تهیه و تدوین دانشنامه در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان وجود دارد، گفت: بنیاد به عنوان مرجع اسناد دفاع مقدس شناخته شده است.

وی با بیان اینکه در نظام دینی تماشاچی نباید داشته باشیم، خاطرنشان کرد: همه باید در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وارد میدان شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات