از روانشناسی تا کارآفرینی؛روایت بانوی معلم زنجانی

زنجان-از کودکی به ما آموخته‌اند که واژه «معلم» بسیار مقدس است، انسانی که همواره در ذهن ما تداعی کننده پاکی، مهربانی، دلسوزی و آرامش است.
کد خبر: ۹۵۹۶۱۹۰
|
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸

از روانشناسی تا کارآفرینی؛روایت بانوی معلم زنجانی

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛از کودکی به ما آموخته‌اند که واژه «معلم» بسیار مقدس است، انسانی که همواره در ذهن ما تداعی کننده پاکی، مهربانی، دلسوزی و آرامش است.

 

مردان و زنانی که با هنر خاص خودشان ده‌ها کودک و نوجوان را ساعت‌ها در کنار هم در چهار دیواری با آرامش و متانت کنار هم می‌نشانند و راه روشن آینده را برایشان ترسیم می‌کنند.

 

معلمی شغل نیست، بلکه عشقی است که در مویرگ‌های سیستم آموزش و پرورش جریان یافته تا با در هم تنیدگی منظم و بی نقصش آینده‌ای درخشان را برای ایران سربلندمان رقم بزند.

 

واژه ایثار را می‌توان در تلاش مردان و زنانی ترجمه کرد که علی رغم کمبودها، فرسایش‌ها و چالش‌های اقتصادی عاشقانه پای تحصیل فرزندان ایران ایستاده‌اند تا راه درست زندگی کردن را آموزش دهند.

 

خانوم زینب امینی از آن دست افراد نیک روزگار است که آموزش و تربیت به همراه دلسوزی، سبب شده است که عمر خود را صرف در کارآفرینی و اشتغال برای همین نوجوانی کند که پای درسش می‌نشینند.

از روانشناسی تا کارآفرینی؛روایت بانوی معلم زنجانی

 

این معلم دلسوز علاوه بر تدریس در رشته خیاطی و هنر طراحی و دوخت ،دانشجوی دکترای روانشناسی بوده و وقتی عشق دانش آموزان به هنر خیاطی را می بیند زمینه اشتغال آنان را نیز همزمان با تحصیل فراهم میکند.

 

وی در گفت وگو با خبرنگار بسیج زنجان با بیان اینکه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) کارآفرینی را نوعی عبادت و ارزش آفرینی  دانستند ،گفت: بنده هنر آموز هنرستان کوثر بزینه رود خدابنده بوده که بر حسب وظیفه از سال ۱۴۰۱ زمینه ایجاد اشتغال و کار آفرینی را بصورت زیر بنایی با هنرجویان رشته خیاطی شروع کردم.

 

وی بااشاره به اینکه هنر‌آموز هنرستان کوثر منطقه بزینه رود شهرستان خدابنده است، افزود:هنرستان کوثر یکی از شاخص‌ترین هنرستان‌هایی است که هنرجو‌هایش در پایه ۱۲ رشته طراحی دوخت توانسته‌اند فعل خواستن توانستن است را با کمک دستان پر مهر معلمشان به خوبی صرف کنند.

 

ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان برای تحصیل در رشته طراحی دوخت 

 

خانوم امینی بابیان اینکه زمانی که به عنوان هنرآموز آن منطقه به هنرستان کوثر بزینه رود رفتم دیدم که هنرجویانی که دارای نمرات پایین و یا بی انگیزه بودند،وارد رشته خیاطی و طراحی دوخت می شدند،تصریح کرد: باایجاد رغبت و علاقه در بین دانش آموزان و صحبت با والدین آن ها در طول چند ماه علاقه و انگیزه در بین این عزیزان ایجاد  و نوعی نشاط و رقابت با دیگر رشته ها شروع شد و هنرجویان رغبت خودشان را عملا با حمایت خانواده ها نشان دادند.

از روانشناسی تا کارآفرینی؛روایت بانوی معلم زنجانی

 این معلم کارآفرین بااشاره به اینکه  در طول این چند سال با دغدغه و علاقه وافر ، ضمن ترغیب هنرجویان به هنرخیاطی و حتی والدین آنها ، این عزیزان را با اصول کار آفرینی و زمینه های موثر اشتغال آگاه نمودم،افزود:به طوری که هنرجویان آن منطقه محروم بدون مراجعه به بانک ها و موسسات دولتی و اخذ وام ، با علاقه تمام طلاهای خود را فروختند و گامی در تولید لباس و تامین امکانات نسبتا مناسب  برای تولیدی و کارگاه کوچک برداشتند و شروع به کار کردند که این امر موجب دلگرمی خانواده ها و رغبت دیگر خانواده ها برای تشویق فرزندان خود به این رشته ارزشمند شد.

 

کسب درآمد دانش آموزان در حین تحصیل

 

 

خانوم امینی بابیان اینکه دانش آموزان علاوه بر رشد درسی ،  گامی فراتر نهاده و در سال 1402 لباس مدارس دخترانه آن منطقه را خود تهیه و آماده کردند،خاطرنشان کرد:خود دانش آموزان در تهیه و تولید این لباس ها نقش مستقیم داشتند که هم هزینه ها برای خانواده ها مناسب شد و هم  ارتقای انگیزه برای هنرجویان ، سودهی هنرستان ، خوشحالی مدیریت هنرستان و عوامل آموزش و پرورش منطقه گردید.

از روانشناسی تا کارآفرینی؛روایت بانوی معلم زنجانی

وی باتاکید بر اینکه به دنبال رشد علمی و عملی هنرجویان در تولید لباس مدارس و همینطور دوخت لباس مجلسی  و تولید لباس پاییزه و بهاره ، تیشرت و انواع کراپ زنانه و فروش آن در سطح منطقه و توابع در بین دبیرستان های استان احساس اعتماد به نفس دانش آموزان افزایش یافت،ادامه داد:حتی دبیران خود هنرستان لباس های مجلسی و سفارشات  خودشان را به هنرجویان پایه دوازدهم سپردند.

 

علاقه هنرجویان متاهل برای آموزش در بستر تولید

 

این معلم کارآفرین با اشاره به اینکه علاقه و تلاش وافر هنرجویان موجب شد در طول مدت فعالیت  لوازم تولیدی را  از جمله چرخ های تولیدی صنعتی راسته دوز ، سردوز چهار نخه ، اتو های صنعتی و ... را به صورت نقد و اقساط خریداری و با وسیله شخصی خود  از زنجان به منطقه بزینه رود و تحویل هنرجویان دادم،اذعان کرد: اکنون اکثر هنرجویان از روستاهای اطراف آمده و دوخت و دوز و سفارشات روستای خودشان و حتی روستاهای اطراف را انجام می دهند  که این امر کمک بزرگی بر هزینه های زندگی و مدارس و حتی منبع درآمدی به خانواده ها میباشد.

 

خانم امینی اضافه کرد: اغلب هنرجویان نخبه و قوی اینجانب متاهل هستند و با وجود مشکلات ، با علاقه شدیدی این موضوع را دنبال می کنند.

 

این کارآفرین زنجانی به فعالیت خود در هنرستان فاطمه الزهرا (س) زنجان اشاره می‌کند و می‌گوید؛ علاوه بر هنرستان کوثر منطقه بزینه رود فرایند تولید را در هنرستان فاطمه الزهرا (س) زنجان را داشته‌ام که در مقایسه با سال قبل و اذعان مسوولان امر ، پیشرفت و کیفیت کار به نحوی شایسته و اصولی محقق شد که رضایت دانش آموزان، خانواده‌های آنان و همچنین مسئولان مدارس را به دنبال داشت. 

 

امینی با بیان اینکه امیدوارم با این کار خانواده‌های هنرجویان متوسطه اول که شناختی از این رشته ندارند بیشتر آشنا شوند، ادامه داد: آموزش همراه با تولید، خودکفایی و ایجاد اشتغال در بستر تولید در منطقه وجود دارد که متاسفانه از استان همدان با نرخ بسیار پایین برای تولیدی آنها قبول سفارش می‌کنند و بیشتر وقتشان صرف کار برای دیگران می‌شود.

 

وی در پایان به برخی سوابق و فعالیت های خود اشاره کرد و گفت:۱۵ سال فعالیت در زمینه طراحی ، دوخت و تولید لباس های مدارس ، شخصی و فعالیت در آموزشگاه ها و مزون های شخصی،سابقه سه سال تدریس موفق و ایجاد تحول در کار آفرینی در بزینه رود ،کسب رتبه معلم نمونه منطقه ای در سال 1402 ،کسب رتبه برتر الگو های تدریس در سطح استان ،کسب رتبه بانوی تاثیر گذار در سطح استان  و تالیف  کتاب «نگرش به مد و بحران هویت و بهزیستی روانشناسی»نمونه ای از سوابق و فعالیت های اینجانب می باشد.

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار