سید مرتضی علوی
کارشناس امور دینی و مذهبی:
حجت الاسلام و المسلمین رحمان رئیسی گفت: دین مبین اسلام راهنمای اخلاق است و مجموعه مبانی اخلاقی و بایدها و نبایدها می‌تواند توسط دین تبیین شود.
کد خبر: ۹۱۶۲۵۹۴
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

  به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛ کارشناس امور دینی و مذهبی در جمع کارکنان ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سامان گفت: اخلاق جمع خلق، در لغت به معنی سجیه و سرشت و در اصطلاح، مجموعه صفات پایدار نفسانی است که منجر به سر زدن اعمالی از انسان بدون تفکر و بصورت غیرارادی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رحمان رئیسی افزود: دین مبین اسلام راهنمای اخلاق است و مجموعه مبانی اخلاقی و بایدها و نبایدها می‌تواند توسط دین تبیین شود ضمن اینکه برخی تبیین‌ها در مورد دین، اخلاق را هم جزئی از دین می‌دانند و دین به مجموعه‌ای از احکام و اصول و بایدها و نبایدها گفته می‌شود که اجرای آنها به معنای اخلاق‌مداری است.

وی خاطر نشان کرد :رابطه دین با اخلاق مانند ساعتی است که دارای چرخ دنده‌های متعدد است و دین به مثابه چرخ‌دنده اصلی است که اگر درست کار کند باقی چرخ‌ دنده‌ها نیز درست کار می کنند، بنابراین اگر درست به دین عمل شود، سجایای اخلاقی هم به درستی در انسان نهادینه می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: در نظام توحیدی اسلام مالک حقیقی خداوند است و داشتن همین نگاه، باعث متخلق شدن انسان دیندار به بسیاری از صفات اخلاقی خوب مانند انفاق، گذشت، ایثار، قناعت، عدم حرص و آز و .. می‌شود مکتب اخلاقی اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) راه و نگرش خاصی به انسان می‌دهد که در مکاتب غربی دیده نمی‌شود و از همین رو، غربی‌ها به مشکل برخورد می کنند.

ارسال نظرات