رئیس شورا و مجمع عالی بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گیلان:

کشاورزی سنتی توجیه اقتصادی ندارد

دکتر علیرضا مبرهن گفت: هدررفت آب در کشاورزی خرد به دلیل استفاده از روش‌های سنتی زیاد است و سبب می‌شود هزینه تولید از درآمد بیشتر شود.
کد خبر: ۸۵۷۵۵۳۲
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر علیرضا مبرهن، درباره هدررفت آب در باغات و مزارع کشور گفت: متاسفانه مشکل اصلی کشور این است که صنعت کشاورزیمان علمی نیست درحالی‌که کشاورزی سنتی امروز دیگر توجیه اقتصادی ندارد و باید همه کشاورزان به توسعه علمی و دانش‌های جدید کشاورزی اهتمام بورزند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشاورزی خُرد و نه کشاورزی کلان در ایران به‌ صورت سنتی پیش می‌رود، ادامه داد: مصرف بی‌رویه آب یکی از نتایج سنتی بودن کشاورزی است و همین رویکرد سبب می‌شود هزینه تولید از درآمد بیشتر شود.

نحوه آبیاری قطره‌ای و استفاده چند مرحله‌ای از آب
وی دو راهکار را برای کاهش مصرف آب که چندسالی است در کشور ترویج می‌شود بیان کرد: روش اول، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای است که مصرف آب را بهینه می‌کند و روش دوم استفاده از آب در چند مرحله و برای تولید چند محصول کشاورزی است.

مبرهن ادامه داد: این دو روش به‌ویژه استفاده از آب در چند مرحله، چند سالی است که در جهان مورد استفاده قرار گرفته است؛ مثلا پرورش توأم ماهی و محصولات باغی و کشاورزی از این نمونه است و تاکنون درباره این طرح، در شورای عالی بسیج جامعه مهندسین گیلان به نتایجی رسیده‌ایم تا در سطح گسترده از آن بهره ببریم.

استفاده از آب پرورش ماهی نیاز به کود شیمیایی را کم می‌کند
این مقام مسئول ادامه داد: در این روش می‌توانیم آب مورد استفاده برای پرورش ماهی را به مزارع کشاورزی و باغات انتقال دهیم که موجب بهینه شدن مصرف آب می‌شود و مهم‌تر اینکه نیاز به کود شیمیایی را کمتر می‌کند زیرا آب با مواد دفعی ماهی‌ها غنی می‌شود و نیازی به کود شیمیایی وجود ندارد؛ همچنین در مواقعی که محصول کشاورزی داریم و نیاز آنچنانی به آب نیست می‌توان آب را تا ۹۰ درصد با سیستم برگشتی تصفیه کرد و دوباره برای پرورش ماهی استفاده کنیم و هرگاه دوباره برای محصولات کشاورزی و باغات نیاز داشتیم از آن بهره بگیریم.

نهرهای آب را سیمانی کنیم
وی با تاکید براینکه هدررفت آب در کشاورزی خرد زیاد بوده و تاکنون کار زیادی برای حل آن انجام نشده است، گفت: یکی از روش‌های جلوگیری از هدررفت آب، سیمانی کردن نهرهای آب است که مقدار آب نفوذی به درون خاک را کم می‌کند؛ همچنین روش آبیاری قطره‌ای بوسیله لوله‌های پُلی اتیلن نیز مورد سفارش است و حتی مقدار آبی را که در روش‌های سنتی به‌ صورت بخار از دست می‌رود نیز با این روش جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار