گزارشی به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی؛

افزایش قاچاق در حوزه محصولات غذایی و دارویی دنیا/ نظارت بر فرآورده‌های سلامت پیچیده است

رئیس سازمان غذا و دارو بیان داشت: قاچاق در حوزه محصولات غذایی و دارویی به شدت در حال افزایش است، در این بین سهم مسئولان در حوزه‌های ذیربط و مردم برای کنترل این معضل در جوامع چقدر است و آثار منفی تقلبات در سلامت جامعه چیست؟
کد خبر: ۸۶۶۲۲۸۲
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
به گزارش سرویس جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، امروز روز بزرگداشت حکیم جرجانی و روز علوم آزمایشگاهی است و این در حالی است که اهمیت این بخش در سلامت جامعه و کاهش محصولات تقلبی و ناسالم غیرقابل انکار است، چرا که به گفته حسین رستگار، رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو نتایج آزمایش مهم‌ترین سند در دادگاه است که می‌شود از آن دفاع کرد و شاید قاضی خیلی از سند‌ها را نپذیرد ولی نتیجه یک آزمایش قابل بحث نیست و به راحتی می‌شود براساس آن تصمیم گرفت.

اما آنچه به عنوان سؤال مهم ذهن مخاطبان را به خود مشغول می‌کند وجود کالاهای تقلبی در بازار است که می‌تواند به شدت سلامت جامعه رابه خطر بیاندازد و وجود آزمایشگاه‌ها در کشور و عملکرد درست در حوزه سازمان غذا و دارو و نظارت بیشترمی تواند تا حد زیادی جلوی ورود کالاهای تقلبی و آلاینده‌ها را بگیرد، در این گزارش ما سعی خواهیم کرد به بررسی این چالش در حوزه سلامت کشور بپردازیم.


معاون بهداشت وزارت بهداشت، از امکان تقلب در محصولات غذایی و ارگانیک خبر داد و گفت: با توجه به سود بالایی که این محصولات دارند، در نتیجه تقلب نیز در این قبیل محصولات بالا است.

او با تاکید بر اینکه اگر عرضه محصولات ارگانیک را کنترل نکنیم، شاهد تقلب در این قبیل محصولات خواهیم بود، افزود: متاسفانه در کشور ما همه به دنبال سود هستند و تقلب در محصولات ارگانیک نیز بسیار سنگین است.

 
سیاری، در ادامه به اهمیت سلامت غذا اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ بیماری به علت آلودگی مواد غذایی ایجاد می‌شود که ساده‌ترین آن‌ها اسهال است.


دراین زمینه وجود محصولات تقلبی در انواع و اشکال مختلف و فریبنده در بازار به جایگاه مهمی دست یافته است؛ چرا که اغلب به صورت ارزان و به وفور در خدمت مردم قرار می‌گیرد که این خود علامت خطر جدی در حوزه سلامت و افراد جامعه به حساب می‌آید و جایگاه نظارت ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه را در این حوزه مورد ارزیابی قرار می‌دهد.


در ادامه گفت‌وگویی با رئیس سازمان غذا و دارو درباره عملکرد آزمایشگاه‌ها و شیوه نظارت بر انواع محصولات جهت کاهش معضل تقلب در محصولات غذایی و حوزه سلامت انجام دادیم که با هم می‌خوانیم.


رسول دیناروند، درباره حوزه کنترل سلامت و کیفیت فرآورده‌های سلامت می‌گوید: علاوه بر اینکه آزمایشگاه‌های مرجع یا آزمایشگاه‌های معاونت‌های غذا و دارو در استان‌ها برای ارائه خدمات تلاش می‌کنند، نزدیک به ۳۰۰ آزمایشگاه همکار یا مجاز که عمدتاً بخش خصوصی هستند در خدمت کنترل کیفیت فرآورده‌های سلامت هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سالیانه حدود یک میلیون نمونه آزمایش می‌شود، ادامه داد: از بین آزمایشگاه‌های موجود در کشور سالیانه ۷۵۰ هزار آزمایش در کشور انجام می‌شود که به صورت میانگین ۷ تا ۱۰ تست برای هر نمونه صورت می‌گیرد و سالیانه ۵ تا ۷ میلیون تست انجام می‌شود تا ما بتوانیم این اطمینان را به مردم بدهیم که فرآورده‌های مصرفی آن‌ها سالم است.

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه در این زمینه کار دستگاه‌های نظارتی بسیار سخت شده است، افزود: همانطور که علم و فن آوری می‌تواند در خدمت ارتقاء کیفیت زندگی بشر قرار گیرد متأسفانه به‌‌ همان میزان در توسعه تقلب‌ها نیز به کار می‌رود، بخصوص در فرآورده‌های سلامت که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

 

حدود ۵۰۰ نوع سم مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید حد مجاز آن رعایت شود

دیناروند، با اشاره به اینکه برای جلوگیری از این تقلبات باید به علم و فن آوری روز مجهز شویم، تأکید کرد: در حال حاضر در این زمینه اقدام‌های لازم انجام شده از جمله اینکه انواع آلاینده‌ها و تقلب مورد شناسایی قرار می‌گیرد و حدود ۵۰۰ نوع سم مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید حد مجاز آن رعایت شود، یا انواع فلزات سنگین و افزودنی‌های غیرمجاز که ممکن است در فرآورده‌ها به کار برود برای این است که عمر قفسه‌ای محصولات افزایش یابد و بیشتر در فروشگاه‌ها بماند.


در همین زمینه در حوزه، مواد غیر ارگانیک به شدت سلامت افراد را تهدید می‌کند به طوری که طبق گفته علی کرمی، متخصص رشته بیوتکنولوژی پزشکی و رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی بسیج جامعه پزشکی دلایل گوناگون افزایش انواع سرطان به ویژه سرطان معده در ایران طبق نظر دانشمندان را محصولات غیرارگانیک و تقلبی دانست که می‌تواند باعث ایجاد التهاب معده شود و میزان ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.


به گفته وی، همچنین تقلب در انواع مختلف مواد آرایشی و بهداشتی که بیشترین مصرف را به ویژه در خانم‌ها به خود اختصاص می‌دهد می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به پوست شده و خطر احتمال انواع بیماری‌ها را افزایش دهد.


در این زمینه معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌نویسد: قاچاق در حوزه محصولات غذایی و دارویی به شدت در حال افزایش است و کالاهای بخش سلامت و غذا قسمت عمده‌ای از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص می‌دهند و سود کلان در این حوزه افزایش قاچاق این محصولات را رقم زده است.


به گزارش خبرنگار سینا، باید بگوییم با توجه به گفته‌های مسئولین و کار‌شناسان این حوزه در دنیای امروز نظارت بر کالاهای تقلبی و قاچاق در زمینه‌های مختلف موادغذایی، آرایشی، غذایی و غیره امری سخت و پیچیده شده است که همت جمعی و گروهی نهادهای مسئول را می‌طلبد، ولی در این بین نقش مصرف کنندگان و آگاهی آنان نسبت به مضرات این گونه کالا‌ها می‌تواند در کاهش تقاضا برای این گونه محصولات مؤثر بوده و رشد سلامت جامعه را در پی داشته باشد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار