پیرامون اخلاق حرفه‌ای در ورزش مطرح شد؛

ورزشکار واقعی کسی است که وزن ادبش بیشتر از وزن بدنش باشد

یک مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب اندام گفت: متاسفانه در مقایسه با پهلوانان زورخانه‌های قدیمی، روحیه پهلوانی در بسیاری از ورزشکاران این دوره از بین رفته است.
کد خبر: ۸۵۸۱۱۰۹
|
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، امیرعسگر میرزایی، پیرامون اخلاق حرفه‌ای ورزشکاران گفت: گاهی در سالن‌های ورزشی می‌بینم درباره احترام به پیشکسوتان و بزرگان ورزش کوتاهی می‌شود و البته این منحصر به سالن‌های ورزشی نمی‌شود و در رسانه‌های ملی و فراخوان‌ها نیز دعوت و احترام به آنها کمرنگ شده است، درحالیکه نشانه ورزشکار بودن احترام به پیشکسوت است و این افراد هیچ نیازی به مطرح شدن ندارند و روزگاری در رشته‌های خود قهرمان بوده‌اند.

این مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب اندام گفت: متاسفانه دیده شده ورزشکارانی که نمای بدنیشان تغییر می‌کند در مسائل اخلاقی سقوط می‌کنند و غرور کاذب به‌وجود آمده اغلب آن‌ها را در زندگی شخصی دچار مشکل می‌کند؛ گاهی اوقات دیده شده در نزاع‌های خیابانی ورزشکارهایی که اندام بسیار قوی دارند مشارکت کرده‌اند؛ حالت غرور و عصبانیت کاذب باعث به وجود آمدن این اتفاقات ناگوار است درصورتی‌که نباید از تکنیک‌های یادگرفته شده در نزاع‌های خیابانی استفاده کرد.

خالکوبی ریشه در فرهنگ غرب دارد
وی به خالکوبی روی بدن برخی ورزشکاران اشاره کرد و گفت: این یک معضل فرهنگی بزرگ است؛ خط و نشان‌های روی بدن هرگز در فرهنگ باستانی ما جایی نداشته است و ریشه در فرهنگ غرب دارد، درحالیکه ورزشکاران نه به لحاظ فیزیک و جثه، بلکه براساس رفتار و وقار، الگوهای جامعه هستند.

میرزایی، با بیان تعبیری زیبا مبنی بر اینکه «ورزشکار واقعی کسی است که وزن ادبش بیشتر از وزن بدنش باشد»، افزود: متاسفانه در مقایسه با پهلوانان زورخانه‌های قدیمی، روحیه پهلوانی در بسیاری از ورزشکاران این دوره از بین رفته است؛ تعدادی از ورزشکارانی که اخلاق حرفه‌ای ندارند، همه ورزشکاران و رشته‌های ورزشی به خصوص پرورش اندام را زیر سوال می‌برند؛ اما ورزش بزرگ کردن بازو، سینه و اندام نیست و می‌بایستی فرهنگ آن نهادینه شود.

این مربی بین‌المللی فدراسیون جهانی بدن‌سازی و تناسب اندام ادامه داد: برخی از ورزشکارانی که اندام قوی و قابل توجهی را به‌دست آورده‌اند عکس‌ها و تصاویری را خلاف شئونات اسلامی پخش می‌کنند و این رفتارهای غیرحرفه‌ای، رشته پرورش اندام را زیر سوال برده است.

رعایت بهداشت نشان از اخلاق حرفه‌ای ورزشکار است
وی به یکی دیگر از مشکلات اخلاقی در ورزش اشاره کرد و گفت: اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند نظافت شخصی در باشگاه‌ها رعایت شود اما علی‌رغم تذکرات برخی ورزشکاران مخصوصاً جوان‌ها و نوجوان‌ها بهداشت را رعایت نمی‌کنند و باعث به‌ وجود آمدن مشکلات بهداشتی و بیماری‌های ناشی از آن که رایج‌ترینشان مشکلات پوستی است، می‌شوند؛ همچنین آوردن حوله شخصی، کتانی مخصوص، کمربند ایمنی و مچ‌بندهای ایمنی برای ورزشکاران الزامی است.

پلمپ ۲۵۲ باشگاه به علت تخلفات مختلف در سال جاری
میرزایی، وجود دوربین‌های مداربسته در باشگاه‌ها را موجب ایجاد امنیت دانست و اشاره‌ای به تخلفات اخلاقی و غیر اخلاقی در برخی باشگاه‌ها کرد و گفت: در نیمه اول سال جاری، تاکنون حدود ۲۵۲ باشگاه به علت تخلف در تهران پلمپ شده است؛ ماموران اماکن تهران بزرگ به منظور ممانعت از خرید و فروش مواد مخدر و اوباشگری در باشگاه‌های ورزشی، از ابتدای امسال تا به ‌حال بیش از ۶۳۰ مرتبه از باشگاه‌ها بازدید کرده‌اند.

این مربی بین‌المللی افزود: پس از انجام یک سری اقدامات کار‌شناسانه، باشگاه‌های بدنسازی متخلف شناسایی و پلمپ شدند؛ همچنین حدود ۳۷۲ واحد صنفی که دارای تخلفات جزئی بودند اخطار گرفته‌اند؛ ۷۳۹ باشگاه نیز از سوی پلیس تذکر گرفته‌اند که همگی نشان دهنده نظارت کامل پلیس و اماکن است.

وی همچنین از مربیانی که تنها ظاهری از مربی داشته و هیچ علم و تجربه و مدرک آکادمیکی جهت مربیگری ندارند و بدین ترتیب با جان انسان‌ها بازی می‌کنند انتقاد کرد و گفت: برخی باشگاه‌ها جواز کسب و مربی متخصص ندارند و عدم وجود ارتباط بین ورزشکار و پزشک آنها را از انجام چک آپ‌های بدنی لازم غافل می‌کند.

میرزایی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مربی‌ها تنها به‌دلیل داشتن اندام ورزشکاری یا به اصطلاح «بدن مربی نما» مبادرت به مربیگری می‌کنند؛ در صورتی که هیچ مدرک و تجربه کاری مفید ندارند و گاهی توصیه‌های آنها با جان جوانان ما بازی می‌کند.

وی در پایان گفت: همه رشته‌های ورزشی برای سلامت جسمانی بدن هستند اما وقتی با ورزشکاران صحبت می‌کنیم موضوع سلامتی آخرین اولویت آنهاست و معمولاً بنا به دلایل ظاهری رو به ورزش می‌آورند درنتیجه جوگیر شده و از استروئید‌ها استفاده می‌کنند درصورتی که جوان سالم نیازی به مکمل ندارد و خود در حال رشد است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار