خبرهای داغ:
مديركل منابع طبيعي وآبخيزداري استان همدان خبر داد

توزیع 50 هزار اصله نهال به‌مناسب هفته منابع طبیعی در همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به توزیع 50 هزار اصله نهال جنگلی بین مردم به مناسبت هفته منابع طبیعی بر مقابله با بیابان زایی وجلوگیری از گسترش این پدیده تأکید کرد.
کد خبر: ۸۶۴۵۸۴۱
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدرضا همتی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به هفته منابع طبیعی اظهار داشت: منابع طبیعی قبل از اینکه یک مقوله اجرایی و دولتی باشد، یک مقوله فرهنگی اجتماعی و قومی است.

وی عنوان کرد: مردم از نعمت‌های الهی از قبیل آب و هوا و پوشش‌های گیاهی تأثیر می‌گیرند و بر آنها تأثیر می‌گذارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ابراز داشت: منابع طبیعی امانت‌های الهی هستند که به ما سپرده شده بنابراین باید به طور مطلوب از آنها استفاده کرده و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.

وی با اشاره به سه چالش در رابطه با منابع طبیعی بیان کرد: بحث تغییرات اقلیم، آب و هوا و تغییر فصول، الگوی بارش و گرم شدن تدریجی هوا، بیابان و بیابان زایی از جمله این چالش‌ها است که بحث بیابان زایی یکی از نکاتی است که ما را وادار می‌کند که به منابع طبیعی بیشتر توجه کنیم.

همتی در مورد مقابله با پدیده بیابان زایی گفت: لزوم مقابله با این پدیده و گسترش ابعادش باعث می‌شود که تمام آحاد مردم موظف باشند و کمک کنند که از گسترش این پدیده جلوگیری شود.

وی ادامه داد: نقش منابع طبیعی و پوشش گیاهی از اهمیت بالایی برخوردار است که در کاهش بیابان و جلوگیری از بیابان‌زایی و بحث مدیریت منابع آب سطحی و تغییرات اقلیمی مؤثر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: پوشش گیاهی هوا را پالایش کرده و آلودگی را از آن و گرد و غبار را از محیط می‌گیرد، بنابراین در بحث جلوگیری از آلودگی هوا و افزایش آن می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

* سرانه فضای سبز در همدان 230 مترمربع به ازای هر نفر

وی عنوان کرد: از سوی دیگر پوشش گیاهی، آب را تحت پوشش می دهد و آب به روان آب تبدیل می شود و در خاک نفوذ کرده و باعث جلوگیری از هدر رفت آب و تبخیر آن می شود.

همتی در مورد بیابان و بیابان‌زایی گفت: هرجا که ما پوشش گیاهی نداشته باشیم پدیده بیابان اتفاق می‌افتد و همین پوشش های گیاهی از پدیده بیابان و بیابان زایی جلوگیری می کند.

وی افزود: سرانه فضای سبز در دنیا به ازای هر نفر 6 هزار مترمربع است اما در کشور ایران یک هزار و 700 مترمربع به ازای هر نفر و در استان همدان 230 الی 240 مترمربع به ازای هر نفر است که این سرانه شامل جنگل و فضای سبز بوده و سرانه باغ و فضای سبز شهری را شامل نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در ادامه با بیان اینکه شعار امسال سازمان جنگل ها و مراتع کشور «مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم در بیابانزدایی» است، گفت: وظیفه فرهنگ‌سازی چگونگی برخورد با پوشش گیاهی بر عهده اصحاب رسانه است.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی در آستانه هفته منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: 15 اسفند ماه به عنوان جشن درختکاری در تقویم نامیده شده و در دین مبین اسلام نیز به کاشت درخت اشاره شده است.

همتی یادآور شد: در اولین روز از هفته منابع طبیعی و روز جشن درختکاری، کاشت نهال با حضور مسئولین ارشد استان و عموم مردم و تقدیر از فعالان بخش منابع طبیعی و اصحاب رسانه و بازنشستگان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در دومین روز از این هفته با عنوان روز «منابع طبیعی، رسانه و فرهنگ سازی»، نهال‌کاری و ایجاد فضای سبز با مشارکت ادارات و ارگان‌های دولتی از قبیل شهرداری همدان، بنیاد شهید، محیط زیست و سپاه پاسداران اجرا می‌شود.

* کاشت نهال و توسعه فضای سبز با مشارکت سازمان های مردم نهاد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان عنوان کرد: روز سوم این هفته با عنوان روز «منابع طبیعی، جنگلبان، حفاظت و قانون» نیز برنامه‌هایی از قبیل برگزاری جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان و تجلیل از قضات، کارشناسان حقوقی و محافظین نمونه‌ برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در چهارمین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان روز «منابع طبیعی، آموزش، پژوهش و نیروی انسانی»، احیا مراتع و بیابانزدایی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی و بسیج مهندسین انجام می‌شود.

همتی با بیان اینکه پنجمین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان روز «منابع طبیعی، بسیج سازندگی و همیاران طبیعت» نامگذاری شده است، گفت: اجرای مراسم با حضور اعضای بسیج سازندگی، همیاران طبیعت و تعاونی های منابع طبیعی، بهره‌برداران و مجریان طرح ها و کاشت نهال و تقدیر از نمونه‌های منابع طبیعی از جمله برنامه‌های این روز است.

وی با اشاره به توزیع50 هزار اصله نهال جنگلی بین مردم ادامه داد: ششمین روز از این هفته نیز با عنوان روز «منابع طبیعی و مدیریت جامع حوزه های آبخیز»، کاشت نهال و توسعه فضای سبز با مشارکت سازمان های مردم نهاد و محلی و تعاونی ها فراگیر منابع در حوزه مدیریت جامع آبخیز انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ابراز داشت: در هفتمین روز از هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی، آموزه های دینی و سازمان های مردم نهاد»، نیز حضور و سخنرانی در نماز جمعه و کاشت نهال از برنامه‌های این روز است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات