خبرهای داغ:
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی:

فصل دوم کاوش های ربع رشیدی تبریز آغاز شد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، از آغاز فصل دوم کاوش های باستان شناسی و بازشناسی خطوط معماری مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۶۸۶۲
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار گفت: در این کاوش ها تیم 20 نفره متشکل از محققان برجسته بین المللی از کشورهای آلمان، هلند، اسپانیا و کارشناسان داخلی، مشارکت دارند.
وي افزود: فصل دوم کاوش های باستان شناختی این مجموعه تاریخی از مهم ترین برنامه های اداره کل میراث استان محسوب می شود که به دنبال آن بررسی های معماری و مرمتی این مکان باستانی تسهیل خواهد شد.
آبدار فاز دوم کاوش های باستان شناختی و بازشناسی خطوط معماری مجموعه تاریخی ربع رشیدی تا یک ماه به اتمام خواهد رسید و براساس نتایج حاصله مرمت اثر آغاز خواهد شد.
وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا براساس دو دوره کاوش های انجام شده در این محل، مرمت برج ها را در قالب تئوری های مرمتی، در دستور کار قرار دهیم و فضای مجموعه باستانی ربع رشیدی را برای بازدید کنندگان جذاب و ملموس تر سازیم.
آبدار اضافه کرد: مجموعه باستانی ربع رشیدی تبریز سال گذشته به پایگاه پژوهشی میراث ملی تبدیل شد که این موضوع سبب ادامه مطالعات پژوهشی در این مکان و تقویت بعد علمی مرمت این اثر شد.
وی گفت: در حال حاضر ساماندهی محوطه و اجرای مسیر تخته چوبی در مجموعه تاریخی، باستانی ربع رشیدی انجام شده و بقایای سنگ قبرها و ستون هایی با قدمت دوره ایلخانی نیز ساماندهی شده و در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.
«ربع رشیدی» تبریز بزرگترین مجتمع علمی، آموزشی علوم پزشکی جهان در قرن هشتم هجری بود.
این دانشگاه به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد.

ارسال نظرات