شهدای انقلاب دیارآفتاب؛

گذری بر زندگی دانش‌آموز شهید «سعید ادبجو»

«سعید ادبجو» اولین شهید انقلابی در اراک است؛ شهیدی که در اواخر آبان ۵۷ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
کد خبر: ۹۵۷۶۹۷۷
|
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ نوجوان شهید سعید ادبجو در روزی که هدف گلوله مزدوران شاه قرار گرفت تنها ۱۰ سال سن داشت اما نام و یادش به عنوان اولین شهید انقلاب در شهر اراک جاودانه شد.

با اوج‌گیری جوشش انقلابی، تحرکات پراکنده و گاها پنهانی در اراک شکل دیگری به خود گرفت. مردم در اعتصابات و راهپیمایی‌ها فریاد مرگ بر شاه بر می آوردند. آتش کینه و غضب مردم به حدی بود که در راهپیمایی ۲۶ آبان، تصمیم به سرنگونی مجسمه شاه در میدان اصلی شهر گرفتند.

عده‌ای سعی کردند با بالا رفتن از مجسمه آن را به پائین بکشند ولی نیروهای ساواک به سمت مردم شلیک کردند تا شاید بتوانند از سرنگونی مجسمه جلوگیری کنند.

نتیجه این شلیک به سمت مردم، شهادت "سعید ادبجو" شد، نوجوان ۱۰ ساله ای که اولین شهید انقلاب در شهر اراک لقب گرفت.

شهید "سعید ادبجو" متولد یکم تیرماه ۴۷ در اراک بود؛ که در برخورد وحشیانه مأموران رژیم شاه در ساعت ۴ بعدازظهر ۲۶ آبان ۵۷ مورد اصابت گلوله مأمورین ساواک قرار گرفت و تَن نحیف و خونینش توسط مردم به بیمارستان منتقل شد. هرچند تا شب زنده بود اما درنهایت در میان اشک‌های مادر و فریادهای انقلابی مردم که بیرون از بیمارستان "مرگ بر شاه" سر داده بودند به‌ سوی حق شتافت و روز بعد با فریادهای "الله‌اکبر" و در میان جمعیت زیاد انقلابی که به بهشت‌زهرا رفته بودند مردم به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار