رزمنده و جانباز بافقی در گفتگو با بسیج:

رزمندگان یزدی در عملیات فتح المبین حماسه های بسیاری خلق کردند

کد خبر: ۹۵۸۸۹۴۸
|
۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بافق؛ عملیات فتح المبین از میان عملیات‌های گوناگون جنگ تحمیلی، از مهمترین و غرورآفرین‌ترین نبرد‌های هشت سال دفاع مقدس بود که به صورت مشترک به وسیله سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوم فروردین ۱۳۶۱ خورشیدی انجام شد.
دراین باره "محمدرضا دهقانزاده رزمنده و جانباز بافقی در گفتگو با بسیج، عملیات فتح المبین با رمز《یازهرا (س) 》را روایت می‌کند.

وی به غرب رود کرخه، استان خوزستان جهت دور کردن ارتش بعث عراق از شهر‌های شوش، اندیمشک و دزفول و جاده مواصلاتی اندیمشک_اهواز و چندین روستا توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران وسپاه پاسداران و نیرو‌های مردمی اشاره داشت و افزود: با شروع جنگ تحمیلی یکی از محور‌های هجوم ارتش بعث عراق فکه بود؛ که با گذشتن از مرز وپاسگاه مرزی فکه ورودخانه دویرج از طریق جاده دهلران به پل نادری وجاده فکه به چنانه وپل نادری با اشغال حدود ۷۰ کیلو متر و تصرف چندین روستا و آبادی به غرب رود کرخه رسیدندو شهر‌های شوش، اندیمشک ودزفول وجاده استراتژیک ومهم اندیمشک _ اهواز را در تیررس ودید خود قرار دادند.

دهقانزاده ادامه داد: پس از عملیات طریق القدس که شهر بستان آزاد شد؛ عملیات دیگری برنامه ریزی ومقدمات کار انجام گرفت، قبل از آغاز عملیات ارتش عراق به خاطر اینکه رزمندگان ایران عملیاتی انجام ندهند اقدام به تک (هجوم) در تنگه چذاب نمود.

جانباز هشت سال دفاع مقدس توضیح داد: چذابه در جنوب فکه و ۲۰ کیلومتری شمال بستان قرار دارد، از غرب به‌هور الهویزه از شرق به تپه ماهور‌ها وتپه‌های رملی که عبور مرور از آن‌ها ناممکن می‌باشد.

وی تصریح کرد: این تنگه برای ارتش عراق بسیار مهم بود؛ لذا ۱۸ بهمن سال ۱۳۶۰ به چذابه مجددا حمله کرد و چند لشکر وچندین گردان از رزمندگان به مقابله با دشمن پرداختند و جنگ شدیدی صورت گرفت و۱۵ روز ادامه داشت و جنگ تن به تن انجام می‌شد.

جانباز بافقی با بیان اینکه تعدادی از رزمندگان اسلام به شهادت رسیدند و همچنین تلفات زیادی به ارتش عراق وارد شد، گفت: عده زیادی از رزمندگان استان یزد نیز در نبرد چذابه در تیپ‌های مختلف حضور داشتند که چندین نفر از آن‌ها به شهادت رسیدند.

وی از شهدای بافق در این عملیات یاد کرد و نام برد: شهید محمد جواد فتوحی بافقی فرزند بمانعلی و شهید سید جواد متولی زاده نیز در نبرد چذابه به شهادت رسیدند.

دهقان زاده با اشاره به وضعیت و شرایط سخت عملیات بیان کرد: شهید صیاد شیرازی در جمع عده‌ای از رزمندگان تعریف می‌کردند؛ که قبل از انجام عملیات وضعیت جبهه‌ها را باید به عرض امام خمینی (ره) می‌رساندیم واز حضرت کسب تکلیف میکردیم قرار شد اینجانب (شهید شیرازی) یا فرمانده سپاه آقای رضایی یکی در منطقه بمانیم و یک نفربه تهران رفته و وضعیت را به امام توضیح بدهد.

وی اضافه کرد: یکی از خلبانان فانتوم (هواپیمای جنگی) گفت؛ من می‌توانم یکی از شما را در کابین کمک خلبان به تهران برده وباز گردانم، من (شهیدشیرازی) در جبهه ماندم و آقای رضایی خدمت امام رسیده وضعیت جبهه را بیان کردند وقتی وضعیت را برای امام توضیح دادند امام فرموده بودند شما بروید وکار خود را با اطمینان انجام دهید.

رزمنده و جانباز بافقی گفت: شهید صیاد بیان کردند؛ در قرارگاه استخاره قران گرفته شد، سوره فتح آمد وبه همین خاطر نام عملیات فتح المبین نامگذاری شد.

وی با اشاره به آغاز عملیات مشترک ارتش وسپاه طی ۴ مرحله وبا ۴ قرارگاه دوم فروردین سال ۶۱ عنوان کرد: قرار گاه قدس با چند تیپ و لشکر از سپاه وارتش از شمال منطقه امامزاده عباس ودشت عباس به سمت دشمن در عین خوش حمله نمودند؛ پاتک شدید دشمن باعث شد پیشروی چندانی نداشته باشند قرارگاه فتح ازسمت جاده اندیمشک - اهواز به سمت ارتفاعات میشداغ ورقابیه به سمت دشمن هجوم بردند وتنگه رقابیه ودوسلک وتنگه ذلیجان را در جنوب منطقه تصرف کردند وقرارگاه نصر ازشما پل نادری وشاوریه به سمت منطقه ابو صلیبی وعلی گره زد عملیات کرده ومقررات فرماندهی دشمن را تصرف کردند.

دهقان زاده افزود: رزمندگان قرارگاه فجر نیز از مقابل شهر شوش وغرب رود کرخه به سمت سایت‌های ۴ و۵ ورادار خانه وچنانه هجوم ومنطقه را پاکسازی کردند، بدین ترتیب تعدا زیادی از روستا‌ها آزاد وشهرهای شوش، دزفول و اندیمشک وجاده مواصلاتی اندیمشک _ اهواز از برد وتیررس توپخانه ارتش عراق خارج شد. وضربه سخت وسنگین به دشمن وارد شد بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک وطن عزیزمان پاکسازی وآزاد و عده زیادی کشته وزخمی وبیش از ۱۵ هزار نفر اسیر شدند و وسایل وتجهیزات زیادی نیز به غنیمت گرفته شد.

رزمنده دلاور از رزمندگان یزدی حاضر در این عملیات با سازماندهی در تیپ‌های مختلف از جمله نجف اشرف، علی بن ابیطالب وامام حسین (ع) یاد کرد و گفت: رزمندگان استان یزد حماسه‌های بسیاری خلق کردند؛ عده‌ای نیز به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: در این عملیات شهید ((عباس کلانتری)) که فرمانده دسته و خبرنگارنیز بوددر رقابیه به فیض عظمای شهادت رسید.

الهام‌نصیرزاده بافقی

ارسال نظرات
آخرین اخبار