بسیج گزارش می‌دهد؛

مردم نگران و مسئولان در پی وعده‌ها/ معضلی که دامن‌گیر شهروندان شده است

راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه میوه و تره‌بار از جمله وعده‌هایی است که طی سنوات مختلف از سوی مدیران و مسئولان شهری اراک با هدف رفاه شهروندان و توسعه سرانه‌های خدماتی داده می‌شود؛ وعده‌ای که تا تحقق همچنان فاصله دارد.
کد خبر: ۹۵۹۱۳۲۸
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ به هر جای شهر اراک که سرک بکشی وانت بارهای میوه فروشی را می‌بینی که شهر را به محاصره خود درآورده و مشکلات بسیاری را برای مردم و شهروندان ایجاد کرده‌اند. در اوج ساعات پیک ترافیک هر کدامشان چند متر به حریم جاده تعرض می‌کنند و بی‌توجه به بوق‌های ممتد رانندگان معترضی که در ترافیک مانده‌اند به کار خود ادامه می‌دهند. وضعیت موجود در این خصوص غیرقابل قبول و مصداق بارزی از تضییع حقوق عامه است و بی‌شک باعث بروز آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی خواهند شد.

گرچه استان مرکزی یکی از قطب‌های تولید میوه‌ و محصولات کشاورزی در کشور است و کیفیت تولیداتش به حدی است که بخشی از آن به استان‌های مجاور صادر می‌شود ولی به دلیل نبود نظارت‌های کافی بر بازار و جولان دلالانی که میوه را با نازل‌ترین قیمت از باغدار خریداری و با گزاف‌ترین قیمت به بازار عرضه می‌کنند باعث شده تا مردم استان از ظرفیت کشاورزی بهره لازم را نبرند و به نوعی قیمت‌ها تابع بازار عرضه و تقاضا به مانند دیگر کشور باشد.

تفاوتی در قیمت‌ها به عینه در مغازه و میوه‌بارها دیده نمی‌شود. تنها تفاوت در این است که وانت‌بارها مشکلات کمتری از نظیر مالیات، پرداخت هزینه انرژی، اجاره‌بها و ... را ندارند. 

یکی از شهروندان اراکی در گفتگو با خبرنگار بسیج درخصوص بازار میوه این شهر گفت: متاسفانه در اراک بازارچه میوه و تره باری نیست که مردم برای خرید خود به آن مراجعه کنند و اگر خواهان خرید میوه با قیمت مناسب‌تر باشیم ناچار بایستی به محدوده بازار مراجعه کنیم. هرچند میوه‌هایی که در این منطقه هم به فروش می‌رسند به واسطه عدم برخوداری از کیفیت مناسب باید نیمی از آن را بدور بریزیم!

وی افزود: کیفیت نامناسب میوه‌های عرضه شده در بازار میوه مرکز شهر بسیار پایین و این مسئله گاها موجب درگیری‌هایی بین مردم و فروشندگان می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان از تفاوت فاحش قیمت‌های میوه در اراک گلایه کرد و گفت: در مرکز شهر اراک در سه نقطه محدوده باغ ملی تا ابتدای کوچه آموزش و پرورش سابق، خیابان امیرکبیر (یا کوچه مرغی‌های سابق) و محدوده حصار تا ابتدای خیابان قائم مقام محل عرضه میوه و تره بار است این در حالیست که در هر سه نقطه عنوان شده میوه‌ها کیفیتی یکسان دارند و فروشندگان به صورت درهم میوه را به مردم می‌فروشند.

وی ادامه داد: اما قیمت‌ها بسیار متفاوت است برای مثال سیب در یک مغازه این روزها با قیمت هر کیلو 25 هزار تومان در مغازه دیگر به قیمت 30 هزار تومان به فروش می‌رسد هرچند این قیمت در مغازه‌هایی که مشتری اجازه دارد به صورت دست چین شده میوه را خریداری کند تا 45 هزار تومان هم افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از شهروندان نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارچه‌های عرضه میوه و تره بار گفت: متاسفانه شهرداری در سنوات‌های گذشته مراکزی را با عنوان بازارچه‌های محلی عرضه میوه در محلات مختلف احداث کرد اما این مراکز به مشاغل مختلف دیگر هم واگذار شد و میوه فروشی‌های مستقر در این مراکز هم گاها میوه‌ها را با قیمت بیشتر هم به فروش می‌رسانند!

وی افزود: عدم نظارت بر قیمت میوه‌های عرضه شده در شهر اراک و بی‌توجهی مسئولان به مشکلات مردم در این حوزه باعث شده تا دلالان بازار میوه هر روز قدرتمندتر شوند و پول بیشتری را به جیب بزنند.

با توجه به رشد بی‌رویه وانت‌های میوه‌فروشی و قیمت‌های مختلف در بازار میوه، انتظار می‌رود مدیران شهری نسبت به احداث بازرچه‌های عرضه میوه و تره‌بار اقدام جدی کنند.

با روی کار آمدن شورای ششم شهر اراک یکی از وعده‌ها، تکمیل و بهره‌برداری از بازارچه‌های میوه و تره‌بار در این شهر است که با گذشت دو سال همچنان تحقق نیافته است و مردم شهر را چشم انتظار باقی گذاشته است.
داود قربانی رئیس شورای شهر اراک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی درخصوص ساماندهی وانت‌های فروش میوه در خیابان‌های شهر گفت: تلاش شورای ششم جلب رضایتمندی همومی است لذا یکی از اقدامات در این راستا تأسیس سه بازارچه در سه نقطه از شهر است که ضمن ساماندهی و هدایت این وانت‌بارها به این بازارچه‌ها، شهروندان بتوانند بدون واسطه و 20 درصد زیر قیمت بازار، نیاز خود را خرید کنند.

وی افزود: برای تحقق این امر تعاون روستایی اعلام آمادگی کرده است که همکاری لازم را در گرفتن میوه از سرشاخه و ارائه آن با قیمت پایین‌تر از بازار داشته باشد.

رئیس شورای ششم شهر اراک با بیان اینکه  یکی از مهمترین اهداف احداث این بازارچه‌ها، علاوه بر رفاه شهروندان، توسعه سرانه‌های خدماتی شهر است، یادآور شد: سه بازارچه عرضه میوه در شهرک پردیس دو، انتهای جهانگیری و پارک شهر تأسیس شده که به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین سیاست‌های شورای ششم، تأمین زیرساخت‌های رفاه شهری و توسعه سرانه‌های خدماتی در محلات است که احداث بازارچه‌های میوه و تره‌بار یکی از برنامه‌های مهم برای رسیدن به این هدف است.

سید وحید میرنظامی عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: در سال جاری اعتبار خوبی برای ساخت و تجهیز مراکز عرضه مستقیم میوه و تره‌بار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این سه بازارچه آماده بهره‌برداری استف گفت: مشکل این سه بازارچه آئین نامه مالی و معاملاتی شهرداری و نگاه دستگاه‌های نظارتی بوده که با آنچه که مدنظر شورا است کمی تفاوت دارد.

وی افزود: با توجه به مغایرتی که در نگاه اعضای شورا با دستورالعمل‌ها و ملاحظات دستگاه نظارتی وجود دارد، با گذشت یک سال شهرداری هنوز نتوانسته است بازارهای عرضه مستقیم میوه و تره‌بار را بر اساس استانداردها و نمونه‌های مشابه در استان‌های تهران و اصفهان و دیگر نقاط دیگر کشور را به بهره‌برداری برساند.

عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: شورای شهر به وعده خود مبنی بر تأمین اعتبار عمل کرد و شهرداری این سازه‌ها را ایجاد و آماده کرده است.

بهره‌برداری از این سه بازارچه در حالیست که مدیران شهری تا پایان سال گذشته راه‌اندازی 10 بازارچه را تا پایان سال 1402 به مردم وعده داده بودند. بایستی برای رفع مشکلات شهری به این نکته توجه داشت که ابتدا باید زیرساخت‌ها و شرایط قانونی را مهیا کرد تا بتوان زمان مشخصی را برای مقابله و رفع مشکل اعلام کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار