۹ میلیون اصله نهال در نهالستان مغان تولید می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: سال آینده ۹ میلیون اصله نهال در ۲۶۴ هکتار نهالستان مغان تولید می‌شود.
کد خبر: ۹۵۸۳۹۸۹
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

۹ میلیون اصله نهال در نهالستان مغان تولید می‌شود

محمود قلی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج از کاشت ۷۵ هزار اصله نهال توت در نهالستان مغان خبر داد و افزود: در راستای اجرای تفاهم‌نامه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی این تعداد نهال توت با هدف احیای صنعت نوغانداری و ابریشم برابر ظرفیت اعلام شده برای استان اردبیل، در نهالستان مغان کشت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل یادآورشد: این عملیات بخشی از برنامه توسعه پوشش گیاهی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال در کشور است.

قلی‌زاده به اعزام تیم ویژه برای حفاظت از جنگل‌های شهرستان نمین اشاره کرد و گفت: با توجه به ارزش بالای جنگل‌های نمین، برای حفاظت از این جنگل‌ها، تیم کمکی از سایر شهرستان‌ها به‌صورت نوبتی به این منطقه اعزام می‌شود.

وی با بیان اینکه صیانت و حفاظت از منابع ملی وظیفه همگانی است و نیازمند مساعدت مسئولان و مردم هستیم، ادامه داد: استان اردبیل دارای سه نوع ناحیه جنگل هیرکانی، ارسباران و ایرانی-تورانی از پنج نوع جنگل موجود در کشور است و برای اولین بار در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت از این جنگل‌ها به استان اختصاص یافته است.

قلی‌زاده همچنین در خصوص رفع تصرفات از اراضی ملی استان در سال جاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۹۵۳هکتار اراضی ملی استان اردبیل از متصرفین رفع تصرف و به بیت‌المال بازگردانده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع ، قانونگذار وظیفه حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی را به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور داده و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز حسب وظیفه ذاتی و قانونی به‌طور شبانه‌روزی با سوداگران و متعدیان به اراضی ملی برخورد می‌کند.

وی ضمن تمجید از تعامل و مساعدت دستگاه قضایی استان ادامه داد: این اداره کل بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، هر گونه تخریب و تصرف عدوانی به عرصه‌های مذکور را احصا و مراتب را طی تشکیل پرونده تخلف به مرجع قضایی احاله می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی طبق اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه عمومی است، افزود: مشارکت همه‌جانبه و آگاهانه اقشار مختلف و همکاری مردم ، همیاران طبیعت و نیز دستگاه‌های اجرایی در حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی ضروری است.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار