خبرهای داغ:
گفتگوی بسیج؛

بانوی موفق ایرانی و نویسنده ۱۵ مقاله معتبر ISI را بشناسید

زندگی برای هیچکس آسان نیست اما باید پشتکار و ایمان به نتیجه پشتکار داشته باشیم.
کد خبر: ۹۵۷۶۸۳۳
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲

خدیجه همتی

 

خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چه سالی و کجا متولد شدید؟ از دوران کودکی و نوجوانی و تحصیلات خود بفرمائید؟

خدیجه همتی هستم فارغ التحصیل مقطع دکتری با تخصص انرژی‌های تجدیدپذیر با معدل کل ۱۹.۳۷ از دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف. بنده در اولین ماه پاییزی سال ۱۳۷۱ در روستای علی آباد آقداش از توابع شهرستان سمیرم به دنیا آمدم و در یک خانواده روستایی که تنها یک مدرسه ابتدایی با یک کلاس واحد پنج پایه‌ای داشت، بزرگ شده ام. این شرایط در کنار دشواری‌هایی که داشت، به ما این فرصت را می‌داد که هر روز درس تمام پایه‌ها را مرور نمائیم. گاهی معلم دانش آموزان پایه‌های پایین‌تر می‌شدیم. باهم رشد می‌کردیم و انگیزه می‌گرفتیم و همیشه تصویری واضح از درس‌های سال آینده داشتیم. معلم ما یک نفر نبود، یک مدرسه بود، یک تیم بود و من در بازی‌های دوران کودکی ام اکثرا نقش معلم را بازی می‌کردم، چون معلم برایم یک قهرمان بود.

با ورود به دوران راهنمایی، من خانواده را ترک کردم و استقلال را آموختم. باید از عهده کارهایم بر می‌آمدم؛ و من رنج و فقر را نردبان کردم و استوار پله‌ها را بالا رفتم و تحصیلاتم را با لطف خدایی که همیشه یاور و همراه همیشگی ام بوده است، ادامه دادم. به گونه‌ای که همواره در طول تمام سال‌های تحصیل از دبستان گرفته تاکنون به عنوان نفر اول مدرسه و درس و دانشگاه و دانش آموز و دانشجوی برتر و نخبه بوده ام. اکنون بسیار شادمانم که با همان کودک درونم که اشتیاق خدمت به وطن دارد، به بازی‌های دوران کودکیم عینیت داده ام و مشتاقانه آمده ام تا خادم وطنم شوم. آمده ام تا بتوانم شوق آموختن ایجاد کنم و برای آینده فرزندان وطنم و برای آبادانی کشورم یک قهرمان باشم.

بنده دختری از یک خانواده روستایی هستم که پیوسته پنجه در پنجه فقر داشته ام. کارزاری که نمی‌توانستم در آن از پدر پیرم یاری بجویم و ترجیح میدادم همواره مادرم را صدا کنم. مادری که برای نجات من از آتش‌ها گذشته و خون دل‌ها خورده است. مادری که در ذهن من مرزی برای مهربانی و حدی برای ایثار نگذاشته است. به لطف مادرم من بار‌ها پنجه فقر را شکست داده ام و امروز استوار ایستاده ام که تا مادر‌های وطنم را عاشقانه و خالصانه خدمت کنم. روشنی‌ها بر جهان از کلبه‌ها تابیده اند و همچنین خدایا میدانم که می‌بینی جملاتی بود که درسرتاسر زندگی سخت، ولی شیرینم به من آرامش و انگیزه و امید می‌داد. بنظر من اراده هرشخص و همچنین ایمان او به خالق زیبایی‌ها می‌تواند هر ناممکنی را ممکن کند. وقتی اراده باشد، قطعا راهی وجود خواهد داشت. نیروی اراده‌ی من غالب بر هر گونه شک، ترس و ناامیدی بود. بنظر بنده باید بی توجه بود نسبت به احساس‌های یاس و ناامیدی که در هر مسیری ممکن است به سراغ مان بیاید. وقتی خداوند آرزویی در دل مان انداخته قطعه و قطعا توانایی رسیدن به آن را در وجود ما دیده است. خداوند را با عقل مان قبول کنیم و با تمام قلب مان باور داشته باشیم. من از فقر و سختی گلایه و شکایتی ندارم چرا که آن را شکست داده ام و همواره از آن به عنوان نردبان استفاده کرده ام. بار‌ها به این موضوع فکر کرده ام که اگر این مسیر با شیب فوق العاده تند و پر از پستی و بلندی نبود من در جایگاه کنونی نبودم. دست و پنچه نرم کردن با مشکلات در طول مسیر زندگی ام عزم و اراده‌ی مرا برای غلبه بر مشکلات دوچندان می‌کرد.


در خصوص شغل. برای ما توضیح دهید، از حساسیت این کار و سختی‌های آن برای ما صحبت کنید؟
زندگی برای هیچکس آسان نیست. اما باید پشتکار و ایمان به نتیجه پشتکار داشته باشیم و باور داشته باشیم که هر کدام از ما برای انجام کاری استعداد داریم و آن کار، از طریق اراده و نیرو و توان ما باید انجام شود. اهل مقایسه نباشیم. بنده همیشه معتقد بودم که به همان اندازه‌ای که از خیلی از امکانات محرومم، تلاش هایم برکت و ثمر و نتیجه دارد. شیب مسیر زندگی هرکسی متفاوت است. شیب مسیر زندگی برای بنده فوق العاده تند بود. اما این تند بودن هیچوقت آزرده ام نکرد. چون اهل مقایسه نبودم. فقط جهت و مسیر خودم را می‌دیدم؛ و همچنین توصیه دیگرم به نوجوانان و جوانان پرانگیزه در هر نقطه از ایران جان این است که همواره خیرخواه باشید. از همان ابتدا یادبگیرید که امکان ندارد کسی چراغی برای خانه کسی روشن کند و خانه خودش تاریک بماند. این خیرخواهی می‌تواند از آموزش کوچکترین نکته‌ای که یاد می‌گیریم به دیگران باشد تا الی آخر؛ و همچنین در هر موقعیتی که هستیم خلاق امید باشید برای خود و دیگران.
عاشقانه و قهرمانانه ایستاده ام تا وطنم را خدمت کنم.

در خصوص کسب افتخارات و جوایز خود بفرمائید؟
افتخاراتی که تاکنون به یاری خداوند به دست آوردم به این شرح است؛ رتبه ۱ در میان ورودی‌های دکترا؛ رتبه ۱ در میان ورودی‌های دانشکده علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد؛ رتبه ۱ در کل دانشکده علوم پایه در مقطع کارشناسی؛ برگزیده به عنوان محقق برجسته دکتری فیزیک توسط معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف؛ برگزیده به عنوان محقق جوان برجسته توسط دانشگاه skku کشور کره جنوبی؛ نامزد عنوان نماینده زنان ایران در تکنولوژی هیدروژن جهان؛ تقدیر شده به عنوان سخنران برتر در کنفرانس هیدروژن جهان به میزبانی کشور ترکیه؛ معرفی به عنوان بانوی تاثیرگذار از طرف معاونت امور زنان ریاست جمهوری؛ نامزد عنوان پایان نامهی برتر دانشگاه تربیت مدرس؛ تقدیر شده به عنوان مقام نخست برای حضور در کارگاه آموزشی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور روسیه؛ تقدیر شده به عنوان نویسنده مقاله برتر در مجله معتبر و وزین انجمن شیمی آمریکا؛ برگزیده جایزه جذب در دستگاه‌های اجرایی بنیاد ملی نخبگان؛ برگزیده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان سال ۱۳۹۷-۱۳۹۶، ۱۳۹۷-۱۳۹۸، ۱۳۹۸-۱۳۹۹، ۱۳۹۹-۱۴۰۰، ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (طرح شهید موسوی، شهید وزوایی، شهید احمدی روشن)؛ کسب حمایت مالی بنیاد ملی علم ایران جهت انجام رساله‌ی دکترا؛ کسب بورسیه وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و فدراسیون سرآمدان علمی ایران جهت شرکت در دوره فرصت مطالعاتی خارجی؛ نویسنده بیش از ۱۵ مقاله معتبر ISI، علمی و پژوهشی و کنفرانسی بین المللی و ملی.

اینجانب در طول دوران دکتری خود به بهترین نحو ممکن موفق به انجام پایان نام‌های کاملاً بنیادی و کاربردی در زمینه تولید تکنولوژی هیدروژن از طریق تجزیه آب دریا شده ام؛ که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور عزیزمان ایران جان و دسترسی فراوان به آب دریا آیند‌های درخشان برای نتایج عالی به دست آمده از این پایان نامه جهت صنعتی شدن در راستای رسیدن به جامعه کم کربن و هوای پاک قطعاً انتظار می‌رود. لازم به ذکر است اینجانب به مدت ۷ ماه در گروه پروفسور هیویانگ لی که از دانشمندان شناخته شده جهانی در زمینه تکنولوژی هیدروژن هستند، در دانشگاه (SKKU) کشور کره جنوبی که سومین دانشگاه برتر کشور کره جنوبی و دارای رنکینگ جهانی ۱۰۱ است حضور داشتم. پروفسور لی از عمکرد اینجانب در مدت حضورم در گروه شان بسیار رضایت داشتند به گونه‌ای که مرا به عنوان پژوهشگر جوان برتر به دانشگاه معرفی نمودند. همچنین به مدت ۱ ماه در دوره مدرسه تابستانی انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری سلول‌های خورشیدی در دانشگاه الکتروتکنیکال LETI در شهر سنتپترزبورگ کشور روسیه حضور داشتم که موفق به کسب مقام نخست از ۱۰۰ شرکت کننده از سرتاسر جهان شدم. علاوه بر موارد ذکر شده در تابستان ۱۴۰۱ در بیست و سومین کنفرانس جهانی هیدروژن که در شهر استانبول کشور ترکیه برگزار شد به عنوان سخنران دو مقاله حضور داشتم و به عنوان سخنران برتر مورد تقدیر قرار گرفتم و همچنین در این کنفرانس که میزبان دانشمندان برتر جهان در زمینه تکنولوژی هیدروژن بود، کاندید نماینده زنان ایران در تکنولوژی هیدروژن جهان شدم.
اکنون نیز با تسلط کامل بر حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر قهرمانانه ایستاده ام تا وطنم را خدمت کنم.

 

انتهای پیام/خبرنگار طاهره حاجی مزدارانی



ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار