شنوایی ۱۴ هزار و ۴۸۱ کودک در استان اردبیل غربالگری شد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان اردبیل از اجرای غربالگری شنوایی برای ۱۴ هزار و ۴۸۱ کودک در استان با هدف پیشگیری از اختلالات شنوایی و گفتاری خبر داد.
کد خبر: ۹۵۸۳۹۸۴
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

شنوایی ۱۴ هزار و ۴۸۱ کودک در استان اردبیل غربالگری شد

پرویز پروین روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج با گرامیداشت ۱۳ اسفند روز جهانی شنوایی، روزی برای آگاهی عمومی مراقبت از شنوایی گفت: این کودکان در ۲۸ پایگاه با ۱۷ دستگاه مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: غربالگری شنوایی برای کودکان سه تا پنج ساله با مراجعه به مهدهای کودک استان با هدف کاهش هزینه‌های درمان و پیگیری مداخلات درمانی اجرا می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان اردبیل افزود: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران در سه سطح غربال، تشخیص و مداخله انجام می‌گیرد که هریک باید به ترتیب در زمان‌های پیش از یک ماهگی، سه ماهگی و ٦ ماهگی انجام شود.

وی با اشاره به این که اولین حسی که در جنین انسان تشکیل می‌شود حس شنوایی است ، تصریح کرد: صرف‌نظر از اختلالات ژنتیکی ، حس شنوایی بیشترین احتمال آسیب‌دیدگی را در دوران جنینی دارد و اولین حسی که در نوزاد باید ارزیابی شود حس شنوایی است.

او اظهار داشت: غربالگری شنوایی شیرخواران و نوزادان در بهزیستی استان اردبیل با هدف شناسایی اختلالات شنوایی قبل از سه ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از ٦ ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی، اقتصادی و نظایر آن صورت می‌گیرد.

پروین ادامه داد: اجرای این برنامه و کشف و شناسایی به موقع اختلالات شنوایی می‌تواند در مدیریت و پیشگیری از افت شنوایی در کودکان و کاهش تبعات اقتصادی و مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی ناشی از آن موثر باشد.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است ، بیش از ۲۷ هزار خانوار زیرپوشش بهزیستی این استان هستند که از این تعداد ۱۵ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار