گزارشی به مناسبت روز پرستار/

پرستار فرشته رحمت برای بیماران است

پرستار فرشته رحمت و بهترین همدم و مراقب بر بالین بیمار است که با بی‌خوابی‌ها و زحمات شبانه روزی حیات دوباره را با همت پزشکان به بیمار هدیه می‌دهد؛ همه آرزوی یک پرستار شفا و سلامتی و بازگشت بیمار به آغوش گرم خانواده است.
کد خبر: ۸۶۳۷۳۳۹
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
به گزاش خبرگزاری بسیج، روز بیست و پنجم بهمن ماه در تقویم به نام روز پرستار به ثبت رسیده است، این روز که به مناسبت ولادت بانوی اسلام حضرت زینب (س) نامگذاری شده است یادآور حماسه آفرینی این زن تاریخ اسلام در عاشورای حسینی و اتفاقات بعد از آن است، بانویی که با وجود تمامی مشکلات و سختی‌ها به مراقبت و پرستاری از اهل بیت خود پرداخت و امروز پرستاران ما این رسالت را دارند که با تأثی از نام حضرت زینب (س) ادامه راه ایشان باشند.

اگر پرستاران نباشند کار پزشکان به ثمر نمی‌رسد
سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت دیروز در مراسم بزرگداشت روز پرستار گفت: طرح تحول نظام سلامت، مراجعه مردم به بیمارستانها را افزایش داد، همچنین 11 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، اما حتی یک نفر هم به نیروی پرستاری افزوده نشد و افزایش نیروی پرستاری که گاهی توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود، مربوط به بهره برداری بیمارستان‌های جدید و یا بخش‌های جدید بیمارستان‌ها در کشور است.

هاشمی، همچنین بر ضرورت توجه بیش از پیش دولت و مجلس به حقوق جامعه پرستاری تاکید کرد و ادامه داد: لازم است تا رسانه‌ها، دولت و مجلس به منزلت اجتماعی این قشر زحمتکش نیز در کنار صنوف پزشکی توجه کنند. زیرا آنها خدمات ارزشمندی را به کشور و بیماران ارائه می‌دهند.

وزیر بهداشت، درباره مهمترین چالش‌ها و مشکلات پرستاران، افزود: پرستاران احساس می‌کنند دیده نمی‌شوند و انتظار دارند که مردم و مسئولان به خدمات آنها نه در حرف بلکه در عمل توجه کنند.

وی پرستاران را پیشانی خدمت در حوزه سلامت دانست و گفت: اگر پرستاران نباشند کار پزشکان به ثمر نمی‌رسد؛ همچنین مراقبت از بیماران در کشور توسط آنها انجام می‌شود بنابراین ضروری است به آنها توجه ویژه ای شود.

پرستاران الگوی خود را حضرت زینب (س) قرار دهند
زهرا سیاهپوست، مدرس پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگویی با خبرنگار سینا الگو قرار دادن حضرت زینب(س) را به همه پرستاران کشور توصیه کرد و گفت: اگر پرستاران عزیز تفکر خود را هر چیز غیر از اسلام قرار دهند مطمئناً به بن بست خواهند خورد و این نه تنها در در کار بلکه در همه ابعاد زندگی می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ اگر تفکر خودمان را اسلامی و معنوی کنیم بی شک موفق خواهیم شد، توصیه من این است که پرستاران جوان الگوی خود را حضرت زینب(س) قرار دهند و رسالت و نقش این بانوی بزرگوار اسلام را در لحظه لحظه کار خود پیاده کنند که این الگو مهمترین نیاز جامعه امروزی است.

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران به نارضایتی شغلی بسیاری از پرستاران به خصوص پرستاران مرد اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از پرستاران از شغل خود رضایت ندارند و در صحبت‌هایی که با من در کلاس می‌کنند آرزو می‌کردند که رشته یا شغل دیگری را انتخاب می‌کردند که این مورد بیشتر در آقایان پرستان مشاهده می‌شود که از اعمالی که در حین کار پرستاری انجام می‌دهند راضی نیستند؛ در برخی موارد تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌دهند و دغدغه آنها این است که هنوز حرفه پرستاری در آقایان برای خیلی از مردم نهادینه نشده است و این حرفه را نوعی شغل زنانه می‌دانند که در برخی گفته‌ها به دنبال شغلی دیگر مثل موبایل فروشی و از این قبیل حرفه‌‌ها هستند.

کتاب‌های پرستاری باید به رهنمود‌های حضرت زینب (س) در حادثه کربلا بپردازند
سیاهپوست، نبود کتاب جامعه پرستاری در حوزه داخلی را ضعف این حوزه دانست و اظهار کرد: متاسفانه کتاب جامع ایرانی در زمینه پرستاری نداریم و در کلاس‌ها کتاب‌های ترجمه شده غربی تدریس می‌شود و همینطور مبحث اسلامی که این همه در مورد سلامت و حتی زندگانی حضرت زینب (س) حرف برای گفتن و الگوسازی دارد به هیچ وجه در دروس دانشگاهی تدریس و صحبتی از آن به عمل نمی‌آید؛ دانشجویان، دروس معارف اسلامی و اخلاق پزشکی را آن هم با بی حوصلگی و دقت نکردن به آن به اتمام می‌رسانند و همین موضوع موجب می‌شود که امروزه تفکرات پرستاران، البته نه همه آنها مادی‌گرایانه باشد.

با نگاه معنوی به حرفه پرستاری وارد شوید
محمد سعید امامی محقق علوم اسلامی نیز می‌گوید: پرستاری از جمله شغل‌هایی است که ارتباط زیادی با معنویت و دین مبین اسلام دارد و این افتخاری است که نصیب پرستاران کشور شده است و توصیه این است که قدر، منزلت و شأن حرفه خود را حفظ کنند و آن را در مسیر خدمت به خلق پیش ببرند چرا که این شغل، شغل انبیاء است.

امامی، وجدان را بهترین معیار برای پرستاران برشمرد و افزود: وجدان کاری بهترین معیار ارزشمند برای پرستاران است که ارزش پرستاران را دوچندان می‌کند؛ یک پرستار باید بداند که بیماری که بستری است امانتی در دستان پزشک معالج و خود اوست و اگر خدای ناکرده کوتاهی و غفلتی صورت بگیرد وجدان بیدار دست بردار وی نیست؛ بهترین شیوه این است که پرستاران بیماران را از خانواده خود بدانند و همانگونه که به خانواده خود خدمت می‌کنند تک تک بیماران هم مورد توجه بیشتر قرار دهند.

صبر بهترین هدیه برای پرستاران در کار‌ها است
وی اخلاق پرستاری را مهمترین اولویت نیاز بیماران دانست و اظهار کرد: اخلاق خوب یک پرستار می‌تواند در برخی مواقع به بهبود یا بهتر شدن بیمار کمک کند که اجرای این خواسته نیازمند اخلاق خوب و دینی از سوی پرستاران است و بالعکس آن پرستارانی که با بیمار رفتار خوبی ندارند ممکن است در تشدید بیماری بیماران تاثیرگذار باشند.

موسس کانون خیریه محبین القرآن افزود: پرستاری که بیش از وظایف تعریف شده خود به بیمار رسیدگی می‌کند یقینا بداند که در محضر خداوند پاداش بزرگی خواهد داشت و این اجر در زندگی یک پرستار می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات وی باشد.

در حرفه پرستاری حق هیچ‌گونه اشتباهی نداریم
دکتر رحیم بقایی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینا، ضمن تبریک روز پرستار، به تاکید بر تدریس اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه به پرستاران اشاره کرد و گفت: اخلاق پرستاری سال اول دانشگاه به دانشجویان پرستاری آموزش داده می‌شود تا رفتار اخلاقی و حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری نهادینه شود و خوشبختانه اساتید پرستاری هم در برخی دروس و مباحثات به اخلاق حرفه ای در پرستاری توجه می‌کنند که این نشان از آن دارد که در موارد بالینی اخلاق پرستاری و برخورد با بیمار بسیار مورد تاکید اساتید دانشگاه‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، مدیریت اخلاق حرفه ای از سوی کادر درمان در برابر بیمار کم حوصله و کم طاقت را بسیار مهم دانست و افزود: کسی در حین شادی به آن صورت یادی از پرستار نمی‌کند و هر کسی مشکلی دارد در بدترین وضعیت به بیمارستان مراجعه می‌کند و این همراه با انتظارت بسیار زیاد است و طبیعتاً در اینجا کار پزشک و به خصوص پرستار خیلی سخت خواهد شد و شیفت‌های سنگین هم که مزید برعلت است، که این نیازمند مدیریت به جای کادر درمانی است که با اخلاق حرفه ای و صبوری به وضعیت بیمار رسیدگی کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه مامایی، پرستاری ارومیه تصریح کرد: پرستاران وظیفه دارند کار علمی را با بهترین کیفیت و اخلاق حرفه‌ای در جهت حفظ سلامت بیماران ارائه دهند چرا که درحرفه پرستاری حق هیچگونه اشتباهی جایز نیست.

به گزارش خبرنگار سینا، روز بیست و پنجم بهمن ماه هم مثل تمامی مناسبت‌ها در تقویم می‌گذرد اما یادمان نرود که اگر زحمات شبانه روزی پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نباشد، نظام سلامت مختل و دچار مشکلات بسیاری می‌شود بنابراین نگاه و توجه بیشتر به پرستاران از سوی مسئولین و احترام و محبت متقابل بیمار می‌تواند این قشر زحمتکش جامعه را خشنود سازد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار