فلک الافلاک شاهکار معماری لرستان

قلعه فلک‌الافلاک یا دژ شاپور، قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد است، این قلعه با شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و قرار است تا پایان امسال به ثبت جهانی برسد.
کد خبر: ۹۵۸۷۸۹۳
|
۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، خرم آباد مرکز استان لرستان مهد تمدن است که آثار تاریخی از جمله قلعه، منار و خانه‌های تاریخی فراوانی را شامل می‌شود، از مهمترین و زیبا ترین این آثار دژ شاپور یا همان قلعه فلک الافلاک است که در مرکز شهر خرم‌آباد واقع شده است.

این قلعه که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده همواره در نوروز میزبان گردشگران بسیاری است.

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی قلعه فلک الافلاک گفت: این اثر ارزشمند و دیدنی بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد قرار گرفته که چشمگیرترین اثر تاریخی و گردشگری این شهر است.

 

ابراهیمی افزود: تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد که از بدو شکل گیری تا به حال کاربری‌های سیاسی، نظامی، خزانه سلطنتی، مقر حکومتی، پادگان نظامی و زندان سیاسی داشته است. موزه باستان شناسی، مردم شناسی و آزمایشگاه مرمت اشیا از مهم‌ترین بخش‌های این بناست.

 

وی گفت: مجموعه و بناهای داخل قلعه به دوره پهلوی اول و برخی به دوره قاجاریه می رسد.

 

سالاروند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان هم گفت: موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی قلعه امسال یکی از پربازدیدترین قسمت های قلعه بوده و بیش از ۱۵ هزار گردشگر از آن بازدید کردند.

 

اسرار این قلعه تاریخی در طول زمان توجه باستان شناسان بسیاری را به خود جلب کرده است. ساخت این قلعه روی صخره‌های کوهپایه‌ای و حفر چاهی عمیق در حیاط قلعه فلک الافلاک، از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه کارشناسان هستند.

 

قلعه فلک الافلاک با شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و قرار است تا پایان امسال به ثبت جهانی برسد.

ارسال نظرات