استاد دانشگاه:

اقامه واقعی نماز حلال همه مشکلات است

همایش ایده یابی و جذابیت بخشی نماز برای نسل جوان در سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۸۴۸۶۳
|
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ دکتر احمدرضا بسیج در همایش ایده یابی نماز و جذابیت بخشی نماز برای نسل جوان در حسینیه آیت الله بهاءالدینی سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام گفت: هر عملی که مورد قبول درگاه الهی باشد، عبادت محسوب می شود.

وی افزود: همه عبادت ها در یک سطح نیستند؛ بلکه مراتب و درجات آنها با هم متفاوت است؛ مانند نور خورشید و شمع که هردو نور دارند؛ ولی کیفیت و کمیت آنها با هم یکسان نیست.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: نماز اولین چیزی است که طبق روایات معصومین، بعد از مرگ پیرامون آن از بنده سوال می شود و اگر کسی نمره قبولی در بحث نماز گرفت، سایر اعمالش نیز پذیرفته می شود.

دکتر بسیج، گفت: در هیچ جایی از قرآن نیامده که نماز بخوانید؛ بلکه اقامه نماز برای ما ذکر شده، چرا که نماز ستون دین است و همچون یک ساختمان که همه بار آن روی ستون هاست، با اقامه نماز بعنوان ستون دین؛ اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هنر، سبک زندگی، معماری شهری و ... همه به این نماز وابسته هستند.

وی افزود: اگر نماز در جامعه درست شود، چون ستون دین است؛ همه مسایل دیگر هم درست می شوند؛ زیرا عرفان- مکتب- فلسفه و ... همه چیز در نماز است.

استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: حضرت امام باقر علیه السلام می فرمایند؛ اگر یک دکمه لباس غصبی باشد، نماز فرد مورد قبول نیست، یعنی اگر به اندازه یک دکمه لباس کم کاری کرده باشیم، هم باعث عدم قبولی نماز می شود و هم سایر اعمالمان دچار مشکل خواهند شد.

وی، با اشاره به اینکه معراج پیامبر یک مسئله تمثیلی است؛ اظهار کرد: من و شما هم می توانیم به معراج برسیم؛ اما راه آن از طریق نماز است و هیچ راه دیگری ندارد.

سخنران این مراسم، میزان قبولی نماز را در خودش نهفته دانست و گفت: وقتی گفته می شود «ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر»، اگر بنده ای دید که نمازش او را از بدی ها، زشتی ها و گناهان باز می دارد، یعنی نماز را اقامه کرده است.

وی، نماز را یکی از عوامل پاکی انسان دانست و گفت: فرد نمازگزار در صورت ارتکاب گناه و خطا نیز ناراحت شده و بلافاصله توبه می کند. نماز مونس و انیس است و چون یکی از ذکرها نماز می باشد؛ طبق آیه شریفه «الا بذکرالله تطمئن القلوب»، باعث آرامش انسان می شود.

دکتر بسیج، کمال نماز را به این دانست که در جامعه سَریان و جریان پیدا کند و افزود: اقامه نماز وقتی محقق می شد؛ که بنده حق النفس، حق الناس و حق الله را رعایت کند.

وی با یادآوری جنبه های سلبی و ایجابی دین، تصریح کرد: باید در عدم پایبندی به اجرای احکام دینی سه گروه داریم که  باید برای هرکدام از آنها روش های خاص خودشان را درنظر گرفت. یک دسته شبهه علمی دارند. گروهی شهوت عملی دارند و دسته دیگر شرایط زمینه ای برایشان فراهم نیست.

ارسال نظرات