ثبت شیرینی چای مراغه در فهرست آثار ناملموس ملی

تبریز- روش تهیه سوغات شیرین و دلچسب مراغه در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.
کد خبر: ۹۵۹۱۳۴۴
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، شیرینی مخصوص چای مراغه از شکر و آب به همراه طعم دهنده‌های طبیعی تولید و برای نوشیدن چای از آن استفاده می‌شود.

این شیرینی دلچسب طرفداران بسیاری در آذربایجان شرقی دارد و با بیش از ۱۵۰ سال قدمت شیرین کننده کام مردم این شهر و مسافران است.

رئیس اتحادیه قنادان مراغه گفت: شکر پس از جوشیدن در آب در چهار مرحله فرآوری و به شیرینی نرم و خوش طعم برای نوشیدن چای تبدیل می‌شود.

حسین زاده افزود: با وجود شیرینی چای مصرف قند در مراغه خیلی پایین است روزانه در ۴۵ کارگاه شیرینی پزی این شهر بیش از چهار تن شیرینی مخصوص چای تولید و روانه بازار می‌شود.

وی ادامه داد: این شیرینی علاوه بر مراغه به شهر‌های همجوار از جمله بناب، ملکان، عجب شیر، آذرشهر، هشترود ، چاراویماق و به دیگر استان‌های کشور نیز ارسال می‌شود.

 رئیس اتحادیه قنادان مراغه گفت: این سوغاتی در گذشته به صورت ساده با طعم هل تولید و عرضه می‌شد ولی در چند سال گذشته طعم‌های پرتقالی، لیمویی، دارچینی، زعفرانی و گل محمدی به آن اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: روزانه در هر کارگاه به طور میانگین ۱۰۰ کیلوگرم شیرینی مخصوص چای تولید می‌شود و مصرف و تولید این شیرینی در ایام سفر‌های نوروزی در فصل بهار و تابستان زیاد و کارگاه‌های تولید شیرینی در این فصل‌های بیشتر کار می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار