خبرهای داغ:
دستاورد انقلاب/نیروگاه شهید رجایی، صرف فعل «خواستن» و «توانستن»؛

صنعت برق از افزایش ۱۳ برابری تولیدی برق پس از انقلاب تا خودکفایی در تولید قطعات نیروگاهی در داخل کشور

صنعت برق از افزایش ۱۳ برابری تولیدی برق پس از انقلاب تا خودکفایی در تولید قطعات نیروگاهی در داخل کشور
نیروگاه شهید رجایی قزوین جزو نیروگاه های برتر در صنعت برق کشور است که با استفاده از نیروی متخصص داخلی توانسته بیش از ۹۵ درصد از قطعات مورد نیاز نیروگاه را در داخل کشور تامین نماید.
کد خبر: ۹۵۷۸۸۵۲
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

قزوین_ به گزارش بسیج، پیروزی انقلاب اسلامی، نقطه عطفی در تاریخ کشور ما شد. چرا که زمینه رشد و خودکفایی در عرصه های مختلف کشور با استفاده از توان و ظرفیت نیروی جوان فراهم شد و قطع وابستگی در این عرصه ها، موجب فراهم شدن زمینه رونق اقتصادی و اشتغالزایی و ایجاد مشاغل جدید گردید. 

ایران اسلامی در شرایط رشد کرد و توانست به خودکفایی برسد که دشمنان با هدف سرنگونی نظام و انقلاب، اقدام به تحریم های مختلف در سالیان متمادی کردند اما تحریم ها زمینه ای برای رشد و بالندگی کشور عزیزمان شد و جوانان غیور و مبتکر ایرانی توانستند از دل این تهدیدها، فرصت ها را ایجاد نمایند و در عرصه های بین المللی همواره نام پرآوازه ایران، درخشید.

یکی از عرصه های توانمندی و قطع وابستگی، صنعت برق است. پس از انقلاب اسلامی و با آغاز محاصره‌های اقتصادی و تحمیل جنگ، که خسارات سنگینی بر تاسیسات صنعت برق وارد کرد، کارشناسان خارجی که در دوران پهلوی، اداره‌کننده صنعت برق بودند، از کشور خارج شدند. در بحبوحه روزهای انقلاب و جنگ ایران و عراق، آنچه در صنعت به عنوان خط‌مشی اصلی مطرح شد، معنا بخشیدن به واژه «خودکفایی» بود. 

طرح کلی صنعت برق پس از انقلاب، رسیدن به خودکفایی از طریق سرمایه‌گذاری در ایجاد کارخانه‌های تولیدی، استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور و پیمانکاران داخلی، نزدیکی به برخی کشورهای غیرمتعهد برای تبادل کالا و فناوری آنان در صنعت برق، برق‌رسانی به روستاها و ایجاد تسهیلات برای افزایش مصرف برق در بخش کشاورزی بود. چنان‌که در فاصله سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ سالانه به طور متوسط به بیش از ۱۸۰۰ روستا برق‌رسانی شد. علاوه بر این، با تجدیدنظر اساسی در برنامه‌ریزی‌های گذشته، بازنگری در سیاست‌ها و اهداف وزارت نیرو و بررسی کلیه طرح‌های قبل از انقلاب، طرح‌هایی که با اصول و اهداف کلی انقلاب مغایر بودند، کنار گذاشته شدند. 

نیروگاه حرارتی شهید رجایی قزوین، یکی از قطب های تولید برق کشور است که خودکفایی را به عرصه ظهور رسانده و با استفاده از ظرفیت نخبگان جوان و با نگاه جهادی و فرهنگ بسیج توانسته به خوبی ماموریت خود را برای خدمت رسانی به مردم عزیز به بروز رساند.

 ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: بیش از سه دهه از فعالیت نیروگاه شهید رجایی می‌گذرد؛ اولین واحد نیروگاه شهید رجایی؛ واحد بخار، سال ۷۱ به مدار آمد و در ادامه هم واحدهای بعدی بخار و واحدهای گازی که نیروگاه سیکل ترکیبی ما در حال حاضر است؛ واحد گازی سال ۷۳ به مدار آمد و به مرور تبدیل به سیکل ترکیبی شد و در نهایت بیش از سه دهه از فعالیت نیروگاه با ظرفیت اسمی تولید ۲ هزار و ۴۲ مگاواتی که به آن نیروگاه به اصطلاح دو هزار مگاواتی می‌گویند؛ فعالیتش را آغاز کرد.

ابوالفضل موتابها بیان کرد: نیروگاه شهید رجایی اهمیت ویژه‌ای در تولید صنعت برق دارد چرا که زنجیره تکمیل انرژی الکتریکی و رساندن آن به دست مصرف کننده اعم از کشاورزی، صنعتی و خانگی مستلزم این است که برق در نیروگاه‌ها تولید بشود و نیروگاه شهید رجایی یکی از مهم‌ترین نیروگاه های کشور است که توسط دکل‌های انتقال و پست‌های فوق توزیع، این انتقال را انجام و در نهایت توسط شرکت توزیع به دست مصرف کننده می‌رسد.

تولید بیش از ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق به صورت سالانه توسط نیروگاه شهید رجایی 

وی با اشاره به اهمیت ویژه نیروگاه شهید رجایی گفت: این نیروگاه برق مورد نیاز کشور را تامین و سالانه بیش از ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می کند و برق بیش از سه میلیون نفر را تامین می‌کند و به لحاظ ارائه برق با کیفیت یعنی برقی که هم ولتاژ و هم فرکانسش استاندارد باشد؛ نیروگاه شهید رجایی در تثبیت این موضوع، هم در قزوین و هم استان‌های البرز، تهران و گیلان نقش آفرینی می‌کند.

 موتابها اظهار کرد: نیروگاه شهید رجایی به واسطه عملکرد خوبی که از ابتدا یعنی سال ۷۱ داشته و هم حمایت و پشتیبانی مسوولان ذیربط صنعت برق و هم تلاش تمام متخصصان داخل نیروگاه همیشه جزو نیروهای ممتاز و رتبه برتر کشور بوده است به گونه‌ای که در شش سال اخیر یعنی از ۱۴۰۱ به قبل به صورت پیاپی با بررسی عملکرد صنعت و نیروگاه‌های کشور حائز رتبه نخست شده است.

فعالیت نیروگاه شهید رجایی، نتیجه تلاش متخصصان داخلی است

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین در ادامه با اشاره به ظرفیت متخصصان داخلی افزود: نیروگاه شهید رجایی متخصصانی دارد که از سنوات قبل تا کنون در زمینه برنامه‌های سرویس، نگهداری، بهره‌برداری و تعمیرات جزو اولین نیروگاه‌ها بوده اند که تمام برنامه‌های نگهداری و تعمیرات را با استفاده از توان و ظرفیت خود انجام می‌دهند و این امر میسر نیست مگر اینکه تلاش فراوانی صورت گیرد و آموزش‌های بسیاری در این مسیر ایجاد شود.

وی ادامه داد: تمام تعمیرات اساسی که در نیروگاه شهید رجایی انجام شده تماماً توسط متخصصان نیروگاه البته به پشتیبانی بیرون انجام شده، چون به تنهایی در ابتدا این امر موثر نبوده و الحمدالله این دانش و تخصص در داخل کشور وجود داشته و به مرور به بلوغ رسیده است؛ ما در زمینه نگهداشت نیروگاه و ساخت قطعات به سطح بسیار خوبی رسیده ایم و به کار بردن عبارت «خودکفایی» و «استقلال»؛ اغراق نیست.

افزایش ظرفیت هفت هزار و ۹۰۰ مگاواتی برق نیروگاه ها در دولت سیزدهم

موتابها یادآور شد: در دولت سیزدهم، صنعت برق با سرعت بیشتری نسبت به سنوات قبل به حرکت ارزنده خود ادامه داد؛ طی عملکرد دولت سیزدهم از شهریور ۱۴۰۰ به بعد، ظرفیت تولید نیروگاه‌ها حدود هفت هزار و ۹۰۰ مگاوات افزایش یافته که بخش عمده آن یعنی ۶ هزار مگاوات آن از طریق به مدار آمدن ظرفیت و حدود دو هزار مگاوات آن بروز رسانی و بعضی از نیروگاه‌هایی که فعالیتشان به دلایلی دچار اشکال شده بود با حداکثر توان شروع به تولید نمودند که این اتفاق مهم رقم خورد و وزارت نیرو گام‌های ارزنده‌ای در کاهش ناترازی تولید برداشت.

ابوالفضل موتاب‌ها یادآور شد: نزولات آسمانی طی خشکسالی های اخیر که امسال هم با آن مواجه هستیم، کاهش پیدا کرد در حالی که بیش از ۱۲ هزار مگاوات از برق تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود؛ با کاهش نزولات آسمانی این تولید محقق نمی‌شود و باید جبران این بار تولیدی را نیروگاه‌های حرارتی انجام دهند. در حالی که نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌هایی هستند که سوخت فسیلی «گاز، سوخت های مایع و زغال سنگ» مصرف می‌کنند و نیروگاه شهید رجایی در زمره نیروگاه‌های حرارتی ست که این امر وظیفه ما را سنگین‌تر و پررنگ‌تر می‌کند.

کاهش نزولات آسمانی، مانع استمرار فعالیت نیروگاه های برق آبی می شود 

وی ادامه داد: بیش از ۹۱ هزار مگاوات قدرت منصوبه کشوری ماست که بیش از ۷۴ هزار مگاواتش نیروگاه‌های حرارتی هستند؛ اما همین ۷۴ هزار مگاوات در حال حاضر بیش از ۹۲ درصد از برق کشور را تامین می‌کند؛ برق آبی‌های ما به دلیل کم بودن نزولات آسمانی نمی‌توانند مستمر در مدار تولید باشند.

افزایش ۱۳ برابری تولید برق پس از انقلاب 

وی با اشاره به دستاوردهایی که بعد از سال ۵۷ به دست آمد، گفت: در آن دوران، میزان تولید کشور ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود؛ امروز این میزان به بیش از ۹۱ هزار مگاوات یعنی ۱۳ برابر افزایش یافته است. این در حالی است که جمعیت کشور در سال ۵۷ حدود ۳۲ میلیون نفر بود و امروز جمعیت حدود ۹۰ میلیون نفر است. یعنی جمعیت سه برابر و تولید بیش از ۱۳ برابر شده است و این امر بیانگر امکانات، رفاه، امنیت، آسایش، آرامش و بهتر چرخیدن چرخه اقتصادی ست.

۹۵ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور تولید می شود 

 موتابها اظهار کرد: در زمینه ساخت و بازسازی قطعات نیروگاهی به خصوص قطعات متریکال که نزدیک به ۸۰ درصد استهلاک قطعات نیروگاهی، متریکال ها هستند؛ در حال حاضر حدود ۹۵ درصد این قطعات در داخل کشور ساخته می‌شود و تا صد درصد راهی نمانده است. در بعضی از امور نیازی نیست که ورود پیدا کنیم چون صرفه اقتصادی ندارد؛ اما اگر مجبور باشیم صددرصد قطعات را هم می سازیم و این یعنی بی‌نیازی و بیانگر این است که تحریم‌ها جاری شده اما اثر موثری بر ما نداشته است.

کارکنان نیروگاه ها سربلند میدان های تولید هستند  

وی ادامه داد: طی سال‌های جنگ و بعد از آن تحریم‌ها بیشتر شد؛ اما نیروگاهی‌ها از منظر تولید سربلند بودند و در تامین برق مطمئن و مستمر برای ملت شریف ایران تمامی تلاش خود را کردند و تا به این لحظه موفق بودند.

نگاه دولت سیزدهم، افزایش توان تولید و کاهش ناترازی ها در عرصه تولید برق است

ابوالفضل موتابها تصریح کرد: در زمینه ساخت نیروگاه، توجه دولت سیزدهم به این سمت و سو است که بتوانیم نیروگاه های حرارتی را طراحی، نصب و راه‌اندازی بکنیم و هم به سمت تجدید پذیرها برویم. امروز کل دنیا به دلیل بحث آلایندگی محیط زیستی و به دلیل کمبود سوخت‌های فسیلی به این سمت و سو حرکت کرده‌اند و در دستور دولت و وزارت نیرو است که ظرف یک زمان کوتاهی حداقل چهار هزار مگاوات تجدیدپذیرها را در کمتر از یک سال محقق کنیم که با این ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی تجدیدپذیرها که حدود یک درصد از برق تولیدی کشور را تامین می‌کند به پنج هزار مگاوات تبدیل شود و با این روند ناترازی تولید را کاهش بدهیم.

وی یادآور شد: در استان قزوین در خصوص تجدیدپذیرها با توجه به نیروگاه‌های بادی که وجود دارد ،استان از این منظر نسبت به کل کشور عقب نیست و بیش از ۳۰ درصد تجدید پذیرها در استان قزوین است.

صرف فعل «خواستن» و «توانستن» در عرصه تولید برق، نتیجه فرهنگ بسیج است 

وی در پاسخ به خبرنگار بسیج مبنی بر اینکه فرهنگ بسیج چه میزان بر پیشبرد اهداف نیروگاه موثر بوده‌، گفت: بسیج یعنی همدلی و انسجام و اینکه بتوانیم دوش به دوش هم و با یکدلی مشکلات را حل کنیم. اگر همه امکانات و مقدمات فراهم باشد اما یکدل نباشیم هرگز به موفقیت نمی‌رسیم و معنی و مفهوم بسیج هم همین است. با این انسجام و همدلی و صرف فعل خواستن و توانستن این موفقیت‌ها حاصل شده است.

ابوالفضل موتابها در پایان یادآور شد: تمام پرسنل نیروگاه اعم از معاونت‌ها و مدیران، متخصص و متعهد به خدمت خالصانه هستند و این رمز موفقیت نیروگاه شهید رجایی ست و تحقق این امر مستلزم آموزش‌های مستمر می‌باشد و نیروگاه و صنعتی موفق است که آموزش در آن حرف اول را بزند.

به گزارش بسیج، به حق که صرف فعل «خواستن» و «توانستن» توسط فرزندان این خاک و بوم در عرصه های مختلف معنا شد که یکی از این عرصه ها، نیروگاه شهید رجایی قزوین است که مدیریت راهبردی و متخصصانه، توانسته مجموعه ای را با تفکر و فرهنگ بسیج، برای خدمت به ملت عزیز آماده سازد. همچنان که هر جا این انسجام و تفکر جریان داشت، بی شک تحریم ها و تهدیدها تبدیل به فرصت های برای رسیدن به قله های موفقیت شد. 

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار