خبرهای داغ:

هنر چیق بافی با اشتغال‌زایی برای ۹۰ نفر در استان ایلام

این بانوی کارآفرین برای ۹۰ نفر اشتغال‌زایی را فراهم کرده است که ۴۰ نفر از این هنر آموزان به صورت مستقیم وارد بازار کار شده اند.
کد خبر: ۹۵۷۹۶۲۷
|
۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، هاجر آماده از شهرستان ملکشاهی استان ایلام در هنر چیق بافی است که این هنر را از مادر و پدرش آموخته است.

هنر چیق بافی با قدمت ۸ هزار ساله یکی از صنایع دستی استان ایلام است که به ثبت ملی نیز رسیده و کاربرد و طرفداران بسیاری دارد که زمینه اشتغال بسیاری را نیز در این زمینه فراهم کرده است.

هنر چیق بافی با اشتغال‌زایی برای ۹۰ نفر در استان ایلام

این بانوی هنرمند اقدام به راه اندازی کارگاه و افزایش میزان تولید و دریافت سفارشات از سایر استان‌ها با شرکت در نمایشگاه‌ها برای فروش صنایع دستی کرده است.

این بانوی کارآفرین برای ۹۰ نفر اشتغال‌زایی را فراهم کرده است که ۴۰ نفر از این هنر آموزان به صورت مستقیم وارد بازار کار شده اند.

هاجر آماده از سال ۱۳۹۶ هنر چیق بافی را که قدمتی هشت هزار ساله دارد و یکی از هنر‌های بومی ایلام است را به صورت جدی شروع کرده است و از سال ۱۳۹۸ با خلاقیت و نوآوری این هنر را گسترش داده است.

این بانو که سال گذشته به عنوان بانوی کارآفرین معرفی شده است. همچنان در کنار پدر و مادرش در کارگاه کوچک مشغول به کار است.

از خلاقیت‌ها و ابتکار‌های مادرش در حوزه چیق بافی میگوید هاجر آماده ۲ کارگاه ثابت و سیار در شهرستان‌های ملکشاهی و مهران استان ایلام دارد که در کنار تولیدات آموزش‌هایی به مددجویان بهزیستی ارائه میکند تا منبعی برای کسب درآمد شود.

این بانوی کارآفرین سال گذشته ۵۰ میلیون تومان تسهیلات از قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج گرفته و توانسته است زمینه اشتغال خانگی و آموزش افراد بیشتری را در این هنر فراهم کند.

آماده از فروش تولیدات چیق بافی در بازارچه صنایع دستی میگوید که تنها برای عرضه صنایع دستی به این بازارچه اکتفا نکرده است و با حضور در نمایشگاه‌ها و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی هنر چیق بافی را به خارج از کشور نیز معرفی کرده است.

هنر چیق بافی با اشتغال‌زایی برای ۹۰ نفر در استان ایلام

وی درباره این هنر میگوید چیق یک بافت حصیری مانند به پهنای تقریبی ۱۵۰ سانتی متر است که بر روی آن نقش‌های متفاوتی به وسیله نخ‌های رنگارنگ پشمی ایجاد می‌شود چیق با استفاده از «نی» که در اطراف رودخانه‌هایی که در مسیر مراتع گرمسیری وجود دارد بافته میشود.

وی اضافه میکند استفاده از موی بز در بافتنی‌ها باعث میشود که چیق به یک نوع عایق گرما و سرما تبدیل شود یعنی وقتی فصل سرما می‌شود و یا به آن باران برخورد کند رطوبتی که ایجاد شده باعث می‌شود که نی‌ها به هم چسبیده شوند و در نهایت از ورود سرما به داخل چادر جلوگیری کنند و هنگامی که فصل گرما فرا می‌رسد نی‌ها از هم فاصله میگیرند و باعث عبور هوای خنک به داخل چادر می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار